بحران آب

به نام خدا، راهکارهای مقابله با بحران کم آبی

بحران آب

به نام خدا، راهکارهای مقابله با بحران کم آبی

بحران آب و راهکارهای مقابله با بحران آب

نقش مردم و دولت در عبور از بحران کم‌آبی

ایران در زمان حاضر از نظر منابع آب در شرایطی قرار گرفته که هر سال شاهد افزایش میزان مصرف آب و کاهش حجم بارندگی و جریانات سطحی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.در عبور از بحران تنها تکاپوی دولت چاره‌ساز نیست و اگر قرار است مشکلات آبی کشور برطرف شود مردم نقش مهمتری نسبت به دولت دارند. 

به هر حال با شروع فصل گرما با افزایش شدید مصرف آب مواجه هستیم. این افزایش مصرف به علل مختلفی رخ میدهد که از جمله مهمترین آنها میتوان به روشن شدن کولرهای آبی و افزایش دفعات استحمام در هفته اشاره کرد. کولرهای آبی آب بسیار زیادی را مصرف میکنند که این مصرف با گرم و خشکتر شدن آب و هوا به صورت تصاعدی افزایش مییابد، به نحوی که حتی شاهد مصرف آب معادل یک خانوار توسط این تجهیزات هستیم. در کنار این موضوع، پیش بینی های سازمان هواشناسی نشان میدهد طی سه ماه آینده با افزایش نیم الی ۲ درجه سانتیگراد دمای هوا نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبهرو هستیم. این امر نشان میدهد در تابستان امسال نیز شاهد افزایش مصرف آب خواهیم بود.

از مهمترین راهکارهای ضربتی جهت کاهش مصارف آب بویژه در بخش خانگی میتوان به استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف اعم از سرشیرهای کاهنده مصرف آب، سردوشهای کاهنده مصرف آب، شیرآلات اهرمی کممصرف، شیرآلات الکترونیکی و فلاش تانکهای کم مصرف اشاره کرد. در صورت استفاده از این تجهیزات مصارف آب به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت به طوری که استفاده از فلاش تانکهای دو مرحلهای کم مصرف (3- 6 لیتری) نسبت به نوع پُرمصرف (13 لیتر در هر دفعه) بیش از 70 درصد صرفهجویی در مصرف آب دارد، سردوشهای کم مصرف نیز باعث صرفهجویی 40درصدی در مصرف معادل 7 لیتر آب در دقیقه میشود. همچنین کم هزینهترین کار در راستای کاهش مصرف آب تعویض سرشیرها و مجهز کردن شیرآلات به درفشانهای کاهنده مصرف است که در حال حاضر به وفور در بازار موجود است. حداقل 20 تا 40 درصد کاهش مصرف آب با استفاده از این قطعه قابل پیشبینی خواهد بود، جهت اجرایی شدن این امر پیشنهادی از سوی وزارت نیرو مبنی بر صدور مجوز از سوی دولت به منظور نصب تجهیزات کاهنده برای مشترکین توسط شرکتهای آب و فاضلاب و اخذ هزینه آن در قبوض مشترکین تنظیم و ارسال شده که اگر مصوب شود میتوان مصرف بخش خانگی را تا حد زیادی کنترل کرد.

راهکارهای مهم در ادامه مطلب...

منبع :http://www.nejateab.ir


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, نقش مردم و دولت, راهکارهای ضربتی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴ساعت 19:31  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

راهکار آموزش و فرهنگ سازی : آموزش مصرف صحیح آب به کودکان

درست مصرف کردن آب باید از زمان کودکی آموزش داده شود. به کودکانتان بیاموزید تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.

بحران کمبود آب بزرگترین مشکل آینده کشور

منبع :http://RozanehOnline.com و http://pasinic.com


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, آموزش و فرهنگ سازی, کودکان
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ساعت 1:59  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

هشدارهای بحران آب

کاریکاتور

بحران آب

منبع:http://abnama.nww.ir/ ،http://www.abna24.com http://www.bloghnews.com،خبرگزاری فارس، جام جم، وبسایت شبکه خبر،


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, هشدار بحران آب, کاریکاتور
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ساعت 22:19  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

با شروع صرفه جویی مصرف آب از منازل، در پیشگیری از بحران آب سهیم باشیم

روش های صرفه جویی  مصرف آب در حمام

  1. با هر بار دوش گرفتن، در عرض 20 ثانیه حدود 4 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است که از انواع دوشهای کم مصرف استفاده نمایید.با نصب یک سردوشی با جریان کم، می توان در حدود 2000 لیتر در هفته در مصرف آب صرفه جویی نمود.
  2. زمان دوش گرفتن خود را به کمتر از پنچ دقیقه کاهش دهید. با این کار ماهیانه در حدود 4000 لیتر در مصرف آب صرفه جویی خواهید نمود.
  3. هنگامی که سر خود را با شامپو می‌شویید، شیر آب را ببندید. با این کار‌ حدود 180 لیتر در هفته صرفه جویی می‌شود.

روش های صرفه جویی در مصرف آب برای شستشوی ظروف و لباس (آشپزخانه)

  1. هنگام شستن ظروف با دست، نگذارید آب آبکشی به هدر رود. از یک سینک برای شستشو و از سینک دیگر برای آبکشی استفاده نمایید. برای شستن ظروف، آنها را در یک سینک پر از آب قرار دهید. با این کار از به هدر رفتن آب نسبت به حالتی که ظروف را با باز کردن مستقیم شیر آب می شویید، جلوگیری نموده اید. دیگ و ماهی‌تابه را بگذارید اول خیس بخورد، به جای اینکه شیر آب را روی آنها باز کنید. سعی کنید داخل آن را با سیم ظرفشویی تمیز نمایید.
  2. مدت زمان آبکشی ماشین لباسشویی خود را در صورتیکه جدید است، کاهش دهید. زیرا ماشینهای جدید بهتر از ماشینهای قدیمی عملیات شستشوی لباسها را انجام می‌دهند. زمانی لباسهایتان را بشویید که به اندازه کافی زیاد شده است. با این کار ماهیانه در حدود 2200 لیتر آب در ماه صرفه جویی می‌کنید.

منبع : http://abnama.nww.ir


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, حمام, صرفه جویی
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ساعت 21:50  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

نقش مهندسین تاسیسات در جلوگیری از هدررفت آب با استفاده از سیستم سیرکولاتور

سیستم سیرکولاتور

برای همه ما پیش آمده که به علت دور بودن یکی از شیرهای برداشت آب (نظیر حمام) از محل آب گرمکن(یا هر سیستم گرمایشی دیگر ، مدت زمانی باید صبرکرده و آب گرم را بازنگه داریم تا پس از هدررفت مقدار بسیار زیادی آ ب ، به تدریج آب گرم به محل مصرف برسد و بتوانیم از ان استفاده کنیم . این مشکل خصوصاً در منازل ویلائی و بزرگ و قدیمی و مکانهایی که استاندارهای طراحی تاسیسات در آنها رعایت نشده بسیار به چشم می خورد .

یکی از روشهای کم هزینه رفع این مشکل استفاده از پمپهای سیرکولاتور در مسیر جریان آب گرم مصرفی است که باعث می شود تا زمانی که آب به دمای از پیش تعریف شده نرسیده، جریان آب برقرارنشده و از هدررفت مقادیر بسیار زیادی از آب و انرژی جلوگیری بعمل می آید.

سیستم سیرکوله آب گرما یک سیستم پردازشگر کوچک اما مفید است که می تواند در زیر سینک و یا در حمام نصب گردد. پردازشگر این سیستم قابلیت کنترل دما، زمان و تنظیم حساسیت آب ورودی، کنترل سیستم ورودی و چگونگی عملکرد پمپ را دارد .

هنگامی که دکمه استارت را می زنیم سیستم سیرکوله، آب گرم را از سمت آب گرمکن مکش و آب سرد را از طریق لوله های آب سرد به سمت آب گرمکن رانش می نماید تا زمانی که واحد کنترل الکترونیکی افزایش درجه حرارت آب را تشخیص داده و فرمان خاموش شدن را به پمپ صادر نماید.

 

   زمانی که پردازشگر دمای 35 درجه سانتی گراد را تشخیص داد پمپ را قفل می نماید تا زمانی که آب درون پمپ مجدداً سرد شود (دما به کمتر از 2 درجه سانتی گراد برسد). اگر بخواهید زمانی که دمای آب بالاتر از 2 درجه سانتی گراد است پمپ را روشن نمایید پمپ برای 4/1 ثانیه روشن و مجدداً خاموش می شود تا از این طریق شما را متوجه گرم بودن مناسب آب نماید.

پمپ استفاده شده در این سیستم از نوع پمپهای سانتیریفیوژ بوده که در ترکیب با موتور 300 وات و 3/1 اسب بخار می تواند 8 تا 11 لیتر آب را در هر دقیقه به یک سیستم لوله کشی مسکونی پمپ نماید.

زمانی که سیستم کنترل آغاز به کار می نماید پمپ قادر خواهد بود آب را با سرعت 15 متر در هر 20 ثانیه با یک لوله 2/1 پمپ نماید.

ویژگی های سیستم سیرکوله:

-          خاموش کردن خودکار پمپ زمانی که آب گرم می شود.

-          تا زمانی که دمای آب بیش از 35 درجه سانتی گراد باشد سیستم کنترل فرمان استارت نمی دهد.

-          اگر در طول زمان 4 دقیقه آب گرم به خروجی نرسد پمپ به طور خودکار خاموش می گردد. این یکی از ویژگی های ایمنی پمپ برای زمانی هایی است که مشکلی در سیستم آب گرم وجود داشته باشد و یا لوله آب گرم دچار شکستگی شده باشد.

-          اگر یک مشکل کوچک در سیستم کنترل و یا دکمه قطع و وصل ویا سیستم کنترل از راه دور رخ دهد پمپ برای 4/1 ثانیه در هر 15 دقیقه آب را سیرکوله می نماید تا زمانی که مشکل برطرف گردد.     

مزایای سیستم

-          رسیدن سریعتر آب گرم به لوله خروجی

-          صرفه جویی در مصرف آب

-          صرفه جویی در مصرف انرژی

-          بهبود عملکردهای ماشین های ظرفشویی و لباسشویی

-          کاهش فاضلاب خروجی

-          کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

روش نصب

-          نصب یک خروجی 110 ولت در محل نصب سیستم کنترل

 -          بستن والوهای تغذیه کننده آب سیستم

 -          قراردادن سیستم پردازشگر در یک محفظه مناسب

 -          با استفاده از دو شیلنگ جدید و دو شیلنگ اصلی ارتباط بین اتصال T شکل و سینک و خطوط آب و والوهای تامین آب را برقرار می نماییم.

 -          نصب دکمه قطع و وصل و کابل کنترل دکمه

 -          باز کردن والوهای تغذیه کننده آب و تخلیه هوا

 -          وصل خروجی برق 110 ولت به سیستم کنترل

 

 (نویسنده وبلاگ :  آیا وقت آن نرسیده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان ، نصب سیستم سیرکولاتور در تاسیسات ساختمانها را الزام نماید و یکی از شروط صدور پایان کار توسط شهرداری استفاده اجباری از این سیستم در تاسیسات ساختمان باشد؟! به این ترتیب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف آب و انرژی و به عبارتی جلوگیری از هدررفت آب و انرژی حاصل خواهد شد).

 

منبع : http://ababzendegy.blogfa.com و http://abnama.nww.ir


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, سیستم سیرکولاتور, مهندسین تاسیسات
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۴ساعت 21:29  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

روش‌های الگوی مصرف آب کشاورزی، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی است

مدیر  محترم هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت:

در ایران برای تولید یک کیلوگرم محصول 2 هزار لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی که در کشورهای در حال توسعه برای تولید همین مقدار محصول یک هزار و 300 لیتر آب صرف می‌شود. بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی با اصلاح روش‌های سنتی و اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد.

اصلاح روش‌های الگوی مصرف آب کشاورزی، تنها راه برای گذر از بحران کم آبی است. از اساسی‌ترین روش‌های اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی می‌توان به اجرای روش‌های به‌زراعی و به‌نژادی مانند اصلاح روش‌های کاشت، اجرای سیاست تغییر کاربری اراضی در الگوی کشت مبتنی بر مزیت نسبی، تلاش در جهت کاهش سطح کشت محصولات با مصرف بالای آب، اصلاح و توسعه کاشت گیاهان با نیاز آبی کم، اولویت‌دهی به کشت ارقام پاییزه به ‌منظور استفاده از بارندگی‌های سالانه پاییز، زمستان و بهار، افزایش سطح کشت در محیط ‌های کنترل شده همانند گلخانه‌ها، کشت‌های زیرپلاستیک و کشت گیاهان کم توقع و ارقام گیاهان زودرس پرمحصول، اجرای سیستم‌های خاک‌ورزی حفاظتی و تسطیح لیزری در اراضی آبیاری سطحی، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و کم‌‌فشار به ویژه بارانی و قطره‌ای در اراضی زراعی و باغی و استفاده از آب بازیافتی برای کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی اشاره کرد.

ایشان اظهار امیدواری کردند، کشاورزانی که نسبت به تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و کم‌فشار اقدام کنند این سازمان 85 درصد کل هزینه‌های آن را به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

منبع:   به گزارش خبرگزاری فارس- http://ulrp.sharif.ir


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, اصلاح الگوی مصرف, به‌زراعی و به‌نژادی
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم فروردین ۱۳۹۴ساعت 13:22  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهید

رییس جمهور محترم : با صرفه جویی 10 درصدی خانوارها مشکل کمبود آب حل می شود

رئیس جمهور محترم،  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر روحانی: سدهای اطراف تهران وضعیت مناسبی ندارند و در مجموع حدود 40 درصد ظرفیت‌شان آب دارند و 60 درصد ظرفیت آنها خالی است ولی با صرفه‌جویی 10 درصدی هر خانوار در مصرف آب مشکلات حوزه آب حل خواهد شد.

منبع : http://www.nejateab.ir


برچسب‌ها: آب, بحران آب, راهکارهای مقابله با بحران آب, صرفه جویی, رییس جمهور
+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم فروردین ۱۳۹۴ساعت 20:16  توسط احمد فهمی  |  نظر بدهیدچ

وزیر محترم نیرو : باید به شدت نگران آینده آب باشیم و سیاست‌های مدیریت آب را اجرا کنیم.

+ نوشته شده در شنبه پانزدهم فروردین ۱۳۹۴ ساعت 20:9 شماره پست: 257

از یک سو نیاز و تقاضا برای آب افزایش یافته و از سوی دیگرمنابع آب رو به محدودیت است.

وزیر محترم نیرو : هم‌اکنون مسائل آب از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار شده و جهان در هیچ زمانی این‌چنین نگرن منابع آب هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نبوده است. ما هم‌اکنون با دو روند ناهمسو در دنیا مواجهیم که از یک سو نیاز و تقاضا برای آب افزایش یافته و از سوی دیگرمنابع آب رو به محدودیت است. در اثر تغییر اقلیم نوع بارش‌های کشور تغییر یافته و از بارش‌های ممتد تبدیل به بارش‌های با فراوانی زیاد اما بارش با حجم کم تبدیل شده که به محض بارش حجم بزرگی از آن تبخیر می‌شود؛ سطح پوشش برفی کشور نیز به طور چشمگیری کم‌شده است. بهترین گزینه در زمان حاضر مدیریت تقاضای آب است.

منبع : http://www.nejateab.ir

سال نو مبارک
+ نوشته شده در شنبه یکم فروردین ۱۳۹۴ ساعت 17:6 شماره پست: 256

از ابتدای سال نو، صرفه جویی مصرف آب را از خودمان شروع نماییم و از پروردگار حکیم و کریم مسئلت نماییم تا نعمت ارزشمند آب را در همه حال به ما ارزانی دارد.

 
کاریکاتور هشدار بحران آب، از هم اکنون به فکر صرفه جویی مصرف آب باشیم
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 21:37 شماره پست: 254
 

منبع : http://www.waternews.ir

 

آب مایه حیات

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و پنجم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 18:49 شماره پست: 253

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 


آموزش فرهنگ صحیح مصرف آب به دانش آموزان
+ نوشته شده در جمعه بیست و دوم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 20:3 شماره پست: 252
  همکلاس یادت نره     نگذاز آب هدر بره

 آموزش فرهنگ صحیح مصرف آب به دانش آموزان به همت معلمان دلسوزی مانند سرکار خانم دهقانیان

منبع : http://ababzendegy.blogfa.com/

 

احیای دریاچه ارومیه با آب شیرین (حق آبه دریاچه) در کوتاه مدت و بلندمدت

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و یکم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 19:14 شماره پست: 251


لازم است از کلیه دولتمردان دولت تدبیر و امید به دلیل توجه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و اهتمام و اقدامات مختلف ایشان برای احیای دریاچه ارومیه قدردانی شود. از جمله مهمترین این اقدامات می توان به حمایت های کلان دولت برای تبدیل سیستم های آبیاری سنتی به سیستم های آبیاری تحت فشار اشاره نمود. حاصل این امر باعث صرفه جویی قابل توجه مصرف آب کشاورزی خواهد شد. به این ترتیب اولا ضمن کاهش استخراج منابع آب زیرزمینی، نیاز به ذخیره آب کمتری در پشت سدها خواهیم داشت و حق آبه دریاچه ارومیه تأمین شده و وضعیت دریاچه ارومیه از وضعیت کنونی بحرانی تر نشده و انشاء ا... در بلند مدت دریاچه ارومیه احیاء خواهد شد. احیای دریاچه ارومیه با آب شیرین صرفه جویی شده در کوتاه مدت برای پیشگیری از توسعه خشکی دریاچه ارومیه و  بیابان زایی و انتشار ریزگردهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه امری اجتناب ناپذیر است. از طرفی کشور ایران کشوری در حال توسعه است که که در دهه های آتی رشد جمعیت خواهد داشت و استانهای حاشیه دریاچه ارومیه نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. رشد جمعیت نیز با رشد تقاضای محصولات کشاورزی برای تأمین منابع غذایی و نیاز بیشتر به  استفاده از منابع آب شیرین روبرو خواهد بود. به این ترتیب علیرغم استفاده از فناوری های نوین و استفاده از آبیاری تحت فشار نیاز به استفاده از منابع آب شیرین بیش از پیش خواهدبود و چه بسا مجددا حق آبه دریاچه ارومیه دوباره برای توسعه کشاورزی مورد نیاز خواهد بود. لذا دو راهکار در پیش رو خواهیم داشت :
1- عدم توسعه بیشترجمعیت در منطقه که بدلیل نیاز کشور به منابع انسانی و رشد و توسعه کشور راهکار مناسبی نیست.
2- استفاده  از حق آبه دریاچه ارومیه برای تأمین آب شیرین مورد نیاز برای توسعه کشاورزی آینده و تأمین آب مورد نیاز برای حفظ بقاء اکولوژیک دریاچه ارومیه از منابع آب فرا حوضه ای.
طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه که مدتها مورد مطالعه است و از طرف مسئولین مختلف به شدت رد می شود؛ تنها راه چاره است. آری بعضی مسئولین محترم بدلیل هزینه بسیار بالای پروژه پمپاژ و انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه ، با این طرح مخالف هستند و تنها راهکار احیای دریاچه ارومیه را مدیریت منابع آب درون حوضه ای می دانند. مدیریت منابع آب درون حوضه ای و احیای دریاچه ارومیه با حق آبه دریاچه ارومیه در کوتاه مدت برای پیشگیری از توسعه خشک شدن دریاچه ارومیه و ممانعت از مضرات گسترده آن اجتناب ناپذیر است و اقدامات دو سال اخیر دولتمردان در توسعه سیستم آبیاری نوین به منظور تأمین حق آبه دریاچه ارومیه ستودنی است. لیکن از دولتمردان محترم انتظار داریم که نگاهی به بلند مدت نیز داشته باشند. هدایت آب شیرین ذخیره شده به دریاچه ارومیه برای چند سال محدود ضروری است؛ لیکن در سالهای آتی ادامه هدایت آب شیرین ذخیره شده به دریاچه ارومیه به عنوان حق آبه، عملا به معنای توقف توسعه کشاورزی در منطقه شمال غرب کشور است که با خودکفایی کشور در تضاد خواهد بود. نکته حایز اهمیت دیگر آن است که هزینه های بسیار بالای طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه بعد از احیای دریاچه ارومیه قابل جبران است. چراکه علیرغم استفاده از منابع آب شیرین درون حوضه ای برای توسعه کشاورزی منطقه در آینده ، پتانسیل های گردشگری و اقتصادی قابل توجهی در دریاچه احیا شده ارومیه وجود خواهد داشت که هزینه های بسیار بالای پروژه انتقال آب را جبران خواهد نمود. همچنین با توجه به اینکه میزان شوری آب دریای خزر کم است، می توان با تصفیه آب منتقل شده دریای خزر در مسیر انتقال، بخشی از آب شرب شهرهای مسیر انتقال را نیز تأمین نمود.



طرح اصلاح الگوی کشت و اصلاح باغات قدیمی به منظور استفاده بهینه از آب
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و یکم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 18:39 شماره پست: 250
قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت:

طرح اصلاح الگوی کشت و اصلاح باغات قدیمی و طرح جایگزینی باغات با حداقل نیاز آبی به منظور استفاده بهینه از آب در عرصه های اطراف دریاچه ارومیه اجرا می شود. در این مناطق دیگر  باغات سیب توسعه نخواهد یافت. در این طرح الگوی کشت جایگزین باغات بادام و انگور در این عرصه ها پیشنهاد شده است.

منبع:http://ulrp.sharif.ir/

آغاز پایلوت طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید در ایران

+ نوشته شده در یکشنبه هفدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 22:39 شماره پست: 249



در طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید، جریان هوا به وسیله انرژی خورشیدی گرم می شود و در مرحله بعد آب دریا به منظور مرطوبت کردن این هوای داغ به آن افزوده می شود تا بدین صورت در سیکلی منظم ناخالصی ها و نمک از آب دریا جدا شود و بدین گونه؛ استفاده از سوخت فسیلی جای خود را به جذب انرژی رایگان از خورشید می دهد.
طرح های شیرین سازی آب در ایران تاکنون بر اساس استفاده از حرارت بازیافتی از نیروگاههای حرارتی و یا نصب دستگاههای گازسوز بوده و استفاده از سوخت فسیلی در فرآیند شیرین سازی آب نقش اصلی داشته است اما در سال جدید اجرای طرحی در ایران در برنامه قرار گرفته که سوخت فسیلی را از فرآیند شیرین سازی آب حذف می کند. این طرح که اساس تأمین انرژی در آن به وسیله نور خورشید است به همین نام شناخته می شود. طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید، پس از گذر از بخش های پژوهشی و دانشگاهی به میز بررسی سازمانهای دولتی در مجموعه وزارت نیرو و وزارت صنعت رسید و پس از گذر از مراحل بررسی و انجام موفقیت آمیز در مقیاس آزمایشگاهی، اکنون به صورت پایلوت در استان هرمزگان به اجرا درآمده است.
تابستان سال جاری، سید مصطفی حسینعلی پور - رئیس مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت - از طراحی آب شیرین‌کن‌هایی با صرفه‌جویی بالا در مصرف انرژی که از طریق انرژی خورشیدی کار می‌کنند توسط محققان دانشگاه علم و صنعت خبر داده بود.
حسین عطایی فر – رئیس مرکز تحقیقات و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – به خبرنگار تسنیم گفت: پایلوت طرح آب شیرین کن های خورشیدی در کشور در استان هرمزگان آغاز شده و نتایج این پایلوت را برای تجاری سازی این نوع آب شیرین کن ها در ارتباط با صنعت به کار می گیریم.
حسین خادمی – مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان هرمزگان – شیرین سازی آب دریا را تنها راه مقابله با کم آبی در استان هرمزگان دانست و گفت: در 14 شهر هرمزگان با چالش جدی کم آبی مواجه ایم که با شیرین سازی آب دریا می توانیم چالش دسترسی به منابع آب شیرین را در استان برطرف کنیم.

(در ادامه مطلب: مطالبی راجع به آشنایی با آب شیرین کن خورشیدی)

منبع : http://www.nejateab.irو  http://ecogeek.ir


آشنایی با آب شیرین کن خورشیدی

آب مایه‌ی حیات است. اهمیت آب در زندگی انسان و تمام موجودات زنده کاملاً مشخص است. در میان آب‌ها، آب آشامیدنی یا به اصطلاح، آب شیرین برای انسان بسیار مهم است. بنابراین، تبدیل آب‌های شور دریا به آب آشامیدنی در مباحث محیط زیست برای ما نیز مهم است. در این مطلب، تاحدودی با این سیستم‌ها آشنا خواهید شد.

سیستم‌های آب‌شیرین‌کن از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند: مستقیم و غیر مستقیم. در روش مستقیم، فقط از انرژی گرمای خورشید برای شیرین‌سازی آب استفاده می‌شود ولی در روش غیر مستقیم، از الکتریسیته به عنوان انرژی کمکی استفاده می‌شود. البته در ادبیات غرب برای شیرین سازی آب از دو کلمه استفاده می‌شود. آن‌ها روش تقصیر آب که همان روش مستقیم است را distillation گویند، و به روش شیرین‌سازی با استفاده از انرژی‌ها دیگر یا همان روش غیر مستقیم، روش شیرین‌سازی یا desalination گویند.

اکنون قصد داریم بپردازیم به آب‌شیرین‌کن‌های مستقیم و نمونه‌هایی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

سیستم تقطیر آب چگونه کار می‌کند؟

این روند فقط توسط انرژی خورشید صورت می‌گیرد. به روند تولید ابر و باران در طبیعت فکر کنید! خورشید آب را گرم، و بخار کرده و در حین بخار سازی، نمک‌، آلودگی و دیگر مواد اضافه از ملکول‌های آب جدا می‌شوند. با فشار و دمای مناسب، ملکول‌های آب مجددا شکل می‌گیرند و به روی زمین فرود می‌آیند. مهم نیست شما در کجا دنیا زندگی می‌کنید، در صورت تمیز بودن هوا، اگر قبل از سقوط قطرات باران آن‌ها را جمع‌آوری کنید، برای آشامیدن مناسب می‌باشند.

روش تقطیر خورشیدی روش بسیار ساده و کم هزینه‌ای است و برای تأمین آب مناطقی با جمعیت بسیار کم، مناسب می‌باشد. اساس عملکرد این سیستم‌ها را در شکل می‌توانید مشاهده کنید.

آین آب شیرین‌کن‌ها از قواعد اصلی تبخیر و تقطیر آب استفاده می‌کنند. آب شور و غیر قابل آشامیدن وارد تشتک دستگاه می‌شود و سپس توسط تابش نور خورشید گرم و تبخیر می‌شود. همانطور که قبلا نیز ذکر شد، مواد اضافه و حتی برخی از میکروب‌ها حین تبخیر از ملکول‌های آب جدا شده و در تشتک باقی می‌مانند. به عبارت دیگر، ملکول‌های آب عاری از آلودگی به صورت بخار، رو به بالا حرکت می‌کنند. از آنجا که این سیستم توسط شیشه، پلاستیک یا غیره بسته شده است، بخار آب راهی به بیرون از سیستم ندارد و روی سطح سرپوش تقطیر می‌شود. سرپوش مذکور شیب‌دار است و با شیب خود، قطرات آب حاصل از تقطیر را به سمت خروجی سیستم هدایت می‌کند.

برای جذب حداکثر انرژی خورشید و کاهش اتلاف حرارتی در آب شیرین‌کن‌های خورشیدی باید نکات زیر را مد نظر داشت:

  • سرپوش پلاستیکی یا شیشه‌ای آب‌شیرین‌کن باید نور خورشید را به خوبی عبور دهد.
  • از تشکیل بلورهای نمک در دستگاه باید جلوگیری شود.
  • فاصله بین آب‌های تشتک و سرپورش آب‌شیرین‌کن باید به حداقل برسد.
  • تشتک آب شور باید تیره‌رنگ باشد تا انرژی خورشید را بهتر جذب کند.
  • آب‌شیرین‌کن نباید با فضای خارج ارتباط داشته باشد و محیط آن باید کاملا بسته باشد.

منبع : http://ecogeek.ir

 


راهکار مهم در کاهش مصرف آبیاری : تولید داخلی محصول هیدروژل (سوپر جاذب آب)
+ نوشته شده در جمعه پانزدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 17:54 شماره پست: 248

قائم مقام محترم ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از بکارگیری تکنیک ها و فناوریهای روز برای رفع معضل کم آبی و خشکسالی خبر داد : خشکسالی روی تولیدات گیاهی، به‌ویژه دیم و تولیدات باغی تاثیر منفی دارد و باعث کاهش درآمد روستائیان می شود و اراضی، بایر می‌مانند و سرمایه ها هدر می رود؛ از این رو برای جلوگیری از این وضعیت باید ابزارهای فناوری را برای مواجهه با خشکسالی به کار بندیم.

امکان افزایش تا 500 برابر حجم هیدروژل(سوپر جاذب آب) با جذب آب وجود دارد و کافی است چند گرم آن در یک لیتر آب حل شده و پای درخت ریخته شود؛ این محصول کمک می‌کند که رطوبت بیشتری در کنار درخت باقی بماند و جلوی خشکی درخت را در هر فصلی از سال می گیرد. زمانی که هیدروژل با خاک مخلوط شود به دلیل افزایش قدرت جذب آب در خاک، می تواند نگهداری آب را بیشتر کند و تعداد دفعات آبیاری کمتر می شود که این موضوع خاک و درخت و پوشش گیاهی را در برابر خشکی مقاوم می کند و در نهایت صرفه جویی در آب را به همراه خواهد داشت. نمونه‌های خارجی هیدروژل کیلویی حدود 50 هزار تومان اعلام می شود اما نمونه داخلی آن حدود 20 هزارتومان خواهد بود که البته هم اکنون تولید محدود و قیمت برای مصرف‌کننده بالا است و در صورت تولید انبوه قیمتها بسیار منطقی خواهد بود.

منبع : وبلاگ الماس آبی زندگی به نقل ازخبرگزاری مهر

راهکار مهم : تولید برنج تراریخته (اصلاح شده به روش تغییر ژنتیکی) با نیاز آبی کم

+ نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 0:4 شماره پست: 247

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، جناب آقای بهزاد قره یاضی: 

کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد از جمله مزیت های این نوع برنج اصلاح شده (رنج تراریخته ) می باشد. این نوع برنج در مقابل آفات، کم آبی مقاوم بوده و کشت آن مانند گندم آبی انجام خواهد شد. کاشت برنج در شرایط فعلی نیاز به آب فراوان دارد و با روش غرقابی انجام می شود. با تولید این محصول (اصلاح شده) در صدد هستیم تا نحوه کاشت برنج را تغییر داده و این کار با کمترین مقدار مصرف آب انجام گیرد تا از هدرفت آب جلوگیری شود.

ما می توانیم محصولات کشاورزی تراریخته را طوری اصلاح کنیم تا عملکرد تولید بیشتری نسبت به مشابه غیر تراریخته خود داشته باشد. برنج تراریخته با نیاز آبی کم در بازار جهانی وجود نداشته و ما به دنبال تولید آن هستیم. گیاهان تراریخته از جمله برنج تراریخته فاقد بقایای سموم کشاورزی هستند. گیاهان تراریخته گیاهانی هستند که محققان با تغییر ژنتیکی و با هدف سالم بودن و ارتقا ء کیفیت محصولات کشاورزی در مسیر تولید قرار می دهند. محققان ایرانی نیز با تولید برنج تراریخته در صدد هستند با مصرف آب کمتر نوع بهتری برنج تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

تولید برنج تراریخته با نیاز آبی کم

منبع : وبلاگ الماس آب زندگی به نقل از خبرگزاری ایرنا

 

طرح اجرای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی اولویت نخست بخش آب کشور در سال آینده
+ نوشته شده در سه شنبه دوازدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 22:18 شماره پست: 246
معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفا، جناب آقای مهندس رحیم میدانی با بیان اینکه طرح اجرای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی اولویت نخست بخش آب کشور در سال آینده خواهد بود، اظهار داشت: در این طرح، باید جلوی هرگونه تعدی و برداشت غیرقانونی منابع آب گرفته شود؛ چراکه اگر رهاشدگی، بی‌انضباطی و لجام‌گسیختگی در مدیریت آب حاکم شود، صحبت از پایداری منابع آب یک توهم است.

وی با تاکید بر لزوم پیاده‌سازی طرح حسابداری ملی آب در کشور، گفت: در سال‌های اخیر، برداشت‌های بی‌حد و حصر از چاه‌های غیرمجاز و همچنین برداشت‌های اضافی چاه‌های مجاز بیشتر از مقدار مشخص‌شده در پروانه بهره‌برداری منابع آب، گرفتار بی‌تعادلی شده است و باید بخش آب حساب و کتاب مشخص خود را داشته باشد. یکی از برنامه‌های این طرح، نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری در چاه‌های برداشت آب است که این نیازمند تامین اعتبار لازم برای خرید و نصب این دستگاه‌ها است و خوش‌بختانه در لایحه بودجه 94 اعتبار این طرح حدود 20 برابر شد؛ امیدواریم در تخصیص اعتبار نیز، منابع لازم به‌موقع در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.

نخستین کسانی که از این وضعیت نابسامان برداشت (بی رویه و بی حساب و کتاب) آب ضربه خواهند خورد، خود بهره‌برداران مجاز و کشاورزان هستند؛ چراکه آنان در کنار این چاه‌ سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده‌اند و با تجهیز زمین کشاورزی، کشت‌وکار خود را درست کرده‌اند و اگر منابع آب از بین برود، این کشاورزان آسیب خواهند دید.

منبع :http://www.nejateab.ir

اتلاف آب در امروز = وقوع بحران آب در آینده

+ نوشته شده در سه شنبه دوازدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 22:11 شماره پست: 245

http://www.dropbydrop.eu/images/36249/image_gallery_close_up.jpg

 

وضعیت قرمز برای تامین آب آشامیدنی سه شهر بزرگ کشور
+ نوشته شده در سه شنبه دوازدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 22:4 شماره پست: 244
معاون محترم وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند. وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب نیز تاکیدات و برنامه ریزی لازم را با همکاری دولت و استانداران مربوطه در زمینه مقابله با بحران کم آبی در این شهرها انجام داده است. برای جیره بندی آب در این سه شهر و هیچ نقطه ای از کشور تاکنون پیش بینی نشده است.قطع برخی انشعابات غیرضروری و تبدیل آنها به بخش آب آشامیدنی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم در زمینه مصرف بهینه آب و جذب اعتبارات لازم از جمله اقدامات و راهکارهای جایگزین جیره بندی آب خواهد بود.

منبع :

http://www.nejateab.ir



پرداخت یارانه به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه و نکاشت (موقت)
+ نوشته شده در دوشنبه یازدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 18:31 شماره پست: 243
نماینده  محترم مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای مهندس باهنر :

به کشاورزان اراضی اطراف دریاچه ارومیه یارانه پرداخت شود تا دست از کشت بردارند زیرا زیان این کشاورزی بسیار فراوان تر از منافع آن است.اگر فقط چاه های غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه تعطیل شود و پروژه 'نکاشت' در این محدوده به اجرا درآید به این ترتیب که به کشاورزان یارانه بدهیم و از آنها بخواهیم که کشت نکنند می توانیم دریاچه ارومیه را تا 10 الی 15 سال آینده به وضعیت اولیه برگردانیم.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

لزوم منع صادرات آب مجازی
+ نوشته شده در دوشنبه یازدهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 18:28 شماره پست: 242
نماینده  محترم مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای مهندس باهنر : 

نتایج یک کار تحقیقاتی که اخیرا انجام دادیم نشان می دهد که ظرف 50 سال گذشته حدود 20 میلیارد دلار محصول پسته باغ های کرمان به خارج صادر شده است و برای این کار به قیمت امروز، بیش از 40 میلیارد دلار آب مصرف کرده ایم و حال ببینید برای محصولاتی مانند صیفی جات، خیار و هندوانه چه میزان آب مصرف می کنیم. در کشور برای به دست آوردن یک کیلوگرم خیار به شیوه غرقابی بیش از 300 تا 400 لیتر آب مصرف می شود که قیمت این آب، پنج تا 10 برابر ارزش هر کیلوگرم خیار است.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

تبدیل فاضلاب به آب شیرین با فناوری جدید
+ نوشته شده در شنبه نهم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 18:11 شماره پست: 241
محققان دانشگاه علم و فناوری میسوری امریکا، سیستم‌های جدیدی ارائه داده‌اند که در مقایسه با شیوه‌های پیشین، فاضلاب را به صورت کارآمدتری به آب شیرین تبدیل می‌کنند. به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سامانه‌های ابداعی، آب شیرینی تولید می‌کنند که نه تنها پاکیزه‌تر از آب تولیدشده توسط فناوری‌های معمول دیگر است، بلکه تولید آن، انرژی کمتری را می‌طلبد. این فناری دارای عملکرد و کارآیی انرژی بالا و هزینه عملیاتی پایین است و می‌تواند در مقیاس وسیعی به محدودکردن انباشت فاضلاب سطحی سراسر جهان کمک کند.

منبع : http://www.isna.ir


محققان دانشگاه علم و فناوری میسوری امریکا، سیستم‌های جدیدی ارائه داده‌اند که در مقایسه با شیوه‌های پیشین، فاضلاب را به صورت کارآمدتری به آب شیرین تبدیل می‌کنند.

 به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سامانه‌های ابداعی، آب شیرینی تولید می‌کنند که نه تنها پاکیزه‌تر از آب تولیدشده توسط فناوری‌های معمول دیگر است، بلکه تولید آن، انرژی کمتری را می‌طلبد.

گفته می‌شود 0.8 درصد انرژی مصرفی در ایالات متحده صرف پردازش فاضلاب می‌شود و بخش اعظم این انرژی، برای هوادادن به تانک‌هایی به کار می‌رود که در آن‌ها، فاضلاب پردازش می‌شود.

 این انرژی در واقع، برای ارائه اکسیژن به میکروارگانیسم‌هایی به کار می‌رود که ماده اتلافی فاضلاب را مصرف می‌کند. به طور معمول، کارخانه‌های پردازش فاضلاب، اکسیژنی با تراکم دو میلی‌گرم در لیتر را برای تغذیه این میکروارگانیسم‌ها به تانک‌ها اعمال می‌کند.

 تفکر حاضر بر این مبناست که ارائه میزان کمتر از دو میلی‌گرم در هر لیتر اکسیژن، کارآیی این میکروارگانیسم‌ها را پایین می‌آورد. با این حال سامانه جدید دانشگاه میسوری نشان می‌دهد چنانچه به میکروارگانیسم‌ها مقدار اکسیژن کمتر (مانند 0.5 میلی‌گرم در لیتر) تزریق شود، آن‌ها مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند، کارآیی‌شان در طول تزریق اکسیژن بیشتر و همچنین بازدهی شیوه‌های پیشین حاصل خواهد شد.

یکی از سامانه‌های ارائه‌شده دیگر در این زمینه به نام Alternating Anaerobic-Anoxic-Oxic می‌تواند آلاینده‌های ارگانیک به همراه نیتروژن و مواد فسفری را از فاضلاب حذف کند. در این روش، نسبت به شیوه‌های معمول، 10 درصد انرژی بیشتری صرفه‌جویی می‌شود. سامانه جدید همچنین، این عمل را بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌دهد.

 این فناری دارای عملکرد و کارآیی انرژی بالا و هزینه عملیاتی پایین است و می‌تواند در مقیاس وسیعی به محدودکردن انباشت فاضلاب سطحی سراسر جهان کمک کند.

 دانشمندان دانشگاه میسوری همچنین نوعی سیستم هضم‌کننده ارائه داده‌اند که می‌تواند لجن و دیگر مواد ارگانیک فاضلاب‌ را به انرژی گاز زیستی تبدیل کند. این فناوری با حذف‌کردن لجن، کیفیت محیط زیست را افزایش می‌دهد و بدون اتکا به هیچ گونه منبع خارجی عمل می‌کند.

منبع : http://www.isna.ir



پیام نجات آب

+ نوشته شده در پنجشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 21:7 شماره پست: 240

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار مهم بازار آب: احیاء کمیته‌های محلی مدیریت آب : احیاء مدیران محلی میرآب
+ نوشته شده در پنجشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 20:46 شماره پست: 239
مشاور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزیر پیشین کشاورزی استرالیا، جناب آقای دکتر "برایان چترتون" گفت: در ایران می‌توان با ایجاد مدیریت بومی و محلی آب، قیمت‌گذاری و فروش آب به کشاورزان را توسط سازمان‌های محلی انجام داد.اگر قرار باشد بازار آب داشته باشیم، باید آب به دقت اندازه‌گیری شود و برای این منظور در تمامی زمین‌های کشاورزی کنتورهای تحویل حجمی آب نصب شود.بیشتر آب مصرفی در ایران رایگان است و قیمت‌گذاری و افزایش یک‌باره قیمت آب در ایران در بین کشاورزان طرفدار نخواهد داشت؛ بهترین راه این است که با ایجاد مدیریت بومی و محلی آب، قیمت‌گذاری نیز توسط سازمان‌های محلی انجام شود. درآمد حاصل از فروش آب نیز در هر منطقه باید برای توسعه و احداث زیرساخت‌های آب هزینه شود و در این صورت، کشاورزان با این طرح همراهی خواهند کرد. در گذشته در ایران مدیر محلی به‌نام "میرآب" وجود داشت که اختیار زیادی برای توزیع آب در هر منطقه داشت و می‌توان این میراب‌ها را در قالب کمیته‌های محلی مدیریت آب احیا کرد.

منبع: http://www.nejateab.ir




راهکار مهم " تجهیزات کاهنده مصرف آب در اختیار مردم قرار می‌گیرد

+ نوشته شده در پنجشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 20:35 شماره پست: 238

وزیر محترم نیرو : تجهیزات کاهنده مصرف آب در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هزینه آن به‌صورت اقساط دوساله از مشترکان دریافت می‌شود. تجهیزات کاهنده مصرف می‌تواند تا 25 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کند. 

(نویسنده وبلاگ : ضمن قدردانی بسیار فراوان از مسئولان محترم به خاطر اتخاذ تصمیم ها و راهکارهای مهم مانند طرح فروش اقساطی تجهیزات کاهنده مصرف آب به مردم، به اعتقاد اینجانب تا زمانی که بحران آب توسط  مردم جدی گرفته نشود، خرید این تجهیزات با استقبال روبرو نخواهد بود. راه چاره آن است که طی برنامه های مستندی لزوم استفاده از این تجهیزات کاهنده مصرف آب و تاثیر قابل توجه آن بر زندگی مردم در آینده ازطریق رسانه ها اطلاع رسانی شود. اگر ارزش معنوی آب و قیمت تمام شده آب شرب شبکه شهری را بدانیم (که بسیار بیشتر از مبالغی است که پرداخت می نماییم) و اگر تاثیر و اهمیت صرفه جویی های بعمل آمده ناشی از استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب را بر زندگی آینده خود و فرزندانمان بدانیم، حتما نسبت به خرید این تجهیزات اقدام خواهیم نمود. راهکار دیگر آن است که از این پس، مهندسین تاسیسات و مالکین ساختمانها از طرف سازمان نظام مهندسی و شهرداری مکلف به استفاده از این تجهیزات کاهنده آب در ساختمانهای نوساخت باشند).




لزوم باور به وجود بحران آب در کشور
+ نوشته شده در پنجشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 20:15 شماره پست: 237
معاون محترم وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران بر لزوم باور به وجود بحران آب در کشور تاکید کرد.
وی افزود: اگر مسئولان دستگاه اجرایی به بحران باور نداشته باشند، با مشکل مواجه می‌شویم. مردم متاسفانه به بحران باور ندارند؛ درک بحران نیازمند تصمیم درست، اجرای درست و مشارکت همه‌جانبه مردم است و باید به جایی برسیم که این امر مطالبه همگانی مردم باشد تا به نتیجه درست برسد. 20 سال است با پدیده خشک‌سالی مواجه هستیم. مقابله با بحران خشک‌سالی تنها به مدیریت وزارت نیرو باز نمی‌گردد و مصرف‌کنندگان نیز باید مصرف خود را مدیریت کنند. اگر باور ایجاد شود، دانش را برای مدیریت بحران به خدمت بگیریم و در نهایت درست عمل کنیم، به‌طور قطع بر بحران آب فایق خواهیم آمد.

منبع : http://www.nejateab.ir



هشدار : وقوع بحران آب در آینده نزدیک در صورت عدم صرفه جویی در مصرف آب

+ نوشته شده در چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 0:8 شماره پست: 236

از امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب باشیم:

منبع : http://fararu.com به نقل از وبلاگ "قدر آبو بدونیم "



راهکار : کم کردن آب در دسترس برای افزایش بهره‌وری آب کشاورزی
+ نوشته شده در سه شنبه پنجم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 21:34 شماره پست: 235
دکتر "برایان چترتون"، مشاور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزیر پیشین کشاورزی استرالیا در کارگاه تخصصی تقویت و سامان‌دهی بازار آب که با حضور مدیران ارشد بخش آب کشور در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت:

یک راه بهره‌وری، کم کردن آب در دسترس است تا کشاورزان از آب موجود بهترین استفاده را داشته باشند... با اختصاص آب در حجم مشخص به هر کشاورز (استرالیایی)، هر یک از کشاورزان تلاش می‌کردند با استفاده از سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی، کمترین استفاده را از آب موجود کرده و بخشی از آب را ذخیره کنند و در ادامه کشاورز می‌توانست آب مازاد خود را در بازار آب بفروشد...مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب باید پیش از تصمیم‌گیری جلب شود و از نظر آنان نیز در تدوین برنامه و اجرای آن استفاده شود، نه اینکه برنامه در غیاب آنان تدوین شود و سپس انتظار همراهی آنها را داشته باشیم...در استرالیا، آب طبق یک قرارداد با شرایط خاص در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و طبق شرایط قرارداد اگر کشاورز به بهره‌وری لازم نرسد، این اختیار از او سلب شده و به کشاورز دیگر اختصاص می‌یابد... یک مشکل بزرگ بازار آب، سازگار نبودن با خشک‌سالی است، چراکه با وقوع خشک‌سالی، حقابه پیش‌بینی شده و تضمین‌شده کشاورزان قابل تامین نخواهد بود و بدین ترتیب قرارداد بین فروشنده آب و کشاورز به مشکل خواهد خورد.

منبع : http://www.nejateab.ir

 

آب مایه حیات: در مصرف مایه حیات صرفه جویی نماییم

+ نوشته شده در سه شنبه پنجم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 19:16 شماره پست: 234

http://www.enjaztech.com/up/i/00016/egnaaeclcqiy.png

http://s4.picofile.com/file/8166591484/87578.gif

  وَ جَعَلنا مِن الماءَ کُلُّ شَی ء حَیّ : و ما زندگانی هر چیزی را از آب قرار دادیم. (سوره انبیاء آیه 30)

منبع :  http://ababzendegy.blogfa.com و http://meehr.mihanblog.com



بایدها و نبایدهای مدیریت منابع آب : تخصص و تعهد مدیران منابع آب+مدیریت هدفمند منابع
+ نوشته شده در سه شنبه پنجم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 13:15 شماره پست: 233
 قائم مقام محترم وزیر نیرو، جناب آقای مهندس ستار محمودی:

در مدیریت منابع آب یک سری «باید» و یک سری «نباید» مواجه هستیم.

اولین «باید» ما این است که مدیر ما مدیر منابع آب باشد و اگر انگیزه کافی و موثر نداشته باشد کار در این حوزه موثر نخواهد بود. مدیریت منابع آب یک تخصص است، در سال‌‌های گذشته ما بیشتر مجری بخش آب بوده‌ایم تا مدیر این بخش. انرژی خود را در اجرای پروژه گذاشتیم و هیچگاه از خود نپرسیدیم که بیلان آب منطقه، تراز آب زیرزمینی و وضعیت آب منطقه چگونه است.

دومین «باید»  هدفمند بودن کار است، ما از میزان آب موجود ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع خود را مصرف می‌کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی ۴۰ درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌ برد. در این وضعیت باید به سمت صرفه‌ جویی در مصرف منابع آب به ازای تولید هر کیلوکالری انرژی و محصول برویم. مدیریت منابع باید مجهز به بانک اطلاعاتی به‌ روز و مناسب باشد، باید آمار و اطلاعات منابع و مصرف آب به طور دقیق استخراج شود و وزارت نیرو مرجع این آمار و اطلاعات باشد.متاسفانه برخی مدیران ما نگاه محلی به آب دارند و قائل به استفاده از تمام پتانسیل آب در منطقه خود هستند، باید این نگاه به‌ وجود بیاید که ما مسئول مناطق بالادست و پایین دست هم هستیم.

   اقدام‌‌هایی همچون تسلط به آمار و اطلاعات، تعصب به کار حرفه‌‌ای، تمرکز بر روی تشکل‌‌های آب، اجرای برنامه تحویل حجمی آب و نصب دستگاه‌‌های پایش آب، تشکیل بازار آب، درست کردن سند ملی آب، اطلاع‌ رسانی در مجامع تخصصی قبل از ایجاد سوال باید در بین مدیران توسعه یابد.حال منابع آب زیرزمینی خوش نیست و شما متخصصان این موضوع برای حل بحران هستید .باید با اقدام‌‌هایی همچون ساماندهی چاه‌‌های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی، آبیاری مدرن، فرهنگ‌ سازی، نقشه راه روشن و ضرورت کار با همدیگر برای این موضوع اقدام جدی و اساسی انجام داد.

 ما در ساختار حوضه آبی در واگذاری فعالیت‌‌ها به بخش خصوصی بیش از حد نگران هستیم، باید برای این موضوع فکری کرد و اقدام قاطعی در این مورد انجام داد، باید از نقش تصدی‌گری بیرون آمده و نقش کارفرمایی خود را داشته باشیم.

منبع : http://www.nejateab.ir

در شرایط سوق به سمت ورشکستگی منابع آب ، آب صرفه‌ جویی شده نباید به افزایش سطح زیرکشت ختم شود.

+ نوشته شده در سه شنبه پنجم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 13:5 شماره پست: 232

قائم مقام محترم وزیر نیرو، جناب آقای مهندس ستار محمودی: با بیان اینکه حال منابع آب زیرزمینی خوش نیست گفت: به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌رویم.ما از میزان آب موجود ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع خود را مصرف می‌کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی ۴۰ درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد. هم‌ اکنون در دنیا آب به نام طلای آبی نامیده می‌شود و نوبت این است که به عنوان یک سند مستند، آب به این نام مطرح شود.  آب صرفه‌ جویی شده نباید به افزایش سطح زیرکشت ختم شود...در همین سال‌‌ها درجه حرارت ۱. ۵ درجه زیاد‌تر شده و از طرفی صنایع و کشاورزی و شُرب تقاضای بیشتری دارند و محیط زیست هم برای جبران کمبود خود به آب بیشتری نیاز دارد.

منبع : http://www.nejateab.ir

 

آب مایه حیات : لزوم صرفه جویی مصرف آب
+ نوشته شده در دوشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۳ ساعت 14:6 شماره پست: 231
 

منبع:http://www.dropbydrop.eu

 

احیای دریاچه ارومیه وظیفه ملی است/لزوم اصلاح الگوهای کشت و آبیاری

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 19:24 شماره پست: 230

امام جمعه محترم شهر مراغه :

موفقیت برای نجات دریاچه ارومیه به عنوان یک وظیفه ملی نیازمند مشارکت و همراهی مردم و مسوولان است...در صورتی که تک تک افراد جامعه نسبت به این موضع حساس شده و با آگاهی از وظیفه خود در قبال آن در این خصوص اقدام کنند، با ایجاد یک حرکت ملی علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، کارهای مهمی برای حفظ و حراست از دیگر منابع  کشور انجام خواهد شد. خشک شدن این دریاچه هم اکنون از جدی ترین معضلات زیست محیطی کشور است که توجه دولت برای حل آن جای تقدیر دارد اما باید مردم و مسوولان در کنار هم برای نجات این دریاچه تلاش کنند چرا که خشک شدن آن زندگی میلیون ها نفر را بصورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نماینده محترم مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی:

اصلاح روش های آبیاری و الگوی کشت توسط بهره برداران بخش کشاورزی می تواند تاثیر مهمی و قابل توجهی در صرفه جویی سالانه آب کشاورزی داشته و در نتیجه اقدامی عملی برای احیای دریاچه ارومیه و نجات آن از خشکی کامل باشد. کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از ۲۴ کشوری است که با بحران آب روبروست و با توجه به اینکه کم آبی آینده کشور را تهدید می کند، توجه و اقدام مسوولان و مردم برای کاهش خطرات این بحران امری ضروری است... اگر اقدام عاجل و علمی برای مشکل آب آتی انجام نشود، کشور بیشترین آسیب ها را از این ناحیه خواهد دید. با خشک شدن دریاچه ارومیه، شهرستان مراغه به علت قرارگیری در مسیر ریزگردهای این دریاچه متحمل خسارات و آسیب های جبران ناپذیری می شود و بر همین اساس مردم و مسئولان آماده همکاری در اجرای برنامه های ستاد احیای این دریاچه هستند که در این میان باید به خواسته های مردم و نیازهای منطقه نیز توجه شود... اگر بتوان مردم را به سمت اصلاح روش های آبیاری و اصلاح الگوی کشت سوق داد، سالانه صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب کشاورزی صورت می گیرد بطوریکه بر اساس پیش بینی های انجام شده، با تغییر الگوی آبیاری در باغ های این شهرستان سالانه ۱۶۸ میلیون مترمکعب و بهسازی و لاینینگ آنها ۳۵ هزار مترمکعب آب صرفه جویی و به حوزه آبریز دریاچه ارومیه وارد می شود.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/



سامانه آبیاری نوین در 30 هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه اجرا می شود
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 20:35 شماره پست: 229
معاون محترم وزیر جهادکشاورزی:

توسعه بخش کشاورزی در استان های حاشیه دریاچه ارومیه باید همسو با برنامه های احیای دریاچه ارومیه باشد. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دریاچه ارومیه پسروی آب شور به سمت زمین های کشاورزی است، افزود: تنها راه مقابله با این معضل، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری است...توسعه آبیاری زیر فشار و کاهش تولید محصولات آب بر در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است...کاهش سهم آب برای تولید محصولات آب بر در مناطق کم آب و توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار داریم...با توجه به بحران کم آبی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین و اجرای الگوی کشت براساس شاخص مزیت و بهره وری در آب است که برای تحقق این موضوع باید به گونه ای عمل کنیم که با هماهنگی وزارت نیرو، سهم آب به محصولات آب بر در مناطق کم آب کاهش پیدا کند.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

احیای دریاچه ارومیه مهمترین برنامه دولت یازدهم است

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 20:29 شماره پست: 228

دبیر محترم ستاد احیای دریاچه ارومیه، جناب آقای دکتر کلانتری:

احیای این دریاچه مهمترین برنامه دولت یازدهم برای رفع مشکلات سلامتی و اجتماعی مردم منطقه است. ستاد احیای این دریاچه هم اکنون به دنبال کاهش میزان آب مصرفی در حوزه آبریز آن بوده و در این راستا تمام امکانات را در اختیار نهادها قرار می دهد...هر طرحی که منجر به افزایش میزان آب دریاچه و ضمانت ورود آب به این دریاچه شود، مورد حمایت قرار می گیرد در غیر این صورت هیچ طرحی در این راستا اجرا نمی شود.

طی تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی، این دریاچه طی مدت 200 هزار سال گذشته خشک نشده و اکنون نیز علت خشکی آن عوامل طبیعی و تغییر اقلیم نیست، بلکه علت آن انسان هاست.


منبع : http://ulrp.sharif.ir

 

راهکار مهم آموزش و فرهنگ سازی: طرح موضوع آب و محیط زیست در کتاب‌های درسی مدارس
+ نوشته شده در دوشنبه بیستم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:37 شماره پست: 227

معاون محترم رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سرکار خانم دکتر ابتکار، خواستار طرح بیشتر موضوع آب و محیط زیست در کتاب‌های درسی شدند و گفتند: هم‌اکنون در نگرش علمی جهان آب و محیط زیست اهمیت فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها با نگاه علمی این مفاهیم را در کتاب‌های درسی مدارس مطرح می‌کنند.    


منبع : http://www.nejateab.ir


معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار طرح بیشتر موضوع آب و محیط زیست در کتاب‌های درسی شد و گفت: هم‌اکنون در نگرش علمی جهان آب و محیط زیست اهمیت فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها با نگاه علمی این مفاهیم را در کتاب‌های درسی مدارس مطرح می‌کنند.
دکتر معصومه ابتکار در همایش مرکزی پرسش مهر با عنوان "ایست! آب نیست" که با حضور وزیر نیرو و آموزش پرورش در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، اظهار داشت: در وضعیت دشواری به‌لحاظ منابع آب و وضعیت بارندگی مواجه هستیم که این وضعیت بر منابع طبیعی، محیط زیست و زیست‌بوم ایران فشار مضاعفی را ایجاد کرده است و این شرایط ایجاب می‌کند که تغییر رویه در مصرف آب از سطح دولت تا عموم مردم اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه باید رویه‌های نادرست گذشته در مورد مصرف آب اصلاح و بازنگری شود، ادامه داد: باید بتوانیم با رویکردهای نوین و با تغییر در رفتارهای خود، شرایط حاضر را به گونه‌‌ای پشت سر بگذاریم که ضمن حفظ محیط زیست، به رشد و توسعه صنعت و کشاورزی کشور آسیب کمتری وارد شود.
ابتکار با بیان اینکه هم‌اکنون موضوع گرمایش زمین و پدیده تغییر اقلیم به‌عنوان پدیده‌هایی پذیرفته‌شده در مجامع علمی جهانی مطرح است، گفت: جهان در حال برنامه‌ریزی جدید برای مقابله با این موضوع است و تا پایان سال میلادی احتمال اینکه یک توافق‌ جدید بین کشورهای جهان برای مقابله با پدیده گرمایش انجام شود، بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در ایران نیز برای همراهی با جهان و انطباق با شرایط جدید، موضوع اقتصاد کم‌کربن و رویکردهای جدید مدیریت منابع آب کشور مطرح است.
ابتکار با تاکید بر اینکه برای مدیریت منابع آب باید بتوانیم مردم را همراه خود کنیم، ادامه داد: در موضوع کم‌آبی فقط تامین آب شهرها مطرح نیست؛ طبیعت و حفاظت از آن نیز مدنظر است و در زمینه حفظ آب و محیط زیست باید با همراهی دانش‌آموزان و مشارکت خانواده‌ها بتوانیم نقش موثری در این زمینه داشته باشیم
وی با بیان اینکه اگر چرخه آب را به‌عنوان شهروند، کشاورز و صنعت‌گر در نظر داشته باشیم، بهتر خواهیم توانست برای حفاظت آن اقدام کنیم، گفت: برای این کار باید از محیط زیست، طبیعت، رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور به‌درستی حفاظت کنیم تا طبیعت نیز آب در اختیار ما قرار دهد.

 


همکاری همگانی برای صرفه جویی در مصرف آب=امکان استفاده همگان از این نعمت الهی

+ نوشته شده در جمعه هفدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 18:43 شماره پست: 226

منبع: http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار فرهنگی: تبیین ارزش اقتصادی آب برای مردم، برای گذر از مرحله بحران کم آبی
+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 19:49 شماره پست: 225
جناب آقای دکتر هادی بهادری در جلسه کمیته فرهنگی ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه گفت: آگاهسازی افکار عمومی از شرایط بسیار حساس کم آبی و خشکسالی که درمنطقه شمالغرب کشور با پدیده خشکی دریاچه اورمیه بیش از پیش نمایان شده است و بیان تبعات اجتماعی ، اقتصادی و زیستی ناشی از رخداد طبیعی بسیار ضروری است و به همین منظور باید در قالب اقدامات فرهنگی و آموزشی ارزش اقتصادی آب بدرستی به مردم تبیین شود.

باید با ظرافت و حساسیت کامل آموزش های لازم در زمینه تبیین ارزش اقتصادی آب ، مقایسه میزان مصرف آب در استان با سایر مناطق داخل و خارج از کشور، معرفی الگوهای فرهنگی و دینی در حوزه مصرف آب و پاسداشت آب ، شناسایی و معرفی کشت های آببر و صنایع آببر به جوامع مورد نظر ارائه شود.

منبع : http://ulrp.sharif.ir


جناب آقای دکتر هادی بهادری در جلسه کمیته فرهنگی ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه گفت: آگاهسازی افکار عمومی از شرایط بسیار حساس کم آبی و خشکسالی که درمنطقه شمالغرب کشوربا پدیده خشکی دریاچه اورمیه بیش از پیش نمایان شده است و بیان تبعات اجتماعی ، اقتصادی و زیستی ناشی از رخداد طبیعی بسیار ضروری است و به همین منظور باید در قالب اقدامات فرهنگی و آموزشی ارزش اقتصادی آب بدرستی به مردم تبیین شود.

دکتر هادی بهادری افزود: تهیه بسته های فرهنگی متناسب با جوامع هدف یکی از سیاست های اصلی در ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه است و کمیته فرهنگی این ستاد نیز باید با تلاش مضاعف با بهره گیری از نظرات و تجارب کارشناسان و اساتید دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی ، آموزه های فنی و مهندسی را در رابطه با مدیریت و کاهش مصرف آب در اشکال متنوع و تاثیرگذار تهیه کرده و درسطح گسترده ای به جوامع مورد نظر انتقال دهد.

وی ادامه داد:تبعات خشک شدن دریاچه ، چشم انداز برنامه احیای دریاچه و روشهای مختلف صرفه جویی آب قالب اصلی پیامهای فرهنگی و آموزشی را باید شکل دهد و این بسته های آموزشی که حاوی یک پیام واحد و جامع در اشکال مختلف است متناسب با گروههای هدف نظیر کشاورزان ، دانش آموزان و دانشگاهیان، مدیران و شهرداران ، معتمدین مردم و آحاد عموم مردم تهیه شود.

دکتربهادری با بیان اینکه جامعه کشاورزان در مرحله نخست این طرح در اولویت قراردارند اظهار داشت:باید با ظرافت و حساسیت کامل آموزش های لازم در زمینه تبیین ارزش اقتصادی آب ، مقایسه میزان مصرف آب در استان با سایر مناطق داخل و خارج از کشور، معرفی الگوهای فرهنگی ودینی در حوزه مصرف آب و پاسداشت آب ، شناسایی و معرفی کشت های آببر و صنایع آببر به جوامع مورد نظر ارائه شود.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

راهکار مهم : صرفه‌جویی سالانه تا 100 میلیون مترمکعب آب با محدودیت کشت چغندر قند

+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 19:42 شماره پست: 224

محدودیت کشت چغندرقند با توجه به وضعیت بحران خشکی دریاچه ارومیه عملیاتی شد. با توجه به اینکه یک میلیون و هشتصد هزار تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی تولید شده است ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب کرد به سبب مصرف بالای آب این محصول از خروج چغندرقند از استان آذربایجان غربی از ابتدای سال 1394 به مدت ده سال جلوگیری شود...بر این اساس مقرر شده کارخانه‌های قند خارج از استان با آذربایجان‌غربی عقد هیچ نوع قراردادی نداشته باشند و جهادکشاورزی نیز نسبت به همسان‌سازی قراردادها اقدام کرده تا تعهدات کارخانجات و پیمانکاران به شکل مطلوب انجام شود و به حد ظرفیت کارخانجات داخل استان چغندر قند تولید ‌شود.

محاسبات اولیه از صرفه‌جویی سالانه تا 100 میلیون مترمکعب آب از تغییر الگوی کشت منتج از این مصوبه در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه خبر می‌دهد.

منبع : http://ulrp.sharif.ir




+ نوشته شده در چهارشنبه پانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 17:56 شماره پست: 223
 

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار زیست فناورانه برای تصفیه توأم آب شور و فاضلاب: سلول تصفیه میکروبیولوژیکی

+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:1 شماره پست: 222

اثرات منفی پیامدهای ناشی از کمبود آب شیرین و مصرف انرژی زیاد برای شیرین سازی آب(شور)، محققین را به سمت جستجوی راه حل های موثرتری برای تصفیه آب(شور) با انرژی مصرفی کمتر سوق داده است. فعلا روش اسمز معکوس، معمولترین فناوری رایج برای تصفیه آب میباشد که انرژی بسیار کمتری نسبت به روشهای حرارتی دارد. در دهه های اخیر  اصلاحات و پیشرفتهایی  در زمینه روش اسمز معکوس برای به حداقل رساندن مصرف انرژی انجام یافته است. برای کاهش بیشتر انرژی لازم برای تصفیه آب، راهکارهای دیگری مورد نیاز است. سلول تصفیه میکروبیولوژیکی (MDC)  (زیست)فناوری نوینی است که می تواند به  عنوان جایگزینی برای روش اسمز معکوس در نظر گرفته شود. روش MDC ، با استفاده از جریان الکتریستیه تولید شده توسط باکتری الکتروشیمیایی فعال بصورت همزمان برای تولید بیوانرژی، تصفیه فاضلاب و تصفیه آب(شور) مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این فناوری مهم که در آینده نزدیک به عنوان جایگزینی برای روش اسمز معکوس مطرح است می توان به عنوان یک راه حل مکمل برای تصفیه اولیه(فاضلاب و آب شور) در کنار روش اسمز نیز مورد استفاده قرار گیرد. نکات حائز اهمیت در تصفیه آب شور و فاضلاب با استفاده از سلول تصفیه میکروبیولوژیکی به قرار ذیل است :
1-  باکتری در حین اکسید نمودن مواد آلی فاضلاب الکتریسیته تولید می نماید.
2-  الکتریستیه تولید شده حاصل از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب می تواند  برای تصفیه آب شور مورد استفاده قرار گیرد.

Graphical abstract: The near-future integration of microbial desalination cells with reverse osmosis technology

 

Full-size image (37 K)

   ترجمه : احمد فهمی

References
The near-future integration of microbial desalination cells with reverse osmosis technology
Ahmed ElMekawy,ab   Hanaa M. Hegabcde and   Deepak Pant*b
Energy & Environmental Science
Energy Environ. Sci., 2014,7, 3921-3933

Microbial desalination cells for energy production and desalination
Younggy Kim, Bruce E. Loga
Volume 308, 2 January 2013, Pages 122–130
New Directions in Desalination

 

صرفه جویی مصرف آب با انصراف از چاپ قبض ها کاغذی موبایل !
+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:15 شماره پست: 221
  • در هر شصت روز ۱۶ میلیون قبض موبایل صادر می شود
  • مقدار کاغذ مصرفی برای برای هر قبض و پاکت و خبرنامه داخل آن دو عدد کاغذ A4 است و مساحت این کاغذ ۰/۱۲۷ مترمربع است.
  • برای شانزده میلیون قبض ۶۵۲۰۰ بسته کاغذ A4 پانصدتایی استفاده می شود
  • وزن کاغذ مصرفی در هر دوره ۱۶۵ تن است
  • برای ۱۶۵ تن کاغذ حدود ۳۰۰۰ درخت قطع می شود
  • برای این مقدار درخت ۶ شش هکتار جنگل در هر شصت روز  نابود می شود
  • برای هر کاغد A4 مقدار ۱۰ لیتر آب مجازی مصرف می شود
  • برای کل قبض ها ۳۳ میلیون لیتر آب در هر شصت روز به هدر می رود
  •  ...
  • هزینه های جوهر و چاپ و ... حساب نشده است!http://piclog.persiangig.com/water/arj%20%281%29.jpg

نحوه انصراف از قبض کاغذی همراه اول و دریافت الکترونیکی آن:
شماره گیری کد #۱۱۴*۱۱۱*        یا پیامک عدد 114 به شماره111

نحوه دریافت قبض همراه اول بصورت الکترونیکی :
شماره گیری کد #۱۱۱*۱۱۱*   یا پیامک عدد111 به شماره 111   یا پیامک خالی به 990009
  

منبع : http://meehr.mihanblog.com/

 

راهکار سنتی در کاهش مصرف آب کشاورزی: آبیاری کوزه ای
+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:8 شماره پست: 220
آبیاری کوزه ای در واقع یکی از روشهای سنتی آبیاری در مناطق خشک است که تا پنجاه سال پیش در حاشیه کویر لوت و اطراف یزد و اردکان رایج بود. در این روش گودالی را در زمین حفر می کردند و کوزه بزرگی را در آن قرار می دادند و اطراف کوزه را با مخلوطی از خاک و کود حیوانی پر می کردند و دهانه کوزه را از خاک بیرون می گذاشتند. سپس این کوزه را پر از آب کرده تا به مرور زمان، آب داخل کوزه، از جداره سفالی، تراوش و به خاک نفوذ کند. و در اختیار ریشه گیاه قرار گیرد.

  http://s2.picofile.com/file/7225375585/clay_pot1_11.jpg

آبیاری کوزه ای با استفاده از ظروف پلاستیکی :

pat

 

http://www.weare.ir/wp-content/uploads/2013/04/58913_443090332443409_294054834_n.jpg

منبع : http://meehr.mihanblog.com/

 

راهکارمهم: نصب کنتور هوشمند در چاه های دارای پروانه
+ نوشته شده در شنبه یازدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 23:4 شماره پست: 219
کنتور هوشمند در 27 هزار چاه دارای پروانه واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نصب می شود.

معاون محترم امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی: این تعداد چاه در مدت 3 سال با هدف مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت های مازاد بر نیاز از چاههای واقع حاشیه رودخانه های حوضه آبریز دریاچه اجرا می شود. براساس مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سالجاری باید به 6000 چاه برق رسانی و در 27 هزار چاه کشاورزی علاوه بر برق رسانی کنتور های هوشمند نیز نصب و راه اندازی شوند.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/

ضرورت اهتمام بر صرفه جویی بیشتر مصرف آب از هم اکنون بر اساس آمار موجود:
+ نوشته شده در چهارشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 9:4 شماره پست: 218
کاهش 77 درصدی پوشش برفی کشور در مقایسه با سال گذشته:
معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفا، جناب آقای مهندس میدانی: روند بارش‌ها در هفته‌های ابتدایی سال آبی جاری حاکی از سال آبی متفاوتی بود، اما بارندگی در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد وضعیت کشور در ادامه 15 سال خشک‌سالی است؛ از طرفی سازمان هواشناسی 10 تا 20 درصد بارش زیر حد نرمال را برای ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است.

کاهش 50 درصدی حجم روان‌آب‌های کشور در مقایسه با میانگین درازمدت:
حجم روان‌آب‌های کشور در پایان دی‌ماه سال‌جاری درمقایسه با میانگین بلندمدت 47 ساله 50 درصد کاهش یافته است.

کاهش 16 درصدی ورودی سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته:
موجودی مخزن سدهای تهران درمقایسه با سال گذشته بدتر شده است، چراکه سال گذشته این پنج سد حدود 200 میلیون مترمکعب ورودی داشتند که امسال به 168 میلیون مترمکعب رسیده که نشان‌دهنده کاهش 16 درصدی است.امسال حدود 360 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای تهران ذخیره داریم که سال گذشته در همین زمان 410 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

کاهش 14 درصدی ورودی سدهای بزرگ کشور در مقایسه با سال گذشته:
حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون، 14 درصد درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

منبع : http://www.nejateab.ir

 
هشدار بحران آب : صرفه جویی مصرف آب را به تاخیر نیندازیم!
+ نوشته شده در سه شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:38 شماره پست: 217

We should use the water which we need for life carefully without loosing time

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

تنها دو کشور مصر و ایران در دنیا بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.
+ نوشته شده در سه شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:8 شماره پست: 216
جناب آقای دکتر عیسی کلانتری :

براساس گزارش موسسات توسعه سازمان ملل، هر کشوری که زیر 20 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده کند، آن کشور از نظر محیط‌زیست سلامت است و هیچ چیزی تهدیدش نمی‌کند. برای مثال، ما اگر 120 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشته باشیم، باید کمتر از 24 میلیارد مترمکعب استفاده کنیم. از سوی دیگر، برای مصرف آب‌های تجدیدپذیر سقف گذاشتند و استفاده بالاتر از 40 درصد را ممنوع کردند. حالا اگر 120 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را در نظر بگیریم، با 40 درصد می‌شود 48 میلیارد مترمکعب. اما ما الان 96 میلیارد مترمکعب آب را مصرف می‌کنیم. تنها دو کشور در دنیا بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند؛ یکی مصر است با 46 درصد و یکی هم ایران با 96 درصد. این در حالی است که هند 33 درصد، چین 29 درصد، اسپانیا 25 درصد، آمریکا 21 درصد و ژاپن 19 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

چین که 29 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند، تقریبا بالای 95 درصد از نظر موادغذایی خودکفاست. با توجه به این‌که ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و بارندگی به طور متوسط 250 میلی‌متر است، بنابراین برای تولیدات کشاورزی باید آب آبیاری مصرف کنیم. در دنیا 40 درصد تولیدات از کشاورزی آبی است و 60 درصد تولیدات از کشاورزی به شیوه دیم است. اما در کشور ما 92 درصد تولیدات کشاورزی از طریق آب و 8 درصد از تولیدات کشاورزی به شیوه دیم است. تفاوت ما با دنیا این است. در برزیل نیشکر را با شیوه دیم تولید می‌کنند. ما برای نیشکر حداقل بین 25 تا 30 هزار مترمکعب در هکتار آب شیرین مصرف می‌کنیم. نیشکر برزیل و نیشکر ایران در مصرف آب ثابت هستند، ولی آن‌جا آب از راه باران تامین می‌شود، اما در ایران از راه پمپاژ.

به جز خوزستان، گیلان، مازندران، کردستان، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه. ما در حال حاضر در کرمان 112 درصد به جای 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم. من چهارشنبه گذشته مشهد بودم. در خراسان 132 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. ما هم‌اکنون با بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا هم بخواهیم تولید کنیم، محدودیت داریم....ما نمی‌توانیم غذای مورد نیاز کشور را فقط از تولیدات داخل تامین کنیم. ضریب امنیت غذایی ما در راستای توسعه پایدار نمی‌تواند به بیش از 45 درصد برسد. در کالای اساسی هم همان حدود 35 تا 40 درصد است. من کشور را بیشتر از تولیدات کشاورزی‌اش دوست دارم. به خاطر تولیدات کشاورزی کشور را ویران نمی‌کنم. این دو قابل جمع نیستند.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/



هشدار بحران آب : تمدن با آب حفظ می‌شود. راهکار پیشنهادی : کاهش سطح زیر کشت

+ نوشته شده در سه شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 12:0 شماره پست: 215

جناب آقای دکتر عیسی کلانتری :

براساس آخرین آماری که من به خاطر دارم، ما در حال حاضر 8.6 میلیون هکتار کشاورزی آبی داریم و سالانه نیز حدود 6 میلیون هکتار کشاورزی دیمی وجود دارد. کشاورزی دیم ما این‌گونه است که از 6 میلیون هکتار به اندازه 1.5 میلیون هکتار تولید می‌کنیم. این‌ها را با هم جمع کنیم، می‌شود معادل 10 میلیون هکتار کشاورزی. ولی با این کشاورزی آبی که داریم، به بهای نابودی منابع آب شیرین کشور تولید می‌کنیم. این آب باید به 40 درصد برای حفظ تمدن سرزمین برسد. چون تمدن با آب حفظ می‌شود. ما می‌توانیم در سواحل، آب دریا را شیرین کنیم و بخوریم، ولی دیگر نمی‌شود (با این روند مصرف آب کشاورزی در آینده) کشاورزی داشت. ما بخواهیم از این 40 درصد آب به درستی استفاده کنیم، ناچار هستیم که سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

من نمی‌گویم کشاورزی را تعطیل کنیم. کشاورزی در کشور حدی دارد و در حد توسعه پایدار باید باشد. ما اگر امروز 96 میلیارد مترمکعب آب استحصال می‌کنیم، 88 میلیارد مترمکعب آن را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم. شما خودتان حساب کنید؛ بخش کشاورزی هم‌اکنون 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تولید می‌کند، اما 92 درصد آب شیرین کشور را مصرف می‌کند

منبع : http://ulrp.sharif.ir/



آب مایه حیات است. از منابع آب حفاظت نماییم.
+ نوشته شده در یکشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 15:57 شماره پست: 214
 

http://www.dropbydrop.eu/images/31507/image_gallery_close_up.jpg

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار مهم : کاهش مصرف آب از طریق آموزشهای برنامه استقرار کشاورزی پایدار ( ipcm )

+ نوشته شده در یکشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 15:51 شماره پست: 213

معاون محترم امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، جناب آقای دکتر بهادری: در برنامه استقرار کشاورزی پایدار ( ipcm ) در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه که نتایج بسیار خوبی را شاهدیم با ارائه آموزشهای مقدماتی در امور مزرعه شاهد کاهش 35 درصدی مصرف آب هستیم و این خود شاهدی است بر تاثیر آموزش و آگاهسازی جامعه بهره برداران با شیوه های مدیریت منابع آب .

منبع : http://ulrp.sharif.ir



راهکار فوق العاده مهم آموزش در فرآیند مدیریت و کاهش مصرف آب
+ نوشته شده در یکشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 15:44 شماره پست: 212

آموزش بیشترین تاثیر را در فرآیند مدیریت و کاهش مصرف آب در جوامع دارد

معاون محترم امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، جناب آقای دکتر بهادری: آموزش به عنوان زیربنایی توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در تحقق برنامه های نجات بخشی دریاچه نقش محوری داشته و در مقایسه با سایر روش های اجرایی با هزینه اندک در فرآیند مدیریت منابع آبی و کاهش مصارف آب بیشترین تاثیر را دارد. براساس نتایج حاصل ازمطالعات عامل انسانی مهمترین عامل موثر درخشکی دریاچه ارومیه است که باید با آگاهسازی از طریق برنامه های فرهنگی و ارائه آموزش های کاربردی عموم مردم در فرآیند احیای دریاچه نقش آفرین باشند.

با همکاری تمامی نهادهای فرهنگی و مسئول در استان برنامه جامع فرهنگی در قالب 28 عنوان برنامه نهایی شده است که برای اختصاص بودجه 110 میلیارد ریالی به ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه اعلام شده است.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/

نایب رئیس مجلس فدرال آلمان : در آلمان عده زیادی خواهان مشارکت در احیا دریاچه ارومیه هستند

+ نوشته شده در یکشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 15:38 شماره پست: 211

خانم کلاودیا روت جمعه شب در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: نیاز است همه برای نجات این دریاچه دست به دست هم دهند. در کشور آلمان گروهی را به نام دوستداران دریاچه ارومیه تشکیل داده ایم که من نیز عضو ان گروه هستم و بسیاری از فعالان محیط زیست علاقه مند و مشتاق احیای این دریاچه نمکی بزرگ هستند. متاسفانه وضعیت این دریاچه بسیار غم انگیر است و این موضوع یک فاجعه زیست محیطی است و همه کشورها باید برای رفع این مشکل همکاری کنند. در آلمان عده زیادی خواهان مشارکت در احیا دریاچه ارومیه هستند و ایرانیان زیادی نیز که هم اکنون در دانشگاه ها تدریس می کنند، آماده اند در این خصوص وارد عمل شوند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: متاسفانه در خصوص دریاچه ارومیه اقدامات به موقعی صورت نگرفت، اما با روی کارامدن دولت یازدهم احیا این دریاچه در اولویت برنامه های دولت گنجانده شد و با بهره گیری از 600 هیات علمی و 38 کارشناس خارجی که سابقه احیا دریاچه های مختلف را داشتند طرح مطالعاتی به پایان رسید و هم اکنون در مرحله اجراست.

اسماعیل جبارزاده افزود: آماده همکاری با تمام کشورهایی که در این زمینه صاحب تجربه هستند، هستیم اما دوست داریم همکاری کشورها بیشتر عملی باشد تا شعار. وی با ابراز خوشبینی از احیا این دریاچه گفت: با اقداماتی که انجام شده و مطالعاتی که در حال تبدیل شدن به طرح های عملیاتی هستند احیا این دریاچه و حیات دوباره در ان محقق خواهد شد.


منبع : http://ulrp.sharif.ir/

 
راهکار مهم :طرح پایلوت افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی در روستای تازه‌کندی شهرستان ارومیه
+ نوشته شده در چهارشنبه یکم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:2 شماره پست: 210
داودرضا عرب، از اعضای محترم کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: افزایش بهره وری در کشاورزی و اجرای طرح اضطراری کنترل ریزگردها و انتقال آب رودخانه ای منتهی به دریاچه ارومیه ، تجمیع چاههای کشاورزی و اجرای شبکه های آبیاری مدرن با هدف صرفه جویی 40 درصدی منابع آبی را از جمله طرح های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

در یکی از این طرحها تحت عنوان طرح پایلوت افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی در روستای تازه‌کندی شهرستان ارومیه، قرار است با همکاری معاونت آب، خاک و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و معاونت عمرانی استانداری در سه فاز کل، اراضی کشاورزی روستای تازه‌کندی به ضورت یکجا از طریق انتقال آب با لوله و طرح آبیاری قطره‌ای به سیستم‌های آبیاری مدرن مجهز شده و از این طرق 22 چاه نیمه‌عمیق مجاز و سایر چاه‌ای غیرمجاز روستا مسلوب‌المنفعه گردند. این طرح قرار است به عنوان پایلوت اجرای متمرکز روستا به روستا آبیاری‌های تحت فشار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گسترش یابد.



هشدار بحران آب : آب را فقط در عکس ها و خاطره ها جا نگذاریم!

+ نوشته شده در چهارشنبه یکم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 1:44 شماره پست: 209

Don't leave the water only on the photographs
 
 

منبع :  http://ulrp.sharif.ir و http://www.dropbydrop.eu

 



راهکار مهم: تصفیه آب شور دریا به کمک انرژی امواج در ساحل (انرژی پاک)
+ نوشته شده در سه شنبه سی ام دی ۱۳۹۳ ساعت 19:45 شماره پست: 208
Wave power plant

 

The desalination device

منبع :http://www.netti.fi/~hakone1/desalina.html

 

انجام دو عملیات پروازی باروری ابرها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دی ماه

+ نوشته شده در سه شنبه سی ام دی ۱۳۹۳ ساعت 19:40 شماره پست: 207

به گزارش رییس محترم مرکز تحقیقات باروری ابرها طی سال جاری مجموعا پنج عملیات پروازی بارورسازی ابرها در سطح کشور انجام شده است که دو پرواز طی ماه جاری در محدوده استان آذربایجان غربی و شرقی بوده است.


منبع : http://ulrp.sharif.ir/

 



راهکار مهم : بانک کشاورزی از طرح های پربازده آبی حمایت می کند
+ نوشته شده در شنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 18:8 شماره پست: 206
جناب آقای دکتر مرتضی شهیدزاده،مدیرعامل محترم بانک کشاورزی:به توجه به کمبود منابع آب در کشور، این بانک از طرح های پر بازده آبی حمایت می کند. طرح‌های استحصال و انتقال آب، طرح‌های بهره‌برداری از آب‌های غیرمتعارف و بازچرخانی آب، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، طرح‌های روش‌های نوین آبیاری تحت فشار، طرح‌های کشت‌های متراکم گلخانه‌ای، طرح‌های احداث شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، طرح‌های تسطیح و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی، طرح‌های پوشش و لوله‌گذاری انهار کشاورزی، طرح‌های تغییر الگوی کشت با رویکرد کاشت گیاهان کم‌مصرف و مقاوم به خشکی با توجه به اقلیم منطقه، طرح‌های احداث استخرهای ذخیره و تنظیمی جهت افزایش کارآیی آب و کاهش تلفات آبیاری و طرح‌های سامان‌دهی نظام آبیاری و بهره‌برداری مطلوب و بهینه از منابع آب در مراحل مختلف از طرح‌هایی است که در اولویت بانک کشاورزی قرار دارد.

ه‌منظور اجرای برنامه‌های اشاره‌شده، افزایش حدنصاب تصویب تسهیلات تا دو برابر حدنصاب مجاز تصویب تسهیلات به مدیریت‌ها و شعب استان‌ها، افزایش سقف ضمانتی پرداخت تسهیلات، افزایش ضریب توثیق زمین‌های مشاع به 90 درصد همانند زمین‌های شش‌دانگ و تسریع در روند بررسی و عقد قرارداد برخی از موارد تدوین‌شده در خط‌مشی‌های اعتباری سالانه بانک کشاورزی است.

منبع : http://www.nejateab.ir

 



لزوم همت همگانی برای حفاظت ازمنابع آب

+ نوشته شده در شنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 9:26 شماره پست: 205

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 



ابتکار: مقابله با بحران آب در کشور نیاز به چرخش نگرش در مدیریت مصرف آب دارد
+ نوشته شده در شنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 9:15 شماره پست: 204
رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست، خانم دکتر معصومه ابتکار: پیش بینی مراکز علمی جهانی حاکی از ادامه خشکسالی و کم آبی در مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه است.این وضعیت برای کشورهایی که به فکر حکمرانی خوب و نقش اساسی در آینده توسعه و محیط زیست کشور خود هستند، یک هشدار بزرگ است.

باید زمینه برای مردم طوری آماده شود که نگران آینده نباشند،در دولت یازدهم این نگاه وجود دارد که در عین رسیدگی به بحران های آنی، از نگاه راهبردی به سوی آینده نمی توانیم غافل شویم. مقابله با بحران آب در کشور نیاز به چرخش نگرش در مدیریت مصرف آب دارد.

 منبع :http://www.waternews.irبه نقل از پایگاه خبری آفتاب

راهکارهای ابتکاری فرهنگ سازی مصرف آب در زنجان :

+ نوشته شده در شنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 8:52 شماره پست: 203

1- ترویج مصرف بهینه آب در استان زنجان با اهدای کتیبه امین آب به اداره‌ها، مدارس و هر مرجعی که خدماتی ماندگار و ارزنده در راستای ترویج مصرف بهینه آب انجام داده‌اند که این کار برای اولین بار در کشور به ابتکار شرکت آبفای استان زنجان با الهام از درفش شهداد به‌عنوان کهن‌ترین سند مدون و تاریخی بشر درباره آب انجام گرفته است.

2- رونمایی از نرم‌افزار کمک‌آموزشی دبستان آبی : این نرم‌افزار با توجه به مضامین کتاب‌‌های درسی با همکاری آموزش‌وپرورش تهیه‌شده است که باهدف مدیریت مصرف آب از سنین پایین انجام می‌شود.

(نویسنده وبلاگ : چنین فعالیتهای خلاقانه ای بسیار جای تقدیر و سپاسگزاری دارد. پیشنهاد اینجانب این است که فقط به توزیع لوح فشرده نرم افزار اکتفا نشود و سلسله مسابقاتی با جوایزی نفیس برای ترغیب دانش آموزان به مطالعه محتوای لوح فشرده برگزار شود).

منبع : http://www.waternews.ir


همزمان با آیین رونمایی از سی‌دی آموزشی “دبستان آبی” در مدرسه فرهنگیان رستمی ناحیه ۲ زنجان، این مدرسه به‌عنوان نخستین مدرسه “امین آب” در کشور معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس “علیرضا جزء‌قاسمی” مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان در این آیین، با اهدای کتیبه امین آب به این مدرسه، گفت: این کتیبه به ابتکار شرکت آبفای استان با الهام از درفش شهداد به‌عنوان کهن‌ترین سند مدون و تاریخی بشر درباره آب طراحی و ساخته‌شده است.
وی افزود: این کتیبه برای نخستین بار در کشور توسط شرکت آب و فاضلاب استان زنجان طراحی و ساخته‌شده است که به تمام اداره‌ها، مدارس و هر مرجعی که خدماتی ماندگار و ارزنده در راستای ترویج مصرف بهینه آب انجام داده‌اند، اهدا می‌شود تا به‌عنوان امین آب معرفی شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان به برنامه رونمایی از نرم‌افزار کمک‌آموزشی دبستان آبی هم اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزار با توجه به مضامین کتاب‌‌های درسی با همکاری آموزش‌وپرورش تهیه‌شده است که باهدف مدیریت مصرف آب از سنین پایین انجام می‌شود.
وی همچنین افزود: فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب در جامعه باید از سنین کودکی آغاز شود و به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد تا این فرهنگ به‌عنوان باوری عمیق در تمام لایه‌های جامعه نقش بندد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر که با بحران کمبود آب مواجه هستیم، باید نهضت ملی برای خروج از این وضعیت اجرا شود و شرکت‌های آب و فاضلاب به‌تنهایی از عهده انجام این امر مهم برنمی‌آیند و امیدواریم در کنار یادگیری کودکان، والدین گرامی و آحاد جامعه با رعایت عملی فرهنگ صحیح استفاده از آب، الگویی مناسب در این زمینه باشند.
جزء‌قاسمی بابیان اینکه در کشور هر فرد روزانه ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، ادامه داد: این میزان در استان زنجان برای هر فرد ۲۱۰ لیتر است.
به گفته وی، شرکت آبفای استان برای جلوگیری از هدر رفت آب و چکه آب در مدارس، به تعویض شیرآلات مدارس اقدام کرده است که در سال گذشته ۲۷۴ عدد شیرآلات مدارس را تعویض کرده و امسال نیز ۵۸۰ عدد از شیرآلات مدارس تعویض شده است.

منبع : http://www.waternews.ir

راهکار بسیار مهم : استفاده از کود بیولوژیک منداب و صرفه جویی مصرف آب
+ نوشته شده در جمعه بیست و ششم دی ۱۳۹۳ ساعت 21:15 شماره پست: 202
از آن جا که استفاده بی­ رویه از کودهای شیمیایی باعث آلودگی محصولات کشاورزی به مواد شیمیایی، آلودگی آب آشامیدنی و بروز آلودگی­های شدید زیست محیطی می­شود، مدت­هاست این شیوه در کشورهای توسعه یافته منقرض شده، حال آن که کودهای بیولوژیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد و پایداری تولیدات کشاورزی و محیط زیست را افزایش داده و همچنین باعث بهبود کیفیت، عطر و طعم محصولات غذایی شود.

کود بیولوژیک منداب علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاه با توسعه سیستم  می­تواند به افزایش جذب مواد غذایی و آب از خاک کمک ‌کرده و همچنین مقاومت گیاهان را نسبت به بیماری­ها و تنش­های آبی افزایش می‌دهد، این موضوع به خصوص که در کشور ما با محدودیت منابع آب در کشاورزی روبرو بوده بسیار حائز اهمیت است. یکی از مزایای کاربرد کودهای بیولوژیک افزایش راندمان استفاده از آب توسط گیاه است. از طرف دیگر کاربرد کودهای بیولوژیک از سفت شدن خاک­های زراعی نیز جلوگیری کرده و این امر باعث افزایش حرکت آب و هوا در خاک شده و رشد ریشه را تقویت می‌کند.

از جمله مزایای گشت گیاه دارویی منداب  حاصلخیزی و افزایش نفوذ پذیری خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب و در نهایت افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می باشد. این گیاه با پوشش مناسب در خارج از فصل کاشت، باعث کاهش تبخیر آب از خاک می شود و در جلوگیری از هدر رفت روان آب و فرسایش خاک نیز بسیار موثر است.

منبع: http://arashhemati.blogfa.com و http://navayegilanegarb.blogfa.com

راهکار :صرفه جویی مصرف آب با بازیافت کاغذ و جلوگیری از قطع یک میلیارد اصله درخت

+ نوشته شده در جمعه بیست و ششم دی ۱۳۹۳ ساعت 20:46 شماره پست: 201

به گفته محمدابراهیم رمضانی، معاون محترم برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تبریز، در 20 سال آینده، بازیافت و استفاده مجدد کاغذ و مقوای پسماند در شهر تبریز از بریده شدن یک میلیارد اصله درخت، هزینه 58 میلیون دلار و مصرف 105 هزار میلیون لیتر آب جلوگیری کرده و سه هزار میلیارد ریال نیز به درآمد شهری خواهد افزود.

برای تهیه هر تن کاغذ، باید 17 اصله درخت تنومند سرنگون شود. این سرنگونی، به معنی هدر رفت 200 هزار لیتر آب است. علاوه‌ بر این برای تولید یک تن خمیر کاغذی(جدید)، 40 کیلوگرم ضایعات آلاینده وارد محیط می‌شود.

 منبع : http://recyclenet.blogfa.com و http://modiriat-pasmand.blogfa.com/ به نقل از فارس نیوز

راهکار مهم: سوپر جاذب کشاورزی و استفاده بهینه از آب
+ نوشته شده در جمعه بیست و ششم دی ۱۳۹۳ ساعت 16:53 شماره پست: 200
استفاده بهینه از آب (تا 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی)
رزینهای سوپر جاذب (سوپر آب) مواد اصلاح‌کننده جدیدی هستند که ا با جذب سریع آب به میزان صدها برابر وزن خود به ژلی با دوام زیاد تبدیل می‌شوند و به محض نیاز ریشه، آب را به سهولت در اختیار آن قرار می‌دهد. سوپر آب با جذب سریع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشی از بارندگی‌های پراکنده را بالا برده و در صورت آبیاری خاک، فواصل آبیاری را نیز افزایش می‌دهند. مقدار این افزایش به شرایط فیزیکی خاک، آب و هوای منطقه و میزان مصرف سوپر جاذب در خاک، بستگی دارد. استفاده از سوپر آب در کاشت نشاء و نهال، تنش‌های رطوبتی را از بین برده و به سازگاری نباتات کاشته شده با محیط کمک می‌نماید.


 از مزایای سوپر آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- استفاده بهینه از آب (تا 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی)
2- استفاده بهینه از کود و سموم شیمیایی و پیشگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی
3- جلوگیری از تنش‌های ناشی از نوسانات رطوبتی
4- امکان کشت در مناطق بیابانی و کمک به بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان
5- امکان کشت در سطوح شیب‌دار
 6- پرورش و انتقال نهال با تلفات کم
 7- بسترهای کشت قارچ ، هیدرو پو نیک . بسیاری موارد دیگر

میزان مصرف سوپر جاذب آب ، روش کاربرد و مطالب تکمیلی در ادامه مطلب
منبع : http://www.koaj.ir   و http://www.mehrnews.com


رزینهای سوپر جاذب (سوپر آب) مواد اصلاح‌کننده جدیدی هستند که به تازگی کاربرد وسیعی پیدا کرده‌اند. این هیدروژلها، پلیمرهایی به شدت آبدوست‌اند که ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب، به مثابه آب انبارهای مینیاتوری عمل کرده و در موقع نیاز ریشه، به راحتی آب و مواد غذایی محلول در آب را در اختیارریشه گیاه قرار می‌دهند. مقدار آبی که در خاک ذخیره می‌شود به ظرفیت نگهداری رطوبت خاک نیز بستگی دارد.

پلیمرهای سوپر آب ضمن بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک‌های سبک می‌توانند مشکل نفوذناپذیری خاک‌های سنگین و مشکل شسته شوی سریع کودها و آلودگی آب‌های زیرزمینی را نیز برطرف می‌سازد. این سوپرجاذبها از آنجا که با جذب سریع آب به میزان صدها برابر وزن خود به ژلی با دوام زیاد تبدیل می‌شوند، در کشاورزی و باغبانی، جنگل‌کاری، فضای سبز و نیز در تثبیت بیولوژیکی شن‌های روان، کنترل فرسایش خاک و کویر زدایی از جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردار شده‌اند.

با اینکه سوپر آب، تحت فشار هم قادر به نگهداری آب جذب کرده خود است، به محض نیاز ریشه، آب را به سهولت در اختیار آن قرار می‌دهد. سوپر آب با جذب سریع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشی از بارندگی‌های پراکنده را بالا برده و در صورت آبیاری خاک، فواصل آبیاری را نیز افزایش می‌دهند. مقدار این افزایش به شرایط فیزیکی خاک، آب و هوای منطقه و میزان مصرف سوپر جاذب در خاک، بستگی دارد. استفاده از سوپر آب در کاشت نشاء و نهال، تنش‌های رطوبتی را از بین برده و به سازگاری نباتات کاشته شده با محیط کمک می‌نماید.

 با توجه به pH نزدیک به خنثای سوپر آب که بین 6 تا 7 است، اثر سوء بر خاک نداشته و هیچ‌گونه سمیتی نیز ندارد. این سوپرجاذبها پس از 3 تا 5 سال، بسته به نوع آن و ترکیب خاک، توسط میکرواورگانیزم‌ها تخریب می‌شوند و لذا آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر نگهداری آب، سوپر آب به علت تغییر حجم مداوم (انبساط به هنگام تورم و انقباض به هنگام از دست دادن آب) میزان هوا را در خاک افزایش می‌دهد. از مزایای سوپر آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده بهینه از آب (تا 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی)

2- استفاده بهینه از کود و سموم شیمیایی و پیشگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی

3- جلوگیری از تنش‌های ناشی از نوسانات رطوبتی

4- امکان کشت در مناطق بیابانی و کمک به بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان

5- امکان کشت در سطوح شیب‌دار

 6- پرورش و انتقال نهال با تلفات کم

 7- بسترهای کشت قارچ ، هیدرو پو نیک . بسیاری موارد دیگر

میزان مصرف سوپر جاذب آب

 

گیاه/ استفاده

محصول مورد استفاده

مقدار مصرف

کاشت گیاه (نهال)

A2

50-30 گرم

گیاه کاشته شده (درخت)

A2

100-50 گرم

انتقال نهال

A3

1 کیلوگرم در 220 لیتر آب

گلدان

A3

2گرم برای هر کیلوگرم خاک

زراعت

A2

50-30 کیلوگرم در هکتار

چمن

A2

50-25 گرم در متر‌مربع

A5

300 گرم در متر‌مربع

قارچ

A3

2 کیلوگرم در متر‌مکعب

A2

1/5 کیلوگرم در متر‌مکعب

روش کاربرد

   کاشت گیاه: سوپر آب را با خاک اطراف ریشه مخلوط کنید، سپس چاله رابا خاک پر و آبیاریکنید.

 گیاه کاشته شده: در اطراف گیاه 5-3 حفره با عمق مناسب (محدوده ریشه) حفر کردهو سوپر آب را در آن‌ها بریزید، سپس آبیاری کرده و حفره‌ها را با خاک پرکنید.

انتقال نهال:  ریشه نهال را در بشکه حاوی سوپر آب متورم فرو برده و بیرون آورید.

   زراعت:      (الف) سوپر آب را به صورت نواری در ته شیارها ریخته و روی آن را با خاک بپوشانید، سپس آبیاریکنید. 

    (آب) سوپر آب را با دست یا کود پاش پخش کنید، سپس با ابزار مناسب (متناسب با عمق ریشه) در زیر خاک قرار دهید.

    چمن:   سوپر آب یا چمن آب را در عمق 10 سانتی‌متری بستر کاشت چمن با دست یا کود پاش پخش کنید سپس روی آن را با خاکبپوشانید. پس از غلتک زدن بقیه مراحل کاشت را طبق معمول انجام دهید.

  قارچ: سوپر آب را کاملا با خاک کشت مخلوط کرده، سپس تا حالت اشباع کامل آبیاری کنید.

رفع مشکلات کشاورزی

مدیریت آبیاری : سوپر جاذب ها با توجه به قدرت جذب بالایی که دارند پس از آبیاری یا بارندگی‌ها آب را جذب کرده و به تدریج بر حسب نیاز ریشه در اختیار گیاه قرار می‌دهند و با این کار دوره آبیاری را بین 20 تا 50% کاهش می‌دهد

فشردگی خاک : یکی از مشکلات مهم در کشاورزی فشردگی خاک می‌باشد که می‌تواند سبب کاهش شدید محصول گردد و در صورتی که بخواهیم آن را بر طرف سازم باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شویم در صورتی که استفاده از سوپر جاذب‌ها با توجه به انبساط و انقباضی که در اثر جذب و دفع آب دست می‌آورند سبب جلوگیری از فشردگی خاک می‌شوند

کمبود مواد غذایی : یکی از عمده مشکلات بخش کشاورزی مبحث تغذیه نباتات می‌باشد . با توجه به اینکه هزینه‌های خرید و حمل و نقل کودها و همچنین هزینه‌های کارگری گزاف می‌باشد و سوپر جاذب ها توانایی جذب عناصر غذایی را داشته و به تدریج در اختیار گیاه قرار می‌دهند این ویژگی علاوه بر صرفه جویی در مصرف کود و در نتیجه کاهش هزینه‌ها سبب شده کود در منطقه موثر ریشه قرار گیرد و باعث افزایش راندمان محصول گردد و به علاوه از شسته شدن کودهای شیمیایی و آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز جلوگیری می‌کند .

تبخیر و روان آب : سوپر جاذب ها با جذب سریع آب سبب کاهش تبخیر آن شده و همچنین با توجه به افزایش نفوذپذیری خاک از ایجاد روان آب‌ها به شکل موثری می‌کاهد

شیب تند : از مشکلات زمین‌هایی که شیب تند دارند این است که قادر به نگهداری آب در خودشان نمی‌باشند و در نتیجه کشت و کار دران مشکل می‌شود در حالی که استفاده از سوپر جاذب ها با توجه به نگهداری آب در منطقه  موثر ریشه باعث شده تا بتوانیم حتی در زمین‌های شیب دار نیز اقدام به کشت گیاهان نماییم

فرسایش : فرسایش بادی و آبی سالانه میلیون‌ها تن خاک حاصلخیز را از مزارع ایران جا بجا کرده و خسارت شدید را بر اقتصاد کشاورزی کشور وارد می‌کند در حالی که استفاده از سوپر جاذب‌ها با توجه به داشتن رطوبت دائمی از فرسایش بادی جلوگیری کرده و با افزایش نفوذپذیری خاک نسبت به آب از ایجاد روان آب‌ها و فرسایش آبی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد .

افزایش بازدهی : سوپر جاذب ها با قابلیت نگهداری رطوبت و مواد غذایی در منطقه موثر ریشه سبب افزایش محصول بین 17% تا 55% می‌شوند

افزایش هزینه‌ها : سوپر جاذب ها به جهت افزایش بازدهی و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین کاهش هزینه‌های آبیاری ، جلوگیری از فرسایش ، جلوگیری از فشردگی خاک و ... سبب افزایش بازده اقتصادی می‌گردد

رفع مشکلات فضای سبز

خشکی ، استرس و گرما : از بزرگ‌ترین مشکلات در فضای سبز نیاز آبی گیاهان و ایجاد استرس و شوک در اثر گرما و خشکی می‌باشد که باعث شده گیاه سرسبزی و شادابی خودشان را از دست بدهند و استفاده از سوپر جاذب ها باعث شده تا سرسبزی و شادابی گیاهان حفظ گردد چرا که رطوبت کافی و هم مواد غذایی مناسبی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد .

ناتوانی در نگهداری مواد غذایی در منطقه ریشه : مشکلات تغذیه گیاهان این هست که بر اثر آبیاری مواد غذایی شسته شده و به طبقات پایین رفته و از دسترس گیاه خارج می‌شود . استفاده از سوپر جاذب ها باعث شده تا با جذب مواد غذایی و آزاد کردن آن‌ها به تدریج نقش موثری در کاهش عناصر غذایی در منطقه موثر ریشه داشته باشد

زهکشی زیاد و عدم یکنواختی رطوبت : در خاک‌های شنی مشکل اصلی زهکشی بالای خاک و در نتیجه کاهش دوره آبیاری است که سبب افزایش هزینه‌ها می‌گردد و سوپر جاذب ها با جذب آب و دفع آن بسته به نیاز ریشه باعث شده رطوبت به شکل یکنواختی در خاک پخش شده و از خشک شدن سریع آن جلوگیری می‌کند .

کمبود نیتروژن

رشد قارچ : به دلیل اینکه در فضای سبز به خصوص چمن کاری رطوبت زیاد است امکان به وجود آمدن قارچ‌ها نیز می‌باشد در حالی که استفاده از سوپر جاذب ها به دلیل نگهداری رطوبت اضافی اجازه نمی‌دهد قارچ‌ها و دیگر رستنی‌های مزاحم با استفاده از این رطوبت اضافی مشکلاتی را برای گیاه اصلی به وجود آورند .

هزینه بالای آبیاری : فضاهای سبز و به خصوص مناطق چمن کاری و گل‌ها به آبیاری زیادی نیاز دارند و گاهی لازم است تا چندین نوبت در روز آبیاری صورت گیرد و این در حالی است که استفاده از سوپر جاذب ها سبب کاهش دوره آبیاری شده که تا حدود زیادی در هزینه کارگری صرفه جویی خواهد کرد .

فشرده شدن خاک

فعالیت نامطلوب باکتری‌ها و کاهش رشد ریشه : موجودات به شیاری در خاک وجود دارند که برای رشد ریشه و در نتیجه رشد بهتر گیاه مفید هستند ، این موجودات ذره بینی و همچنین خود ریشه برای رشد و گسترش به اکسیژن کافی نیاز دارند و استفاده از سوپر جاذب ها با توجه به انبساط و انقباضی که در اثر جذب و دفع مکرر آب دارد سبب ایجاد فضاهای مناسبی و زهکشی مطلوب و در نتیجه افزایش میزان هوادهی خاک شده و به این وسیله در رشد باکتری‌های مفید ریشه گیاه موثر است .

منبع : http://www.koaj.ir   و http://www.mehrnews.com

 
راهکار مهم : انجام موفق باروری ابرها در 4 استان کشور
+ نوشته شده در جمعه بیست و ششم دی ۱۳۹۳ ساعت 0:13 شماره پست: 199
محمدمهدی جوادیان‌زاده، رییس محترم مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام پنج پرواز موفق باروری ابرها در چهار استان کشور خبر داد و اظهار داشت: پس از شناسایی سامانه‌های مناسب بارش، پروازهای باروری ابرها طی هفته گذشته با دو پرواز در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و همچنین در هفته جاری با سه پرواز در استان‌های فارس و یزد انجام شد.

وی از ادامه این پروازها تا اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: در صورت موفق بودن عملیات بارورسازی ابرها، این عملیات بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر خواهد بود.وی اضافه کرد: نباید این رقم را اندک و ناچیز دانست زیرا همین میزان در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.

وی تعداد هواپیماهای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد.وی، زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک‌ها به صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد. وی افزود: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن ازجمله شرایط لازم برای باروری ابرها است.

وی با بیان این که در این مدت حدود 50 مورد پرواز بر فراز ابرها انجام شده که هزینه هر پرواز 110 میلیون تومان برآورد شده است علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارورکننده ابر اعلام کرد.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام باروری ابرها در استان‌های فلات مرکزی و تهران در روزهای آینده خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای طرح باروری در استان‌های تهران، اصفهان، کرمان و فارس انجام شده است که در صورت فراهم شدن شرایط جوی، اجرای باروری در این مناطق انجام خواهد شد.

            

منبع : http://www.nejateab.ir


رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام پنج پرواز موفق باروری ابرها در چهار استان کشور خبر داد.

"محمدمهدی جوادیان‌زاده" اظهار داشت: پس از شناسایی سامانه‌های مناسب بارش، پروازهای باروری ابرها طی هفته گذشته با دو پرواز در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و همچنین در هفته جاری با سه پرواز در استان‌های فارس و یزد انجام شد.

وی از ادامه این پروازها تا اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: در صورت موفق بودن عملیات بارورسازی ابرها، این عملیات بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر خواهد بود.

جوادیان‌زاده درباره سنجش اثربخشی باروری ابرها در افزایش بارندگی مناطق موردنظر، افزود: پس از پایان فصل عملیات باروری، تمامی داده‌های بارش و اطلاعات موجود در ایستگاه‌های باران‌سنجی مربوط به وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب دریافت شده و این داده‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرند تا میزان افزایش بارش ها در هر منطقه مشخص شود.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از انجام باروری ابرها در استان‌های فلات مرکزی و تهران در روزهای آینده خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای طرح باروری در استان‌های تهران، اصفهان، کرمان و فارس انجام شده است که در صورت فراهم شدن شرایط جوی، اجرای باروری در این مناطق انجام خواهد شد.

وی با بیان این که در این مدت حدود 50 مورد پرواز بر فراز ابرها انجام شده که هزینه هر پرواز 110 میلیون تومان برآورد شده است علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارورکننده ابر اعلام کرد.

وی، تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود کشور برای این عملیات است.رئیس مرکز ملی باروری ابرها خاطرنشان کرد: تا چهار سال آینده از طریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.این مسئول یادآور شد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی ده سال گذشته به همین میزان بوده است.وی اضافه کرد: نباید این رقم را اندک و ناچیز دانست زیرا همین میزان در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.

وی، زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک‌ها به صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.به گفته این مسئول، ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از جمله شرایط لازم برای باروری ابرهاست.جوادیان، با بیان این که باروری ابرها در 42 کشور جهان انجام می‌شود سابقه این عملیات در برخی کشورهای دنیا را 40 سال و به صورت مستمر اعلام کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال پیش انجام شد.

 

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و یکم دی ۱۳۹۳ ساعت 23:45 شماره پست: 198
مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مهم ترین راهکار رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه تعدیل مصرف در بخش کشارزی است؛ اگر ما بتوانیم سالانه هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم، تا پنج سال آینده 40درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.

از ماه های بهمن تا فروردین آینده به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه ها، 176 میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.


منبع : http://ulrp.sharif.ir  به نقل از خبرگزاری ایرنا

 
هشدار بحران آب
+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 13:39 شماره پست: 196
 

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار : شیوه ای جالب و ابتکاری در آبیاری گیاهان توام با صرفه جویی قابل توجه آب

+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 13:27 شماره پست: 195

یقینا تا بحال شیوه های مختلفی را در آبیاری گیاهان دیده اید و یا خودتان شخصا اجرا کرده اید، یکی از این روش ها گذاشتن بطری آب سوراخی کنار گیاه  بطوری که روزانه مقدار کمی از آب بطری خالی شود و گیاه تغذیه گردد. اما شیوه ای به مراتب بهتر و کاراتر :

مراحل کار به شرح زیر است:

۱. یک بطری آب انتخاب کرده و قسمت بالایی آن را بریده و در محلی نزدیک به گیاه خاک کنید.

۲. بطری بزرگتری را نیز آماده کرده و قسمت پایین آن را بریده و بر روی بطری اول قرار دهید.

۳. نتیجه نهایی کار را در شکل ۳ ملاحظه می کنید.

در اثر تابش خورشید آب درون بطری اول بخار شده و در حرکت به بالا و برخورد به بطری دوم میعان صورت گرفته و آب بخار شده دوباره به آب تبدیل می شود و از دیواره بطری دوم به سمت پایین حرکت کرده و به ریشه گیاه می رسد. و به این ترتیب ضمن آبیاری هنرمندانه و همیشگی گیاه، در میزان آب مصرفی به شدت صرفه جویی خواهد شد.

http://www.weare.ir/wp-content/uploads/2013/04/58913_443090332443409_294054834_n.jpg

منبع : http://www.weare.ir

 
گزارش های اقدامات اجرایی طرح های احیای دریاچه ارومیه
+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 13:22 شماره پست: 194
گزارش 1: اجرای عملیات آبرسانی از رودخانه آجی‌چای در آذربایجان شرقی

گزارش 2: عملیات آبیاری تحت فشار در 208 هکتار اراضی روستای تازه‌کند قشلاق ارومیه آغاز شد

گزارش 3: کارهای اجرایی جهاد کشاورزی طبق برنامه‌های ستاد احیاء پیش می‌رود

گزارش 4: عملیات آبیاری تحت فشار در 350 هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد با اعتبار 5 میلیاردتومان آغاز شد

متن کامل گزارش ها در وبسایت ستاد احیای دریاچه ارومیه  

منبع : http://ulrp.sharif.ir

قرارداد مطالعات زیست محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه با مشاور نروژی منعقد شد

+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 12:36 شماره پست: 193

جناب آقای عیسی بزرگ زاده مجری محترم طرح: چند ماهی است که با مجموعه «ریسرچ سکتر» به سرپرستی شرکت آکواپلن نیوا(NIVA) درباره انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای دستیابی به یک راه کار مشغول مذاکره هستیم. این پروژه در بعد ملی موافقین و مخالفین فراوانی دارد و دلایل اصلی آن مسائل و اتفاقات کیفی است که می تواند بعد از انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه وارد شود به همین دلیل از مشاور آکواپلن که تجربیات خوبی در مسائل کیفی آب دارد دعوت کردیم تا ما را در این راه یاری دهد.

 جناب آقای سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل محترم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران : با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه مطالعه انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است و با توجه به تجارب این شرکت در طرح های مختلف تلاش شد از بهترین نیروهای متخصص در این زمینه دعوت به همکاری شود. حضور شما(شرکت آکواپلن) در اینجا به معنای اعتباریست که برای دانش و تجارب شما قائل هستیم و امیدواریم با همکاری شما چگونگی رفع مشکل دریاچه ارومیه را بررسی کنیم. انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جوانب مختلفی دارد که باید با دقت مطالعه شود، چرا که ممکن است کاری که انجام می شود مشکلی را حل اما مشکلاتی دیگر را ایجاد کند، پس باید راه کاری با بیشترین منافع و کمترین خسارت انتخاب شود.

   مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا (NIVA)  با ابزار خرسندی از محول شدن این پروژه به این شرکت تاکید کرد: به نمایندگی از این تیم بین المللی می گویم که می خواهیم این کار را با جدیت شروع کنیم و به انجام برسانیم و مایل هستیم که همکاران خود در این پروژه و همچنین کشور ایران را بهتر بشناسیم.

منبع : http://ulrp.sharif.ir


عیسی بزرگ زاده مجری طرح های مطالعاتی در شروع مراسم امضاء تفاهمنامه مطالعات زیست محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه با ارائه گزارشی از روند پیگیری های صورت گرفته برای حضور شرکت نروژی گفت: چند ماهی است که با مجموعه «ریسرچ سکتر» به سرپرستی شرکت آکواپلن نیوا(NIVA) درباره انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای دستیابی به یک راه کار مشغول مذاکره هستیم.

وی یادآور شد: این پروژه در بعد ملی موافقین و مخالفین فراوانی دارد و دلایل اصلی آن مسائل و اتفاقات کیفی است که می تواند بعد از انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه وارد شود به همین دلیل از مشاور آکواپلن که تجربیات خوبی در مسائل کیفی آب دارد دعوت کردیم تا ما را در این راه یاری دهد.

بر اساس این گزارش سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل شرکت آکواپلن و اعضای همراه آن گفت: موضوع برطرف کردن مشکل دریاچه ارومیه اذهان زیادی را درگیر کرده است، البته به طور عمومی تغییرات شرایط آب و هوایی و استفاده هایی که بشر از منابع آبی انجام داده مشکلاتی از جمله برای دریاچه ها و تالاب ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع ایجاب می کند با نگاهی علمی و همه جانبه مسائل بررسی و راه های علاج بخشی مشکلات بوجود آمده ارائه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه مطالعه انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است و با توجه به تجارب این شرکت در طرح های مختلف تلاش شد از بهترین نیروهای متخصص در این زمینه دعوت به همکاری شود. حضور شما(شرکت آکواپلن) در اینجا به معنای اعتباریست که برای دانش و تجارب شما قائل هستیم و امیدواریم با همکاری شما چگونگی رفع مشکل دریاچه ارومیه را بررسی کنیم.

وی افزود: انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جوانب مختلفی دارد که باید با دقت مطالعه شود، چرا که ممکن است کاری که انجام می شود مشکلی را حل اما مشکلاتی دیگر را ایجاد کند، پس باید راه کاری با بیشترین منافع و کمترین خسارت انتخاب شود.

سید محمدرضا رضازاده اظهار داشت: امیدواریم همکاری مناسبی که بین شما و متخصصان ایرانی شکل می‌گیرد ما را در انتخاب بهترین راه یاری کند و شروع این همکاری زمینه ساز همکاری های دیگر باشد و بتوانیم در برنامه زمانی پیش بینی شده پاسخگوی همه گروه های اجتماعی که منتطر راه حلی هستند، باشیم و این پروژه با جدیت و همکاری هر دو طرف به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه سارون مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا (NIVA) ضمن تشکر از مهندس رضازاده و مهندس بزرگ زاده و نیز با بیان اینکه حضور در تهران باعث افتخار وی است،گفت: ما جلسات بسیار طولانی داشته ایم و موارد زیادی از همکاران ایرانی مان یاد گرفتیم.

وی اضافه کرد: ما یک تیم بین المللی برای انجام این کار تشکیل داده و از اینکه این کار را انجام خواهیم داد خوشحالیم و امیدواریم مشکلات موجود را در این پروژه برطرف کنیم.

وی ادامه داد: برنامه فشرده ای در این هفته داریم که بر اساس آن قرار است به ارومیه سفر کرده و با متخصصین محلی درباره دریاچه ارومیه دیدار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا (NIVA)  با ابزار خرسندی از محول شدن این پروژه به این شرکت تاکید کرد: به نمایندگی از این تیم بین المللی می گویم که می خواهیم این کار را با جدیت شروع کنیم و به انجام برسانیم و مایل هستیم که همکاران خود در این پروژه و همچنین کشور ایران را بهتر بشناسیم.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

انتقال ۵ متر مکعب آب‌های سطحی تبریز به دریاچه ارومیه در دستورکار قرار گرفته است
+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 12:25 شماره پست: 192
شهردار محترم تبریز، جناب آقای مهندس نجفی:

سریع‌ترین و اثرگذارترین راه احیا دریاچه ارومیه انتقال آب‌های سطحی و پساب شهری به دریاچه ارومیه است. در شهر تبریز همه آب‌های سطحی تبریز در 6متر پایین‌تر جمع آوری و به مهرانه رود و آجی‌چای و مسیل‌های دیگر هدایت می‌شود

در بازدیدهای انجام شده آب‌های سطحی مناطق حیدرآباد و ملازینال و دیگر مناطق در حدود 8 کیلومتر در حال انتقال است که تقریبا 3 کیلومتر از این مسیر با قراردادی به مبلغ 16 میلیارد تومان برای انتقال به مسیل‌های معین شده کار می‌شود...اگر کمی هوشمندانه عمل کنیم خواهیم توانست 20 درصد نیز اضافه‌تر از آبی که از خط زرینه به تبریز انتقال می‌یابد به دریاچه انتقال دهیم.


منبع : http://ulrp.sharif.ir

 

شروع صرفه جویی از منازل : موقع استحمام آب را هدر ندهیم

+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 12:17 شماره پست: 191

 

http://www.dropbydrop.eu/images/33471/image_gallery_close_up.jpg

(نویسنده وبلاگ : منظور از اینکه موقع استحمام آواز نخوانیم! : یعنی آنکه در شرایط امروزی و کمبود منابع آب هدف ما از استحمام نظافت باشد و نه تفریح و تفنن! . یعنی اینکه موقع استحمام مانع هدررفت غیر ضروری آب شویم. یعنی اینکه موقع استحمام صرفه جویی آب به دغدغه ما تبدیل شود. یعنی اینکه وسواس های غیر ضروری منجر به هدررفت آب را کنار بگذاریم و وسواس ما صرفه جویی مصرف آب باشد! )

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 
راهکارهای بسیار مهم :پیامهای صرفه جویی آب در منازل به روایت تصویر
+ نوشته شده در شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ ساعت 12:12 شماره پست: 190
 

تهیه شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان یزد

منبع : http://kids.abfayazd.com

 

استاندار آذربایجان شرقی: از هر منبعی که بتوانیم به سمت دریاچه ارومیه آب می‌رسانیم

+ نوشته شده در دوشنبه هشتم دی ۱۳۹۳ ساعت 22:0 شماره پست: 189

استاندار محترم آذربایجان‌شرقی،جناب آقای دکتر جبارزاده:
  • در برنامه 10 ساله احیای دریاچه ارومیه برای هر سال برنامه معینی لحاظ شده و در سال اول هدف نگهداشت و حفظ وضع موجود است تا دریاچه مرطوب بماند و امکان احیا از بین نرود.
  • سازمان‌های جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای در مورد تغییر روش‌های آبیاری و لایروبی مسیل‌ها وارد عمل شده و در 12 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه این برنامه‌ها اجرا می‌شود که سهمیه امسال استان ما 3 هزار هکتار است.
  • مقدماتی زیادی لازم است تا اراضی که کار احیا در آن اجرا می‌شود احصاء و الگوی کشت و میزان آب مصرفی آنها معین شود که بخش عمده‌ای از این مراحل مقدماتی طی شده است.
  • در زمین‌هایی که آبیاری آنها از طریق چاه نبوده و با استفاده از جوب صورت می‌گرفت روش آبیاری کم‌فشار به مورد اجرا گذاشته شده و در مجموع می‌توان گفت برنامه سال اول احیا که مرطوب نگه‌داشتن سطح دریاچه است مو به مو اجرا می‌شود.
  • امسال در پشت سد شهید مدنی آبی ذخیره‌سازی نمی‌کنیم و این سد را باز و مسیر را هم لایروبی کرده‌ایم تا هرچه آب به این سد روانه شود مستقیم به دریاچه ارومیه بریزد؛ تمامی سیلاب‌ها و آب‌های سطحی را هم به شکلی به دریاچه هدایت می‌کنیم.
  • در نظر داریم فاضلاب تبریز را هم به نحوی که قابل انتقال به دریاچه باشد تصفیه و به دریاچه هدایت کنیم و از هر منبعی که بتوانیم به سمت دریاچه آب خواهیم فرستاد.
  • در استان‌های دیگر هم همینطور است. مثلا برای انتقال آب از زاب به دریاچه لازم است حفاری‌ها و تونل‌گذاری‌های مربوطه انجام شود که در این ارتباط دستگاه تی.بی.ام خریداری شده که پس از حفاری و کانال‌گذاری آب این رودخانه نیز به دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

منبع : http://ulrp.sharif.ir

هشدار بحران آب:
+ نوشته شده در دوشنبه هشتم دی ۱۳۹۳ ساعت 21:48 شماره پست: 188

با مصرف بهینه منابع آب به فکر آینده کودکان امروزی و نسلهای آینده باشیم

منبع : http://www.dropbydrop.eu

 

راهکار مهم صرفه جویی مصرف آب با شعار :

+ نوشته شده در دوشنبه هشتم دی ۱۳۹۳ ساعت 21:33 شماره پست: 187

اصلاح (الگوی) مصرف آب را امروز و از منزل شروع نمایید

http://www.dropbydrop.eu/images/32284/image_gallery_close_up.jpg

Don't waste! Preserve water, change begins today and at home
Use it wisely, and collect rain water
 
منبع :http://www.dropbydrop.eu
 
راهکار آموزش و فرهنگ سازی : انتشار کتاب آموزشی طرح ملی دانش آموزی نجات آب
+ نوشته شده در یکشنبه هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 0:44 شماره پست: 186
تربیت نسلی آشنا با دغدغه ها و چالش های آب کشور و انتقال این آموزه ها به خانواده ها

همزمان با اختصاص پرسش مهر رئیس جمهور به موضوع آب ، کتاب آموزشی طرح ملی دانش آموزی نجات آب( داناب) با عنوان" نجات آب " منتشر شد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران ، کتاب "نجات آب " نخستین اثر از مجموعه کتاب های سه جلدی "داناب" است که با هدف آشنایی دانش آموزان دوره اول دبیرستان با مبانی و اصول اولیه در حفاظت از منابع آب و با مقدمه ای از مدیر عامل شرکت مدیریت منابع ایران منتشر شده است . آشنایی با اهمیت آب در زندگی انسان ها ، جانوران و گیاهان ، چرخه آب ، انواع منابع و مصارف آب از عناوین فصل های این کتاب است .
معرفی راهکارهای مصرف بهینه آب ، حفاظت از منابع آب و تربیت نسلی آشنا با دغدغه ها و چالش های آب کشور (و انتقال آین آموزه ها به خانواده ها) از اهداف اجرای طرح ملی دانش آموزی نجات آب است.

(نویسنده وبلاگ : امید است چنین کتابی در اختیار تمام دانش آموزان قرار گرفته و حتی در صورت امکان در قالب چند واحد درسی در برنامه دروس اجباری دانش آموزان قرار گرفته و توسط دبیران متخصص در این زمینه تدریس شود. هر گونه سرمایه گذاری در این سطح بدلیل آموزش مستقیم به دانش آموزان و انتقال غیر مستقیم این آموزه ها به خانواده ها بسیار تاثیرگذار بوده و به اعتقاد اینجانب از مهمترین راهکارهای مقابله با بحران کم آبی در آینده خواهد بود. همچنین ضمن تقدیر از زحمات مسئولین محترم شرکت مدیریت منابع ایران، مورد انتظار است متن این کتاب (در قالب کتاب الکترونیکی) به صورت رایگان در فضای وب در اختیار عموم قرار گیرد).


منبع : http://www.dezco.ir و http://www.nejateab.ir

 

راهکار انتقال آب : امکان انتقال آب از کشورهای همسایه تا یکسال آینده وجود ندارد

+ نوشته شده در یکشنبه هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 0:14 شماره پست: 185

رئیس جمهور محترم :بسیاری از استانها نیاز به تامین آب از جاهای دیگر دارندو در این زمینه دولت به دنبال خرید آب از کشورهای همسایه و انتقال آن به استانها است اما امکان تحقق در سالهای ۹۳و۹۴ وجود ندارد.

منبع :http://www.nejateab.ir

هشدار بحران کم آب و خشکسالی :
+ نوشته شده در یکشنبه هفتم دی ۱۳۹۳ ساعت 0:3 شماره پست: 184
کاهش بارندگی  در ۲۰ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری  (مهرماه ۹۳)

به دنبال کاهش بارندگی  در ۲۰ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری  (مهرماه ۹۳) نسبت به سال گذشته دولت باید از هم اکنون نگران خشکسالی (بحرانی تر) در این استانها در سال ۹۴ و اتخاذ تدابیر ویژه باشد. (نویسنده وبلاگ : مردم نیز باید بیشتر و مصمم تر به فکر صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف آب باشند).

 

منبع : http://www.nejateab.ir

 

هشدار بحران آب : دیرو امروز فردا...

+ نوشته شده در جمعه پنجم دی ۱۳۹۳ ساعت 13:31 شماره پست: 183

آب را  آگاهانه مصرف کنیم و به آینده بیندیشیم...

http://www.dropbydrop.eu/images/31764/image_gallery_close_up.jpg

 

منبع : وبلاگ پرسش مهر پانزدهم، کمبود آب http://meehr.mihanblog.com

 
اجرای برنامه های نجات بخش دریاچه ارومیه فرصتی برای توجه به مسائل علمی بویژه توسعه آبیاری نوین
+ نوشته شده در چهارشنبه سوم دی ۱۳۹۳ ساعت 22:53 شماره پست: 182
استاندار محترم آذربایجان غربی، جناب آقای مهندس سعادت با اشاره به مطالعات گسترده و وسیع کارشناسان و متخصصان برای احیاء دریاچه ارومیه گفتند: دریاچه ارومیه باید احیا شود و این برنامه استراتژیک دولت یازدهم و مورد تاکید ویژه ریاست محترم جمهور است البته در کنار اجرای برنامه های نجات بخش دریاچه ارومیه باید از فرصت بوجود آمده برای توجه به مسائل علمی در زمینه های گوناگون بویژه توسعه آبیاری نوین نهایت استفاده را بکنیم.

ایشان با اشاره به پاسخگو نبودن کشاورزی سنتی در قبال اشتغال و معیشت مردم، گفتند: باید در مدت سه سال اجرای برنامه های تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه، نسبت به تغییر الگوی کشت، اجرای طرحهای مکانیزاسیون کشاورزی و آبیاری نوین در اراضی زراعی تحت پوشش طرح اقدام شود.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/

راهکار مهم : شیوه‌های آبیاری نوین در قونیه ترکیه در آذربایجان غربی استفاده می‌شود

+ نوشته شده در چهارشنبه سوم دی ۱۳۹۳ ساعت 22:47 شماره پست: 181

استاندار محترم آذربایجان غربی، جناب آقای مهندس سعادت با اشاره به سفر معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی به کشور ترکیه و حضور در شهر قونیه برای بازدید از شیوه های نوین کشاورزی در این منطقه تصریح کردند: استان قونیه به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی بسیار شبیه استان آذربایجان غربی است ولی با وجود این شباهت، استان ما در میزان تولید محصولات کشاورزی در هر هکتار و استفاده از شیوه های نوین آبیاری فاصله زیادی با قونیه دارد.

ما تمام تجهیزات و شرایط مناسب برای اجرا و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در استان را داریم ولی نیاز به همت و تلاش مضاعف مدیران و مسئولان و همچنین مشارکت مردم در استفاده از آبیاری مدرن در مزارع خود برای بهبود و افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت داریم.


منبع : http://ulrp.sharif.ir/

 
حل معضل آب حتی از "مهار تورم" و "رشد اقتصادی" مهم‌ تر است
+ نوشته شده در دوشنبه یکم دی ۱۳۹۳ ساعت 21:31 شماره پست: 180
جناب آقای دکتر عیسی کلانتری، رییس محترم خانه کشاورز و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:
  • آنقدر با آب بد تا کردیم که این عنصر درکشور ما از تجدیدپذیر بودن خارج شده است. تنها با سیاست‌های مشقتی خواهیم توانست آب را تجدیدپذیر کنیم.
  • حل معضل «آب» از «رشد اقتصادی» و «تورم» با اهمیت‌تر است. من به‌عنوان عضوی از مرکز تحقیقات استراتژیک پیشنهاد کردم که محوریت برنامه توسعه ششم آب باشد.

منبع : http://www.waternews.ir

لزوم مشارکت و حضور مردم در حل بحران آب

+ نوشته شده در دوشنبه یکم دی ۱۳۹۳ ساعت 1:19 شماره پست: 179

معاون محترم طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: بدون حضور و مشارکت مردم نمی‌توان گام عملی برای حل بحران آب برداشت.

وی با بیان اینکه امروز بخش کشاورزی آب بسیار زیادی را مصرف می‌کند، تاکید کرد: موضوع، عدد و درصد نیست بلکه مهم این است که این بخش، آب زیادی را مصرف می‌کند و متاسفانه فرهنگ و اطلاع‌رسانی درست استفاده از آب در آن بسیار اندک است.

 وی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم در کشور را نبود التزام عملی به قوانین و دستورالعمل‌ها دانست و گفت: ما قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بسیار خوبی داریم اما متاسفانه مشکل اینجاست که التزام و اعتقادی برای اجرای آن وجود ندارد و این هم در برخی از مسئولان و هم در مردم مشاهده می‌شود.حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، مصرف چندین برابری آب و انرژی نسبت به جهان توسط مردم انجام می‌شود درحالی که منابع آب کشور و استان تهران بسیار اندک و مصرف بالا و بی‌اندازه است.

 http://www.nejateab.ir

بررسی اثرات زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه
+ نوشته شده در یکشنبه سی ام آذر ۱۳۹۳ ساعت 2:21 شماره پست: 178
دریاچه ارومیه به 10 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد


معاون محترم امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی،جناب آقای دکتر بهادری، روز سه شنبه در جلسه بررسی اثرات زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه که با حضور مشاوران مطالعاتی این طرح از کشورهای نروژ، روسیه و هلند برگزار شد، افزود:

در حال حاضر دریاچه ارومیه حدود 3.5 متر از تراز اکولوژیک خود فاصله دارد که باید با فراهم کردن 10 میلیارد متر مکعب آب، این فاصله را جبران کنیم. برای احیای این دریاچه، برنامه ریزی ها و مطالعات بسیاری انجام شده که انتقال آب از دریای خزر نیز بخشی از این مطالعات را شامل می شود که باید با لحاظ تمامی جوانب، بررسی بسیار دقیقی در این خصوص انجام شود. انتظار داریم در مطالعات صورت گرفته، موضوعات زیست محیطی طرح نیز مورد توجه قرار گیرد و باید در این خصوص نیز بررسی های لازم و کاملی داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم با بررسی تمام ابعاد، بهترین اقدام را در این خصوص انجام دهیم.

'سالوه داله' نماینده نروژی مشاور مطالعاتی طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به لحاظ کردن تمامی ابعاد اجرای این طرح به ویژه در حوزه زیست محیطی، گفت:

در مطالعات صورت گرفته بخش های گوناگونی نظیر مطالعات هیدرودینامیکی، فیزیکوشیمیایی و بیوشیمیایی طرح مورد توجه محققان قرار می گیرد. در این خصوص ما تمایل داریم تا از نقطه نظرات کارشناسان و افرادی که در این خصوص، اطلاعات کاملی داشته باشند، بهره مند شویم و امیدوار هستیم بتوانیم در این خصوص مثمر ثمر باشیم.

منبع :  http://irna.ir   http://ulrp.sharif.ir

 

لزوم تداوم صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف آب :

+ نوشته شده در یکشنبه سی ام آذر ۱۳۹۳ ساعت 1:55 شماره پست: 177

کسری منابع آب کشور با یک فصل بارندگی مناسب جبران نمی شود

رئیس محترم مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی،جناب آقای فاتح از افزایش 60 درصدی بارندگی در کشور از ابتدای پاییز امسال تا روز گذشته خبر داد و گفت:

بارندگی در پایتخت در این مدت از حد نرمال کمتر بوده است...میزان بارندگی در تهران از ابتدای مهرماه سال جاری تا روز گذشته 58.9 میلی متر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر 50.3 میلی متر بوده 17.1 درصد افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت که 60.9 میلی متر بوده 3.4 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته ایشان اگرچه در حال حاضر اعداد و ارقام نشان می دهد که بارش ها در کل کشورها روند بهتری نسبت به سال گذشته دارد اما نمی توان انتظار داشت که کسری منابع آب کشور در کوتاه مدت جبران شود چراکه سفره های آب تخلیه شده فعلی در طول سالیان متوالی تغذیه شده اند و امکان اینکه با یک فصل بارندگی مناسب و ترسالی این کمبود آب جبران شود وجود ندارد ... الگوی بارشی در کشور در سال های اخیر از بارش های تدریجی و منجمد (برف) به دلیل کاهش پوشش گیاهی و توسعه شهرها به بارش های سیلابی و یا خشکسالی های ناگهانی تغییر کرده که به همین دلیل انتظار پر شدن سفره های آب زیرزمینی در یک فصل بارش کوتاه مدت وجود ندارد و مسئولان و مردم نباید بدون توجه به این موضوع نسبت به صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف آب بی توجه باشند. 

منبع :http://www.mehrnews.com  http://ndwmc.irimo.ir 

بارش باران پاییزی در همدان

 
راهکار مهم :مدیریت منابع آب با ایجاد و توسعه سامانه تصمیم یار برای حوضه های آبریز
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم آذر ۱۳۹۳ ساعت 2:45 شماره پست: 176
سیستم تصمیم یار چیست و چه ارتباطی با بحران آب دارد ؟

سیستم های تصمیم یار با پیشرفت تکنولوژی رایانه و دانش برنامه نویسی در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی به وجود آمدند تا سازمان ها را در تحلیل مشکلات و ارائه نتایج راه حل های مختلف یاری کنند. سیستم های تصمیم یار از طریق به کارگیری  مدل ها و تحلیل آنها قادرند مسائل بسیار پیچیده را حل کرده و راه حل و نتیجه ارائه دهند.  سیستم های تصمیم یار در بسیاری از موارد تصمیم گیری را تسهیل می کنند. مثلا در انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل به کمک تصمیم گیرنده می آیند. برخی از این سیستم ها توانایی این را دارند که بر اساس معیار های تصمیم گیرنده راه حل هایی ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، در پی توافق دولت ژاپن با جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های مشترک در روند احیای دریاچه‌ی ارومیه، گروه جایکا (بخش همکاری‌های بین‌المللی دولت ژاپن) قرارداد همکاری با وزارت نیرو در ارتباط با تهیه مدل تصمیم یار (DSS) حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه منعقد کرده است. با استقرار سیستم تصمیم یار حوضه آبخیز دریاچه ارومیه بر اساس برنامه مدیریت مربوطه، ریسک خشکسالی حوضه دریاچه کنترل و  به حداقل خواهد رسید.

استقرار این سیستم  در کل حوضه های آبریز کشور می تواند راهکاری مهم برای مقابله با بحران کم آبی در کشور بوده و با اتخاذ تصمیم های بهینه توسط مدیران و مدیریت صحیح منابع آب (به کمک این سیستم)  ریسک خشکسالی حوضه های آبریز به حداقل برسد.

منابع :( http://www.pnu.ac.ir  و http://www.khabaronline.ir و http://www.aftabir.com)

هشدارهای بحران کم آبی، لزوم مدیریت منابع آب،حفظ و صرفه جویی مصرف آب برای حفظ حیات نسلهای آینده

+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم آذر ۱۳۹۳ ساعت 21:56 شماره پست: 175

http://www.ahangezendegi.blogfa.com/

http://abnejateab.blogfa.com/

http://abnejateab.blogfa.com

http://abnejateab.blogfa.com

کاریکاتور هایی معنا دار از خطر کم آبی و خشک سالی

http://abbfa.blogfa.com

eeazgwkrsh6v4js1j7tq کاریکاتور کمبود آب و خشکسالی جدی است!

                                               http://behineh1393.blogfa.com/

 

http://www.nejateab.ir

http://www.dropbydrop.eu

70%of our body is water. If we start saving today, we can ensure the life of the future generations

 

  منابع تصاویر :وبلاگ نجات آب، نجات زندگیhttp://abnejateab.blogfa.com
                 وبلاگ کم آبی http://behineh1393.blogfa.com
                 وبلاگ آب کیمیای جاریست http://abbfa.blogfa.com
                 وبسایت نجات آب http://www.nejateab.ir
                 وبلاگ آهنگ زندگی http://www.ahangezendegi.blogfa.com/
                 (http://www.seratnews.ir/ وhttp://55online.ir وhttp://nmedia.afs-cdn.ir
                 و http://www.taknaz.ir و http://namagooya.com و
                 و http://s5.picofile.com و http://irancartoon.ir)

 
راهکارهای مهم:طرحهای آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت استان آذربایجان غربی
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۳ ساعت 21:47 شماره پست: 174

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:  پیش بینی می شود در 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در طی یک سال آینده سامانه آبیاری تحت فشار اجرا شود. طرحهای آبیاری تحت فشار در شبکه های فرعی پایاب سدها و بندهای انحرافی در مناطق محروم و کم برخوردار استان نیز توسط دولت به طور رایگان اجرا می شود...هیچ گونه محدودیت اعتباری در خصوص اجرای سیستمهای نوین آبیاری در استان نداریم.

در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع نیز، زارعینی که در مزارع خود به کشت محصولات آب بری از جمله چغندر قند  گوجه فرنگی و سیب زمینی اقدام می نمایند، از تسهیلات ویژه ای جهت طراحی و اجرای آبیاری تحت فشار از نوع تی تیپ در اراضی زراعی برخوردار می شوند.

منبع : خبرگزاری مهر

اقدام برای مطالعات طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به پیکره آبی دریاچه ارومیه

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۳ ساعت 1:22 شماره پست: 173

اقدام سازمان آب منطقه‎ای استان آذربایجان شرقی برای ارزیابی کیفی مشاور خدمات مهندسی به منظور مطالعات مرحله اول و دوم طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به پیکره آبی دریاچه ارومیه آغاز گردید.

منبع : www.azarwater.ir و http://ulrp.sharif.ir

راهکار بنیادی : اصلاح حکمرانی آب
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۳ ساعت 0:0 شماره پست: 172
عنوان کتاب: Rule, Reforming water governance
عنوان به فارسی: قاعده، اصلاح حکمرانی آب
نهاد تهیه‌کننده: اتحادیه جهانی حفاظت محیط‌زیست (IUCN)
سال انتشار:۲۰۰۹

اعتقاد نویسندگان بر این است که قوانین، سیاست‌ها و نهادهای هماهنگ می‌تواند به مدیران در حل مسائل آب کمک مؤثری باشند. بدین منظور در سرتاسر کتاب، تجارب کشورهای مختلف در اصلاح قوانین، سیاست‌ها، ترتیبات نهادی و پیاده‌سازی معرفی گردیده است.

لینک دانلود کتاب:  https://portals.iucn.org/library/efiles/documents/2009-002.pdf

کتاب

منبع : اندیشکده  تدبیر آب ایران

لینک کامل مطلب : http://iwpri.ir/vdcfa.dcww6d0iig.html

 

هشدار بحران آب : کاهش 41 درصدی حجم روان‌آب‌های کشور

+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم آذر ۱۳۹۳ ساعت 0:28 شماره پست: 171

حجم روان‌آب‌های(رواناب های) کشور تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری درمقایسه با متوسط درازمدت 41 درصد کاهش یافته است.بر این اساس، حجم روان‌آب‌های کشور در آبان‌ماه سال جاری درمقایسه با متوسط درازمدت در تمامی حوضه‌های آبریز کاهشی بوده است، به‌طوری‌ که در حوضه‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس به‌ترتیب 50، 36، 39، 32، 71 و 60 درصد کاهش یافته است.

حجم جریان‌های سطحی کشور درمقایسه با آبان‌ماه سال گذشته در حوضه‌ آبریز خزر 13 درصد و خلیج فارس و مرکزی شش درصد افزایش یافته اما در حوضه ارومیه 41 درصد و در هامون و سرخس 42 درصد کاهش یافته است.

منبع: http://www.mojnews.com

 
تغییر الگوی کشت : طرح "به کاشت" بجای طرح "نکاشت" در شهرستان میاندوآب
+ نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 19:4 شماره پست: 170
معاون محترم بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی: طرح "به کاشت" به منظور کمک به روند بهبود معضل زیست محیطی دریاچه ارومیه  و با هدف طرح تغییر نوع الگوی کشت محصولات با نیاز آبی بالا مانند چغندر قند به محصولاتی با نیاز آبی کم مانند گندم و جو در اراضی حوضه آبریز اطراف دریاچه ارومیه اجرایی می شود.

معاون محترم امور اقتصادی و برنامه ریزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی : با توجه به اینکه بیش از 40 درصد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود میاندوآب تامین می شود باید الگوی کشت محصولات بهاره در این شهرستان تغییر یابد....تغییر الگوی کشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه به لحاظ اقتصادی ممکن است باعث زیان به کشاورز شود که دولت با پرداخت مابه‌التفاوت به کشاورزان و کارخانه داران این مسئله را نیز حل می‌ کند.

("به کاشت"=کاشت بهینه=تغییر الگوی کشت از محصولات با نیاز آبی زیاد به محصولات با نیاز آبی کم)

منبع : http://ulrp.sharif.ir

چاره‌ای جز تفکیک آب شرب در تهران نیست

+ نوشته شده در سه شنبه هجدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 14:22 شماره پست: 169

مدیر عامل گروه مهندسین مشاور لار تصریح کرد: یکی از راه های پیش روی دولت برای رفع مشکل آب رسانی به شهرها استفاده از دو شبکه جدا برای توزیع آب شرب و آب برای مصارف غیر شرب است.

وی افزود: دولت می تواند در طرح های توسعه‌ای خود و در شهرهای جدید از این سیستم برای آب رسانی استفاده کند، تا آب شرب و گران صرف شست و شو و مصارف متعارف نشود.

وی تأکید کرد: در تهران هیچ راهی به جز تفکیک آب شرب و غیر شرب نداریم؛ زیرا منبع دیگری برای تأمین آب مورد نیاز شهر تهران وجود ندارد که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

(نویسنده وبلاگ :  در شهرها و روستاها راه اندازی شبکه مجزا علاوه بر شبکه آبرسانی موجود کاری بسیار پرهزینه و زمان بر بوده و عملی نخواهد بود و به نظر اینجانب  راهکار منطقی تر آن است که شبکه موجود به شبکه آب غیر شرب(برای مصارف آب خانگی شامل استحمام، شستشو و...) تبدیل شود و آب شرب لازم برای آشامیدن و پخت و پز که مصرف بسیار محدودتری دارد با حمایت یارانه ای دولت توسط مردم خرید شود. به عنوان مثال دستگاههای خودکار توزیع آب(خودپرداز) برای حل بحران کمبود آب در دهلی نو به کار گرفته شده است که لینک متن خبری آن  http://ab-bohran.blogfa.com/post/41  می باشد).


منبع: http://www.nejateab.ir

 
راهکار تغییر الگوی کشت : کاشت محصول کلزا به جای کشت پیاز در ایلخچی
+ نوشته شده در یکشنبه شانزدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 1:19 شماره پست: 168
فرماندار شهرستان اسکو جایگزینی محصول کلزا به جای کشت پیاز را اقدامی مهم برای کاهش مصرف آب کشاورزی در بخش ایلخچی عنوان کرد و افزود: بخش ایلخچی با دارا بودن بیشترین اراضی کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه نقش مهمی در صرفه‌جویی آب داشته و طرح تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولاتی با نیاز آبی پایین در این بخش با روند مطلوب ادامه دارد.

منبع: http://ulrp.sharif.ir/

هشدار فائو درباره پیامدهای خشکی دریاچه ارومیه

+ نوشته شده در جمعه چهاردهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 18:9 شماره پست: 167

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ناکوزی، نماینده فئو در ایران در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد، مداخله فوری برای حل این مشکل ضروری است، زیرا آب دریاچه از 31 میلیون متر مکعب به 2 میلیون مترمکعب کاهش یافته و میزان تبخیر شوری آب را زیاد کرده و این موضوع مشکل منطقه را افزایش داده است. ناکوزی گفت :  تهیه نقشه سرزمینی شامل وضع آب و خاک و مدیریت پایدارآبی و خاکی از جمله اقداماتی است که باید در این زمینه اجرا شود و تخصص فائو در زمینه مقابله با خشکسالی و بیابان زایی به گذشته دور بازمی گردد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز دراین دیدار با بیان این که مشکلات زیست محیطی محدود به مرزهای کشورها نیست، گفت: مشکلات زیست محیطی یک موضوع بین المللی است و ما همانطور که وعده داده ایم دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد و دوست داریم دراین زمینه سازمان فائو نیز نقش خود را ایفا کند.

منبع : http://ulrp.sharif.ir/

 
پیشگیری غیرکیفری و کیفری از هدررفت آبهای زیرزمینی با تاکید بر شیوۀ آبیاری
+ نوشته شده در جمعه چهاردهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 10:34 شماره پست: 166
 


امروزه در راستای منطق حفاظت از منابع آب، به پشتوانه قانون توزیع عادلانه آب، اعمالی چون حفر چاه غیرمجاز و توسعه غیرمجاز منابع آب، جرم انگاری شده است؛ اما بحث شیوه های آبیاری مغفول واقع شده است؛ لیکن با توجه به صرف 92 درصدی منابع آبی در بخش کشاورزی (با بازدهی بسیارکم)، توجه به این نکته در سیاست جنایی تقنینی کشور در قبال حفاظت از منابع آبی بیفایده نخواهد بود. 

  در درجۀ اول این وظیفۀ دولت یا اجتماع است که در سایه پیشگیری غیرکیفری، استفاده از شیوه های سنتی آبیاری را به عنوان ضدهنجار معرفی و سپس عمل مرتکبین این ضدهنجار را مورد جرم انگاری (پیشگیری کیفری) قرار دهد و در این مرحله است که مسوولیت کشاورز که دیگر می توان او را یک فرد ضدهنجار اجتماعی یا منحرف شناخت، با یک مبنای سنجیده و درست، آغاز می­گردد؛ به این ترتیب، بحث هدررفت آب در بخش کشاورزی از طریق شیوه های نادرست آبیاری، امری مهم در حوزه حفاظت از منابع آبی است که باید در سیاست جنایی تقنینی کشور در قبال این موضوع ، با تاکید برپیشگیری غیرکیفری و کیفری در کنار هم- به طوریکه هریک مکمل یکدیگر باشند- مورد توجه قرار گیرد.

منبع:http://www.nejateab.ir

(لینک متن کامل این مقاله که در دفتر حقوقی شرکت آب منطقه ای مرکزی تهیه شده است:)

  http://www.nejateab.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1930&Itemid=5

 

راهکار مهم : استحصال آب باران (جمع آوری آب باران)

+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 15:36 شماره پست: 165

مطالب طبقه بندی شده مهم و بسیار ارزشمند در خصوص جمع آوری آب باران به همراه لینک مطالب در  وبلاگ علوم آب - تهیه  شده به همت جناب آقای دکتر محمد فرامرز :

 

 

  

1-جمع آوری آب باران water harvesting in arid and semi arid regions (استحصال آب باران)- بخش اول:

http://waterscience.blogfa.com/post-139.aspx

2- جمع آوری آب باران water harvesting in arid and semi arid regions (استحصال آب باران)- بخش دوم

http://waterscience.blogfa.com/post-143.aspx

3-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش سوم

http://waterscience.blogfa.com/post-146.aspx

4-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران)- بخش چهارم-مرور اجمالی سامانه های مختلف سطوح آبگیر باران در جهان و ایران وکاربرد آنها

http://waterscience.blogfa.com/post-151.aspx

5-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش پنجم- طبقه بندی سامانه های سطوح آبگیر باران :

http://waterscience.blogfa.com/post-232.aspx

6-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش ششم- سامانه های سطوح آبگیر باران در مناطق شهری و روستائی

http://waterscience.blogfa.com/post-236.aspx

7-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش هفتم-حوزه های آبخیز شهری Urban Basins

http://waterscience.blogfa.com/post-237.aspx

منبع :  http://waterscience.blogfa.com

 
راهکار مهم: پایش و اندازه‌گیری 75 درصد از آب ورودی به شبکه‌های آب کشاورزی کشور با نصب تجهیزات پایش
+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 11:9 شماره پست: 164
معاون محترم حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:

با اجرای طرح نصب تجهیزات اندازه‌گیری آب ورودی به شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، تا پایان سال‌جاری 75 درصد از آب سطحی ورودی به شبکه‌ها در برنامه پایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد

وی اهداف این طرح را ارزیابی عملکرد بهره‌برداری در شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، اصلاح الگوی مصرف کشاورزی برای استقرار نظام حسابداری آب، شفاف‌سازی در دریافت آب‌بها، رعایت عدالت بیشتر بین مصرف‌کنندگان و شناسایی تلفات در بخش‌های مختلف شبکه آبیاری عنوان کرد.

منبع: http://www.nejateab.ir

برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه و معیشت کشاورزان
+ نوشته شده در یکشنبه نهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 21:3 شماره پست: 163

 

برنامه ستاد برای احیای دریاچه ارومیه و معیشت کشاورزان

به‌منظور جلوگیری از آسیب جدی به مردم و محیط‌زیست پیرامون دریاچه و با توجه به تداوم کاهش نزولات جوی و عدم جریان آب کافی به داخل دریاچه در سال‌های اخیر و همچنین مدت زمان طولانی مورد نیاز جهت انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه، و تنها راهکار تثبیت شرایط کنونی دریاچه و جلوگیری از خشکی کامل آن، تامین آب کافی از منابع داخلی حوضه می‌باشد. لازم به ذکر است که تجارب بین‌المللی به‌ویژه تجربه احیای دریاچه آرال نیز به‌خوبی مؤید این موضوع است که احیای دریاچه ارومیه می‌بایست با استفاده از منابع آبی درون حوضه و انجام فعالیت‌ها و اقدامات لازم جهت افزایش بهره‌وری آب در سطح حوضه و تامین حقابه زیست‌محیطی دریاچه صورت پذیرد. از این رو ستاد، راهکارهای افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی حوضه و همچنین کاهش تلفات در مسیر انتقال آب به پیکره آبی دریاچه را به عنوان محور اصلی اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ نموده است.

با توجه به مصرف 90 درصدی منابع آب حوضه در بخش کشاورزی و بهره‌وری پایین آب در این بخش، یکی از مهم‌ترین راهکارها و اولویت‌های نجات دریاچه ارومیه و مهم‌تر از آن تداوم بهبود وضعیت دریاچه و پایداری آن، انجام اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف آب در این بخش و افزایش میزان آب ورودی از منابع آبی داخل حوضه به دریاچه ارومیه می‌باشد. با توجه به شاخص‌های بین‌المللی و در راستای مدیریت پایدار منابع آب حوضه، طبق مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه کاهش 40 درصدی مصرف آب در سطح حوضه مدنظر قرار گرفته است. این هدف در طی یک برنامه 5 ساله (کاهش 8 درصدی سالانه در مصرف آب بخش کشاورزی کل حوضه) باانجام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم و با ورود فناوری‏های جدید در جهت افزایش بهره‏ وری و اتخاذ تدابیر لازم به‌مانند تغییر الگوی کشت در راستای پایداری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تحقق خواهد یافت.

ضمنا با توجه به وضعیت خشکی بخش جنوبی دریاچه و روند سریع پسروی دریاچه در بخش شمالی در فصول خشک، برای تثبیت وضعیت دریاچه و جلوگیری از خشکی کامل آن و اثرات آن بر سلامتی و معیشت تمامی مردم منطقه، اتخاذ راهکارهای فوریتی و کوتاه مدت مدنظر ستاد قرار دارد. با توجه به اینکه چنین امری یعنی تامین آب فوریتی برای دریاچه تنها از طریق منابع آبی داخل حوضه میسر می‌باشد، لذا کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با درنظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین آب برای دریاچه در کوتاه مدت باشد.

در کنار راهکارهای ستاد برای احیای دریاچه ارومیه با ایجاد پایداری در حوضه آبریز به ­خصوص در بخش کشاورزی، موضوع مهم‌دیگری که همواره همراه با روند احیای دریاچه ارومیه توجه کافی به آن گردیده است، مسئله تامین اشتغال و معیشت بهره‌برداران بخش کشاورزی حوضه می‌باشد. از این رو ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب راهکار "تهیه برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین" با توجه به نقش حدود 30 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال حوضه، هرگونه تبعات ناشی از اجرای سایر راهکارها بر معیشت و اشتغال بهره‌برداران مورد مطالعه قرار داده و با همکاری دستگاه‏های مربوطه به دنبال تهیه برنامه شناسایی و عملیاتی کردن راهکارهای جبران و بهبود وضعیت آنان می‏باشد.

منبع: http://ulrp.sharif.ir

 
تخصیص 900 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی و کشت گیاهان شورپسند حوضه دریاچه ارومی
+ نوشته شده در یکشنبه نهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 20:46 شماره پست: 162
مدیرکل محترم دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری :

طرح های متنوعی در قالب جلوگیری از طوفان های نمکی در اطراف این دریاچه اجرا می شود... ساماندهی چرای دام، بذرکاری، بوته کاری، استقرار بادشکن های زنده و مرده، ایجاد هلال های آبی، مدیریت رواناب ها و چندین طرح دیگر مربوط به بیابان زدایی را از جمله طرح های در دست اجرای این دفتر در اطراف دریاچه ارومیه است.


منبع: http://ulrp.sharif.ir/ به نقل از ایرنا

 
طرح «نکاشت» اطراف دریاچه ارومیه به «تغییر کاشت» تبدیل شد
+ نوشته شده در دوشنبه سوم آذر ۱۳۹۳ ساعت 15:54 شماره پست: 161
نظرات مشاور محترم معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد اجرای طرح نکاشت در اراضی اطراف دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه:

طرح «نکاشت» اطراف دریاچه ارومیه به «تغییر کاشت» تبدیل شد

عنوان اصلی این طرح تغییر نوع کشت در اطراف دریاچه ارومیه است و عدم کشت در این مناطق برای احیای دریاچه مورد نظر دولت نیست....... ۳۰ سال پیش در اطراف دریاچه ارومیه حدود ۱۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی وجود داشت که در این مدت این اراضی به ۵۴۰ هزار هکتار افزایش یافته است و به این دلیل آب‌هایی که از اطراف به دریاچه می‌ریخت به مصرف کشاورزی رسید و کم‌کم این اتفاق منجر به وارد کردن صدمه به دریاچه شد.

 در سال‌های گذشته آب‌های اطراف به گودترین قسمت منطقه یعنی دریاچه سرازیر می‌شد که با توسعه کشاورزی در این منطقه و احداث سدها به دلیل ذخیره کردن آب برای کشاورزی دریاچه ارومیه به مرور دچار کم آبی شد و وضعیت بحرانی پیدا کرد.......برای احیای دریاچه ارومیه دولت تصمیم گرفت تا طی ۴ سال با تغییر نوع کشت محصولات کشاورزی از آبی به دیم و همچنین بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب بخشی از آب مصرفی در کشاورزی را برای احیا این دریاچه به آن بازگرداند.

در سال اول مقرر شده تا حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشت آبی به دیم تبدیل شده و یا به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شود،برای رسیدن به اهداف این طرح قرار شده تا در بخشی از این اراضی به جای کشت چغندر، گندم که مصرف آبی کمتری دارد کشت شود......تغییر الگوی کشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه به لحاظ اقتصادی ممکن است باعث زیان به کشاورز شود که دولت با پرداخت مابه‌التفاوت به کشاورزان این مسئله را نیز حل می‌کند.

 با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم تا طی چند سال اراضی اطراف دریاچه ارومیه را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنیم تا از این طریق بتوان دریاچه ارومیه را از بحران خشک شدن نجات داد.
 خشک شدن دریاچه ارومیه فاجعه تاریخی است و باید جلوی آن را گرفت حتی اگر در صورت تغییر الگوی کشت مجبور شویم برخی از محصولات کشاورزی را از طریق واردات تأمین کنیم.

منبع: http://elpress.ir به نقل از خبرگزاری فارس

(با تشکر از جناب آقای مهندس مرتضی خدایی از بابت ارسال این خبر جهت درج در وبلاگ)

 

افزایش 6 برابری بودجه برای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال آینده

+ نوشته شده در یکشنبه دوم آذر ۱۳۹۳ ساعت 7:46 شماره پست: 160

معاون محترم وزیر نیرو :

برای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی 600میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که این رقم نسبت به بودجه سال گذشته 6برابر رشد داشته است. در پیگیری طرح الحاق قانون بخشی از مقررات مالی دولت، روز گذشته با پیشنهاد کمیسیون انرژی یک بند مصوب شد که ۱ درصد درآمدهای نفت و گاز به بخش آب اختصاص یابد.

منبع: http://farsnews.com

بحران آب توهم نیست؛ مشاهده طبیعت گویای وضع موجود است
+ نوشته شده در یکشنبه دوم آذر ۱۳۹۳ ساعت 7:35 شماره پست: 159
معاون محترم وزیر نیرو، جناب آقای مهندس میدانی:

بحران آب توهم نیست؛ مشاهده طبیعت گویای وضع موجود است.با دیدن وضعیت دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی به این نتیجه می‌رسیم که باید در مدیریت منابع آب تحول صورت بگیرد و نمی‌توانیم روند گذشته را ادامه دهیم.....روند مدیریت منابع آب در گذشته به مصرف 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی، خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها منجر شده که راه‌ حل جبران آن پایبندی به اصول و راهکارهای ارائه‌ شده از سوی متخصصان است....ضعیت آب در شرایطی نیست که اندک فرصت باقی‌‌مانده برای نجات منابع آب را از دست بدهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

کم آبی در زمستان 93 جدی تر است

+ نوشته شده در سه شنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۳ ساعت 12:54 شماره پست: 158

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به لزوم 50 میلیون مترمکعب صرفه جویی، بحران کم آبی زمستان 93 را جدی تر از تابستان دانست.

ایشان با تاکید بر این‌که نگرانی برای گذر از زمستان بیش از تابستان است، گفتند: مخازن سد‌ها تا پایان سال آورده ندارند بنابراین تا پایان سال باید مدیریت کنیم تا مصرف دو میلیون و 600 هزار مترمکعبی شهر تهران که همیشه وجود دارد تامین شود.

منبع: http://danakhabar.com

لزوم بازنگری طرح‌های توسعه منابع آب با توجه به تغییر اقلیم و گرمتر شدن کره زمین
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم آبان ۱۳۹۳ ساعت 19:29 شماره پست: 157
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی:

با توجه به تغییرهای جهانی آب و هوا و بحث تغییر اقلیم، باید در طرح‌های توسعه منابع آب کشور بازنگری داشته باشیم....تا سال 2050 دمای متوسط کره زمین چهار درجه گرم‌تر خواهد شد درحالی که ما در سال‌های گذشته شاهد تبخیر یک میلیارد مترمکعب آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اثر افزایش دو درجه‌ای دما هستیم که این یک هشدار جدی است.

رویکرد وزارت نیرو احداث سد برای سد نیست بلکه باید مولفه‌های مختلف آن همچون بحث آمایش سرزمین درنظر گرفته شود و نباید با سدسازی بی‌رویه و بدون مطالعه، جمعیت کشور در محدوده‌های مشخص متمرکز شود؛ همانند تجربه مصر که 95 درصد جمعیت مصر در کنار رود نیل ساکن هستند و سایر بخش‌های این کشور خالی از سکنه است.

http://www.nejateab.ir

طرح ملی کردن آب در استان کرمان: آبیاری سنتی ممنوع (بعد از سه سال)
+ نوشته شده در شنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۳ ساعت 18:26 شماره پست: 156
نماینده  محترم شهر کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مهم ترین راه حل برای مواجهه بنیانی با مشکل کم آبی را در استان کرمان « ملی کردن آب» می‌داند و تصریح می‌کند که وی به همراه همکاران هم استانی‌اش به دنبال این هستند تا به مدت سه سال دولت را موظف کنند کلیات منابع و تجهیزات لازم را برای تبدیل آبیاری‌ها به روش‌های مکانیزه انجام دهد و بعد از 3 سال هر گونه آبیاری غرقابی (سنتی) در این استان را ممنوع اعلام کند.

منبع:http://www.nejateab.ir

راهکار: مهار همه آب‌های مرزی کشور
+ نوشته شده در شنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۳ ساعت 18:17 شماره پست: 155
رئیس محترم کمیسیون انرژی مجلس:

پیگیر‌ی‌های وزیرنیرو، کمیسیون انرژی و رؤسای جمهوری و مجلس منجر به اتخاذ دو تصمیم اساسی در حوزه آب شد به طوری که مقام معظم رهبری موافقت کردند 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی و 500 میلیون دلار برای آبرسانی به مجتمع‌های روستایی برداشت شود....برنامه ما مهار همه آب‌های مرزی کشور است و این موضوع نیاز به زمان دارد.

منبع:http://www.nejateab.ir

لزوم تجدیدنظر در صادرات آب مجازی: ارزش واقعی آب و انرژی در کشاورزی نادیده گرفته می‌شود.
+ نوشته شده در شنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:39 شماره پست: 154
رییس کمیسیون جهانی آبیاری و زهکشی (ICID) گفت: ارزش واقعی آب و انرژی در بخش کشاورزی ایران نادیده گرفته می‌شود.

هر مترمکعب آب با صرف انرژی فراوانی از چاه یا پشت سدها به زمین کشاورزی می‌رسد؛ اما در نهایت محصولی که از این نهاده‌ها تولید می‌شود، در مقابل این حجم مصرف انرژی و آب ارزش اقتصادی زیادی ندارد.

در حالیکه ارزش واقعی آب در ایران 10 هزار تومان برای هرمترمکعب است، همین محصول به‌دست آمده از آب فراوان و انرژی یارانه‌ای را با قیمت بسیار اندکی به دیگر کشورها صادر می‌کنیم و باید در صادرات مجازی آب به این روش، تجدیدنظر اساسی کنیم.

 منبع:http://www.nejateab.ir

 
افزایش افزایش نفوذپذیری خاکها و ظرفیت نگهداشت آب توسط خاک به عنوان بزرگترین مخزن نگهداری آب در طبیعت
+ نوشته شده در شنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:27 شماره پست: 153
دریافت آب توسط خاک می‌تواند با مدیریت شخم و ردیف کشت و ایجاد سطوح کوچک آبگیر در سطح خاک هم بهبود یابد. سالانه حداقل حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از آب به صورت هدر رفت و بدون هیچ استفاده‌ای مستقیما از سطح خاک تبخیر می‌شود و هرگونه اقدامی در جهت کاهش این هدر رفت تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر مصرف آب خواهد داشت.

عدم حذف بقایای گیاهی در سطح خاک (مانند اجتناب از سوزاندن کاه و کلش باقیمانده در سطح خاک، چرای بی‌رویه و شخم نابهنگام)، افزایش برخی مواد پوششی به سطح خاک (مالچ)، کشت به موقع، استفاده از ارقام زودرس یا ارقام با عمق توسعه ریشه بیشتر، تأثیر عمده‌ای در کاهش هدر‌رفت آب به ویژه در اراضی دیم دارد. افزایش یک تن بقایای گیاهی در هر هکتار از اراضی دیم می‌تواند نفوذپذیری خاک را دوبرابر، مقدار رطوبت خاک را ۵ درصد، تولید محصول را حداقل ۲۵ درصد و کارآیی مصرف آب را ۵۰ درصد افزایش دهد. به همین دلیل سطحی‌ترین لایه خاک کلیدی‌ترین ناحیه مدیریت آب در اکوسیستم است.

افزایش ظرفیت نگهداشت آب توسط خاک و جلوگیری از کاهش مواد آلی خاک منجر به افزایش مقدار آب قابل استفاده توسط گیاه و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود. افزایش یک درصد ماده آلی ظرفیت نگهداری آب را حداقل تا ۴ درصد افزایش می‌دهد. هر چند در فرآیند تخریب خاک، کاهش یک درصد ماده آلی ظرفیت نگهداری آب را بیش از ۴ درصد کاهش می‌دهد.

کلید اصلی مقابله با بحران آب، فقر و گرسنگی در مدیریت و استفاده صحیح از خاک و توجه ویژه به کشاورزی در اراضی دیم است. کیفیت و کمیت آب و در نتیجه زندگی جانداران (به ویژه انسان امروزی) در بخش‌های مختلف اکوسیستم توسط خاک تعیین می‌شود، بنابراین راهکار غلبه بر بسیاری از مشکلات زیست محیطی هم در دل خاک نهفته است.

منبع:http://www.nejateab.ir

راهکار مهم:تغییر الگوی تغذیه‌ای جامعه به سوی مواد غذایی که آب کمتری برای تولید آنها نیاز است
+ نوشته شده در شنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:17 شماره پست: 152
برای تولید و تامین هر نیاز مادی جامعه اعم از محصولات کشاورزی و غیره به مقدار آب مشخصی نیاز است که به آن آب ظاهری هم می‌گویند و بستگی به نوع محصول دارد.مقدار آب ظاهری مورد نیاز برای هر تولید یک کیلوگرم از برخی محصولات کشاورزی بر حسب لیتر به شرح ذیل است:

 یک کیلوگرم گوشت گوساله  ۱۶۰۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم گوشت گوسفند ۱۰۰۰۰لیتر آب

 یک کیلوگرم گوشت مرغ  ۴۵۰۰لیتر آب

 یک کیلوگرم روغن ۸۰۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم لوبیا ۵۰۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم برنج ۲۵۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم گندم ۱۵۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم ذرت ۱۲۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم لوبیا سبز ۵۵۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم هندوانه ۲۳۵ لیتر آب

 یک کیلوگرم سیب زمینی ۲۰۰ لیتر آب

 یک کیلوگرم ماهی ۱۰۰ـ۰ لیتر آب

 این جدول نشان می‌دهد که آب لازم برای تولید یک کیلوگرم از گوشت گوساله ۱۶۰ برابر بیشتر از تولید یک کیلوگرم ماهی است یا برای تولید یک وعده غذا متشکل از ماهی، سیب‌زمینی و نان در حدود ۳۵۰ لیتر آب مورد نیاز است، در حالی که برای همان مقدار غذا متشکل از گوشت قرمز، برنج و لوبیا سبز در حدود ۳۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

 تغییر الگوی تغذیه‌ای جامعه به سوی مواد غذایی که آب کمتری برای تولید آنها نیاز است خود بخود کشاورزی را در جهت کاهش مصرف آب سوق خواهد داد. برای مثال، گزارشات نشان می‌دهند که سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۳ کیلوگرم و ماهی ۷ کیلوگرم است. اگر با ترویج همگانی و همت آحاد جامعه، جای این دو منبع پروتئینی در سبد مصرف خانوار عوض شود علاوه بر افزایش سلامت جامعه، سالانه حدود ۷میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که این مقدار از کل آب مصرفی شهری بیشتر است.

منبع:http://www.nejateab.ir

هشدار بحران آب: نزدیک به 78 درصد دشت‌های کشور رو به نابودی هستند
+ نوشته شده در چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۳ ساعت 12:59 شماره پست: 151
معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفا،جناب آقای مهندس میدانی:
منابع زیرزمینی سرمایه ملی ما هستند که در آستانه از بین رفتن قرار دارند و تنها راه نجات، کاهش مصرف است.بخشی از نابودی این سفره‌ها بر اثر تغییر اقلیم و خشک‌سالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد از این منابع است و حتی اگر این خشک‌سالی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، این نابودی با شدت کمتری( با این برداشت بی رویه سرانجام) اتفاق می‌افتاد.
یکی از مصوبه‌های شورای‌عالی آب کشور پیرامون طرح این است که 25 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش داده شده و پروانه‌های بهره‌برداری نیز طبق این سیاست اصلاح شود. وزارت جهادکشاورزی هم مکلف شده است متناسب با این میزان آبی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برنامه‌ریزی کلان خود را درباره اصلاح الگوها و شیوه‌های آبیاری انجام دهد، به‌طوری که هم بهره‌وری در این بخش ارتقا یابد و هم به معیشت مردم آسیبی وارد نشود.


منبع: http://www.nejateab.ir

 

استحصال آب از طریق باروری ابرها: هر ریال هزینه برای اجرای این عملیات= 25 برابر بازگشت هزینه

+ نوشته شده در شنبه پنجم مهر ۱۳۹۳ ساعت 22:25 شماره پست: 150

رئیس محترم موسسه تحقیقات آب، جناب آقای دکتر مرتضی افتخاری:

از نظر علمی این امکان وجود ندارد که ابری که در تهران بارورشده است، باران خود را در شهری نظیر کابل با فاصله بیش از ١٥٠٠ کیلومتر، تخلیه کند.

 

میزان یدید نقره تزریق شده به ابرها بسیار کم است... بارور کردن ابرها هیچ اثرات زیست محیطی مخربی را به دنبال ندارد. استحصال آب از طریق باروری ابرها، کاملاً توجیه اقتصادی دارد، به گونه‌ای که هر ریال هزینه برای اجرای این عملیات 25 برابر بازگشت هزینه را در پی خواهد داشت.

باروری ابرها در ایران موجب افزایش 5 تا 20 درصدی بارش در مناطق اجرای طرح می‌شود.

منبع:http://www.nejateab.ir

 
انتقاد مراجع عظام تقلید از اسراف در مصرف آب،اسراف و تبذیر در همه امور به‌ویژه مصرف آب حرام شرعی است
+ نوشته شده در شنبه پنجم مهر ۱۳۹۳ ساعت 22:17 شماره پست: 149
حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و موسوی اردبیلی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور، بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کردند.

آیت‌الله‌العظمی “ناصر مکارم شیرازی” در بخشی از سخنان خود در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، با اشاره به موضوع کمبود آب در کشور، گفت: این موضوع به بالاتر از بحران رسیده است و اگر مردم صرفه‌جویی نکنند، مشکل جدی ایجاد خواهد شد. ایشان اسراف و تبذیر در همه امور به‌ویژه مصرف آب را حرام شرعی دانستد و اضافه کردند: متاسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده است که برخی از مردم بدون توجه به این معضل آب را هدر می‌دهند؛ امیدواریم با پیروی از برنامه‌های اسلام، مشکل آب را در کشور حل کنیم.

آیت‌الله‌العظمی “حسین نوری همدانی” هم در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به بحران کم‌آبی، از مردم خواستند: با پرهیز از اسراف در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.ایشان ابراز امیدواری کردند: با عنایت خدای متعال و همراهی مردم این مشکل مرتفع شود.
آیت‌الله “سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی” نیز در دیدار رییس سازمان محیط زیست کشور، با اشاره به مصرف بی‌رویه آب، خواستار صرفه‌جویی و مصرف بهینه این نعمت الهی شدند و هدردادن و آلوده کردن آب را حرام شرعی عنوان کردند.

منبع:http://www.waternews.ir/ به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو

راهکار: تفکیک آب شرب از مصارف بهداشتی

+ نوشته شده در شنبه پنجم مهر ۱۳۹۳ ساعت 22:8 شماره پست: 148

مشاور محترم وزیر نیرو:

 کارگروه مشترکی با وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده تا استانداردهای آب بهداشتی را تعریف کند...اجرای این طرح(تفکیک آب شرب از مصارف بهداشتی) به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو است و به تمام استان ها ابلاغ شده که شهرهایی را برای اجرای این طرح در نظر بگیرند و به نظر می رسد تا پایان امسال به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم این طرح را به مکان هایی که امکان اجرای آن را دارند، تسری دهیم.

منبع:http://www.waternews.ir به نقل از ایرنا

پرسش رئیس جمهور روحانی در پیامی از دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی 94-93
+ نوشته شده در جمعه چهارم مهر ۱۳۹۳ ساعت 15:35 شماره پست: 147
عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه رو است، هر کدام از ما چگونه می توانیم از آب های کشور بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از شبکه خبری آب ایران

راهکار استفاده از تجربیات سایر کشورها : امضا تفاهم نامه همکاری های آبی بین ایران و کره جنوبی

+ نوشته شده در جمعه چهارم مهر ۱۳۹۳ ساعت 15:32 شماره پست: 146

تفاهم‌نامه همکاری های آبی بین شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان آب و برق خوزستان از یک سو و شرکت توسعه و تعاون روستایی کشور کره و مؤسسه تحقیقات آب این کشور از سوی دیگر امضا و مبادله شد...ظرف دو ماه انجام پروژه‌های مطالعاتی و اجرائی ، انجام تحقیقات مرتبط ، برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی و برگزاری بازدید‌های مختلف برای عملیاتی شدن زمینه های اصلی این تفاهم نامه به شرح ذیل انجام خواهد گرفت:

1- مدیریت به هم پیوسته منابع آب

2- مشارکت های مردمی شامل مشارکت آب بران در زمینه‌های مختلف بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مشارکت کشاورزان در حفاظت از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی

3- بازار آب

4- تعرفه‌های آبی و اقتصاد آب

5-پایش، مدیریت و کنترل کیفیت منابع آب از نقطه نظر ساختاری، فنی و مدیریتی

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از شبکه خبری آب ایران

بحران کم آبی دریاچه ارومیه:کاهش میزان آب این دریاچه به زیر یک میلیارد مترمکعب رسیده است
+ نوشته شده در پنجشنبه سوم مهر ۱۳۹۳ ساعت 13:40 شماره پست: 145
دبیر محترم ستاد احیای دریاچه ارومیه جناب آقای دکتر عیسی کلانتری:

در حال حاضر تنها 700 کیلومترمربع از سطح دریاچه ارومیه باقی مانده و حجم آب نیز به کمتر از یک میلیارد مترمکعب رسیده است...تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر از سطح آبهای آزاد است. برای رسیدن به این وضعیت، باید حجم دریاچه به 14.5 میلیارد مترمکعب برسد که برنامه زمان بندی آن، اعلام شده است.

نباید خشکسالی موجود در ایران و حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مقصر اصلی خشک شدن این دریاچه بدانیم چرا که مدیریت مصرف آب و عدم توجه به ملزومات مصرف در این بخش بسیار مخرب بوده و آینده منطقه و کشور را با بحران جدی مواجه کرده است...در دهه 70 شمسی، سالانه 4.9 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شد که این رقم در حال حاضر به کمتر از 1.5 میلیارد مترمکعب می رسد که بخش عمده ای از آن نیز به صورت تبخیر، از بین می رود.

هر سال در ایران 102 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود که سهم کشاورزی 87 میلیارد مترمکعب است.(نویسنده وبلاگ: با توجه به راندمان30 درصدی آبیاری کشاورزی ، 70% آب سهم کشاورزی که حدود 61 میلیارد متر مکعب است هدر می رود، به عبارتی حدود 60% آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی هدر می رود).

منبع:http://www.irna.ir

 

انتقال آب بین حوضه ای علاج کوتاه‌مدت است، اصلاح الگوی مصرف آب بخصوص اصلاح الگوی آبیاری موثرتر است

+ نوشته شده در پنجشنبه سوم مهر ۱۳۹۳ ساعت 13:13 شماره پست: 144

رییس محترم سازمان حفاظت محیط زیست:

در زمان حاضر، خشک‌سالی و کم‌آبی واقعیت پیش روی ایران است و ما باید با مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف، با مشکل کم‌آبی مقابله کنیم....در زمان حاضر، الگوی مصرف کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی نادرست است و بخش عمده منابع آب در این بخش از بین می‌رود... اگر حتی آب را از یک حوضه به حوضه دیگر انتقال دهیم، با روند کنونی مصرف باز هم در درازمدت دچار مشکل خواهیم بود.

هم‌اکنون دولت برای آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی آبیاری در بخش کشاورزی، 85 درصد تسهیلات یارانه‌ای پرداخت می‌کند... بخش کشاورزی با استفاده از این تسهیلات می‌تواند در بهره‌وری منابع آب نقش موثری داشته باشد.

منبع:http://www.nejateab.ir

راهکار جلوگیری از انسداد تاسیسات آبیاری تحت فشار به کمک آبیاری مغناطیسی و کاهش مصرف آب
+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 22:30 شماره پست: 143
اجرای سیستم آبیاری کم فشار با لوله زیر زمینی و با سیستم ابیاری تحت فشار(قطره‌ای و بارانی) امکان حصول راندمان توزیع آب در سطح مزرعه تا حدود ۹۵ درصد را در شرایط اجرایی خوب فراهم می‌آورد. ولی به دلیل ناخالصی‌های موجود در آب نظیر املاح، کربناته، بی‌کربناته و نیز کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز و ذرات معلق بیولوژیک، لوله‌ها، نازل‌ها، قطره چکان‌ها دچار انسداد و گرفتگی شده و عمر مفیدشان به شدت کاهش می‌یابد.

در سیستم آبیاری تحت فشار خصوصا قطره‌چکان‌ها و وارد آمدن خسارت سنگین به کشاورزان شده است که ناکار‌آمدی سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در نقاطی با کیفیت آب پایین نشان می‌دهد و اثرات بسیار منفی در جذب کشاورزان به سیستمهای آبیاری تحت فشار داشته است.

با آبیاری مغناطیسی(اعمال میدان مغناطیسی به آب آبیاری) بدون اضافه کردن اسید ،مواد شیمیایی و سمی به آب حتی رسوبات قبلی زایل شده و از تشکیل رسوب جدید پیشگیری می‌شود. به مرور خاک پوک و نرم شده و از ایجاد کلوخه ممانعت می‌شود. با فعال شدن املاح خاک مصرف کود نیز کاهش می‌یابد.با مصرف آب پالایش شده محصول تا یک ماه زودرس شده و مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.(این کاهش علاوه بر کاهش ناشی از استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است).

به این ترتیب علاوه بر خنثی شدن سختی آب، با اعمال نیرو به مولکول‌های آب موجب افزایش تعداد مولکول‌های آب در واحد حجم شده و آب آبیاری با حل کردن فسفات‌های تثبیت شده و سیلیکات‌ها و ذرات کلوئیدی و ریز مغذیها، موجب فعال شدن نمک‌های خاک و افزایش جذب آنها توسط گیاه(کاهش خاصیت اسمزی) و افزایش محصول خواهد شد. همچنین از نیاز مصرفی کودها کاسته شده و به همین دلیل از شوری بیشتر خاک‌ها کاسته می‌شود و نیاز به آبشویی به مرور زمات کمتر می‌گردد.

منبع:http://nabkeshavarzi.blogfa.com


در حال حاضر آب شیرین به عنوان یک کالای اقتصادی، نقش اساسی را در تولیدات کشاورزی، صنعتی، تامین نیاز‌های بهداشتی و شرب در سطح جهان ایفا می‌نماید.

در کشور ما در بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه، سرمایه گذاری‌های متنابهی به کار گرفته شده است تا تمامی پتانسیل، منابع اب قابل استعصال کشور در چرخه تولید وارد شود و لذا در این راستا مدیریت موثر عرضه و تقاضا و مصرف آب برای افزایش بهره‌وری از منابع آب قابل دسترس نقش کلیدی خواهد داشت.

بخش کشاورزی به لحاظ راندمان نازل آبیاری به تنهایی حدود ۹۰ درصد آب قابل استحصال در کشور را مصرف می‌نماید و با توجه به نیاز شدید بخش صنعت به ان و راهکارهای انتخاب شده توسعه صنعتی و در جهت اشتغال زایی ضروری است به هر وسیله ممکن راندمان آبیاری افزایش یابد با وجود آنکه آبیاری سطحی به عنوان روش غالب در جهان محسوب می‌گردد ولی به لحاظ نیاز به ارتقا کارایی مصرف اب و افزایش روز افزون هزینه تامین آب و نیز محدودیت منابع اب در دسترس، تمایل دولت‌ها به ویژه کشورهای توسعه یافته برای کاربرد آبیاری تحت فشار را افزایش داده است به این منظور اجرای سیستم آبیاری کم فشار با لوله زیر زمینی و با سیستم ابیاری تحت فشار(قطره‌ای و بارانی) امکان حصول راندمان توزیع آب در سطح مزرعه تا حدود ۹۵ درصد را در شرایط اجرایی خوب فراهم می‌آورد. ولی به دلیل ناخالصی‌های موجود در آب نظیر املاح، کربناته، بی‌کربناته و نیز کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز و ذرات معلق بیولوژیک، لوله‌ها، نازل‌ها، قطره چکان‌ها دچار انسداد و گرفتگی شده و عمر مفیدشان به شدت کاهش می‌یابد و در این مقاله جهت پالایش آب آبیاری در کشاورزی روش جدید پالایش الکترونیکی آب که جزء روش‌های فیزیکی تصفیه آب به شمار می‌رود معرفی می‌شود با مصرف آب پالایش شده محصول تا یک ماه زودرس شده و مصرف اب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. با آبیاری مغناطیسی بدون اضافه کردن اسید مواد شیمیایی و سمی به آب حتی رسوبات قبلی زایل شده و از تشکیل رسوب جدید پیشگیری می‌شود.

به مرور خاک پوک و نرم شده و از ایجاد کلوخه ممانعت می‌شود. با فعال شدن املاح خاک مصرف کود نیز کاهش می‌یابد.

آب آبیاری پاستوریزه شده و از بیماریهای گیاهی (قارچی، باکتریایی و ویروسی) پیشگیری شده و سم کمتری نیاز خواهد داشت. گیاه شاداب‌تر، سبزتر و سالمتری بوده و در مقابل پارازیت‌ها و افات بهتر مقاومت خواهد کرد و با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد، سود دهی بیشتر می‌گردد.

اهمیت استفاده از سیستم‌های آبیاری مغناطیسی

با توجه به سختی بالای آب آبیاری و محتوای بالای املاح بی‌کربنات کلسیم و کربنات در اکثر مناطق کم آب کشور که نیاز به استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در ان مناطق بیشتر احساس می‌شود در اثر آبیاری بی‌رویه نمک‌های موجود در خاک و آب در اثر پدیده موئنگی در سطح خاک جمع شده و معضل شوره‌زایی و سفت شدن خاک احتناب ناپذیر خواهد بود.برای مقابله با این وضعیت تنها راه حل تاکنون ضریب آبشویی اضافی و در نهایت پژمردگی و کاهش میزان رشد گیاه و پیری زودرس می‌شود از طرفی وجود نمک‌های محلول در آب به ویژه کربنات‌ها، بی‌کربنات‌ها در سیستم آبیاری تحت فشار خصوصا قطره‌چکان‌ها و وارد آمدن خسارت سنگین به کشاورزان شده است که ناکار‌آمدی سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در نقاطی با کیفیت آب پایین نشان می‌دهد و اثرات بسیار منفی در جذب کشاورزان به سیستمهای آبیاری تحت فشار داشته است.

معرفی سیستم آبیاری مغناطیسی:

اصلاح اب آبیاری و سختی‌گیری از آن به چند روش صورت می‌گیرد که هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد:

الف: روش مغناطیسی ب: روش الکترو مغناطیسی ج: روش اولتراسونیک

در نتیجه کاربرد هر یک از این روش‌ها با اصلاح آب و با صطلاح با تصفیه فیزیکی آب آبیاری مشخصه‌های فیزیکی آب از قبیل نقطه جوش، نقطه انجماد، لزوجیت، وزن مخصوص آب کشش سطحی (خاصیت اسمزی)، هدایت حرارتی، گرمای ویژه و گرمای نهان تبخیر تغییر می‌کند.

در کاربرد کشاورزی با کاهش کشش سطحی و افزایش میزان حلالیت آب و نیز تغییر فشار اسمزی، بر ظرفیت نگهداری آب در خاک افزوده شده و ذرات آب مغناطیسی شده، سریعا در خاک فرو می‌روند و ده درصد از میزان تبخیر آب کاسته می‌شود و به ذرات میکروبی رس چسبیده و از فرار اب به اعماق خاک جلوگیری می‌شود. به دلیل کوچک شدن مولکول‌های اب بر قابلیت جذب توسط گیاه افزوده شده و میزان مصرف آب را میتوان بدون هیچ تنشی ۳۰ درصد کاهش داد زیرا زمان آبیاری را با افزایش خاصیت خیس کنندگی یا ترشوندگی میتوان کاهش داد. آب مغناطیسی به مثابه پلی، بین ذرات کلوئیدی رس و ذرات الی عمل نموده و به تشکیل خاک‌دانه کمک می‌کند در نتیجه با دادن کودهای آلی، خاک زراعی پوک شده و خاک کلوخه نشده و دیسک کمتری نیاز خواهد داشت با اعمال میدان مغناطیسی به آب آبیاری، علاوه بر خنثی شدن سختی آب، با اعمال نیرو به مولکول‌های آب موجب افزایش تعداد مولکول‌های اب در واحد حجم شده و آب آبیاری با حل کردن فسفات‌های تثبیت شده و سیلیکات‌ها و ذرات کلوئیدی و ریز مغذیها، موجب فعال شدن نمک‌های خاک و افزایش جذب آنها توسط گیاه(کاهش خاصیت اسمزی) و افزایش محصول خواهد شد. همچنین از نیاز مصرفی کودها کاسته شده و به همین دلیل از شوری بیشتر خاک‌ها کاسته می‌شود و نیاز به آبشویی به مرور زمات کمتر می‌گردد.

آفات گیاهی نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در حد میکرون و دارای بار منفی می‌باشد این ریز جانداران جهت ادامه بقا به کاتیون‌ها نظیر K^+ ، 〖Fe〗^(+۲) ، 〖Ca〗^(+۲) ، 〖Mg〗^(+۲) ، 〖Zn〗^(+۲) و …. بصورت یون وابسته بوده و به علت بار مخالف به این مکان کاتیون‌ها جذب شده، تغذیه و رشد و نمو می‌نمایند با اصلاح آب آبیاری ۸۰ درصد کاتیون‌ها خنثی شده و از محاسن عمد تصفیه فیزیکی اب، کاهش چشمگیر بیماریهای گیاهی است بعبارتی تعداد سم‌پاشی‌ها و میزان سم مصرفی در هر وعده را می توان کاهش داد و در هزینه تولید صرفه‌جویی نمود.

روش استفاده از سیستم آبیاری مغناطیسی در سیستم آبیاری:

در روش ابیاری سنتی در محل دهانه خروجی چاه و یا دیگر منابع تامین آب، دستگاه تصفیه فیزیکی و ضد عفونی کننده آب براحتی قابل نصب می‌باشند با عبور آب از فیلد مغناطیسی، تغییرات مورد نظر در اب ایجاد شده و مدت ماندگاری اثر بین ۸ الی ۴۸ ساعت خواهد بود.

در روش آبیاری تحت فشار بعد از پمپ و ***** توری و تانک کود و دستگاه‌های فوق نصب می‌شوند راندمان آبیاری قطره‌ای به این ترتیب از ۸۵ درصد به ۹۸ درصد ارتقاء می‌یابد.

انواع کاربردها در بخش کشاورزی

در آبخوری دامداری‌ها و مرغداری‌ها

در گل‌خانه ها و نهال‌خانه ها

در سیستم‌های آبیاری تحت فشار

در مزارع و باغات

در استخر‌های پرورش ماهی

مزایای استفاده از آبیاری مغناطیسی:

محصول ۱۰ الی ۲۵ روز زودرس می شود.

میزان تولید بسته به نوع گیاه از ۱۵ الی ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

میزان بیماری‌های گیاهی کاهش می‌یابد.

میزان اب مصرفی ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

مصرف کود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

از آب لبشور نیز می‌توان جهت آبیاری استفاده نمود.

رشد رویشی و نیز سرعت جوانه‌زنی افزایش چشمگیری دارد.

طعم و مزه و کیفیت محصول بهبود می‌یابد.

سال آوری در باغات منتفی می‌شود.

لکه‌های کلسیمی زایل شده و زا شوره زائی پیشگیری می‌شود.

برای شیرین کردن زمین‌های شور آب بسیار کمتری نیاز خواهد بود.

از طریق ابیاری مغناطیسی گیاهان سالمتر و شادابتری پرورش یافته و رنگ برگ‌ها سبز تیره شده که نشانه جذب کامل کلسیم، منیزیم و آهن و رفع کلروز و زرد برگی خواهد بود. تجربیاتی از کاربرد آب مغناطیسی در کشاورزی

به‌دلیل تغییرات فیزیک و شیمیایی آب آبیاری ، کاربرد آب مغناطیسی تحت آبیاری اهمیت زیادی دارد. گیاهان برای رشد مطلوب نیاز به جذب موادغذائی از خاک در فرآیند فتوستز دارند عمده مواد غذائی موجود در خاک توسط گیاهان استفاده نمی‌شوند . هنگام آبیاری گیاهان با آب معمولی مقدار کمی از عناصر غذائی در آب حل می‌شوند ، در نتیجه به همین نسبت برای گیاهان قابل دسترس خواهند بود . زمانی‌که گیاه با آب سخت و بدون اثر مغناطیس آبیاری شود ، لایه‌ای سفید و سخت از بی‌کربنات کلسیم و کربنات‌ها روی سطح خاک تشکیل می‌شود و تنها بخشی از بی‌کربنات‌های کلسیمی توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ می‌کند و سپس روی ریشه گیاه نشست می‌کند.

در نتیجه گیاه مجبور است برای است برای ادامه زندگی خود ریشه‌های اضافی تولید کند که این روند رشد طبیعی گیاه را به خاطر صرف انرژی اضافی مختلف می‌کند . به‌دلیل افزایش مولکول‌های آب در واحد حجم بر اثر مغناطیسی شدن آب ، بر حلالیت آن اضافه شده و در نتیجه توانایی آب برای جذب کاتیون‌ها و آنیون‌ها افزایش می‌یابد و مقدار بیشتری از نمک‌ها به‌ویژه بی‌کربنات‌ها توسط گیاه جذب می‌شوند . در این شرایط حرکت املاح به سمت لایه سطحی خاک و همچنین تجمع نمک‌ها در اطراف ریشه به دلیل خنثی شدن بار الکتریکی نمک‌ها کاهش می‌یابد . با افزایش جذب املاح معدنی ، نمک‌های مفید و عناصر موجود در آب و خاک ، می‌توان کود کمتری مصرف نمود . ضمن اینکه به‌دلیل کوچک‌تر شدن مولکول‌های آب و افزایش توانائی جذب آن توسط گیاه ، کارایی مصرف آب نیز افزایش می‌یابد ، در اثر آبیاری با آب مغناطیسی به دلیل نفوذ بیشتر آن در خاک ، میزان تبخیر از سطح خاک نسبت به آبیاری با آب معمولی کمتر خواهد بود.

گزارشات متعددی در خصوص کاربرد آب مغناطیسی در کشاورزی وجود دارد . در این قسمت به بیان نمونه‌هائی از آن‌ها می‌پردازیم:

نتایج آزمایش‌های آبیاری با آب مغناطیسی در اورگان آمریکا بر روی مزارع یونجه نشان داد که عملکرد یونجه ۶۵ درصد افزایش و مصرف آب و هزینه پمپاژ تا ۴۲ درصد کاهش یافتند، مطالعه کنترل شده اثر آبیاری مغناطیسی بر روی درصد جوانه‌زنی کوچه‌فرنگی ، کدو و خیار نشان داد که در مدت ۳ روز ۹۶ درصد بذور جوانه زدند در حالی‌که در تیمارهای معمولی تنها ۷۳ درصد بذور در ۱۴ روز جوانه زدند.

بور مغناطیسی شده همراه با آب آبیاری مغناطیسی، جوانه‌زنی را در گندم ۲۰ درصد ، گوجه فرنگی ۶۵ درصد و فلفل و خیار را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد، در مصر آبیاری با آب مغناطیسی شده عملکرد گندم را از ۷/۱۲ تا ۳۴ درصد (بسته به تاریخ کاشت) کنجد و ذرت را تا ۲۴ درصد افزایش داد.

هیلل را بر روی میزان جوانه‌زنی و سبز شدن بذور بعضی از گیاهان در شرایط خاک شور و قلیائی مورد بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که گوجه‌فرنگی در شرایط آبیاری با آب مغناطیسی شده نسبت به مغناطیسی کردن بذر واکنش بهتری نشان می‌دهد . در تیمارهای مغناطیسی شده بذور گندم پس از ۶ روز ۱۰۰ درصد در حالی‌که در تمیار معمولی بعد از ۹ روز ۸۳ درصد جوانه زدند.

آزمایش مزرعه‌ای با آب شور حاوی کلسیمع منیزیمع سولفات و کلراید و سدیم نتایج رضایت‌بخشی داده است . برای مثال برداشت سورگوم ۴۵ درصد و ذرت ۳۰ درصد نسبت به شاهد که آب غیر شور و غیرمغناطیسی دریافت کردند، بیشتر بود.

کاربونل و همکاران در دو خاک رسی و شنی میزان تبخیر از خاک را تحت شرایط آبیاری، آب مغناطیسی و آب معمولی مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج نشان داد که در هر دو نوع خاک بیشترین اختلاف تبخیر از خاک بین دو تیمار آب معمولی و آب مغناطیسی به هنگام استفاده از آب شور مشاهده گردید . در پنجمین روز پس از آبیاری، در خاک رسی آبیاری شده با آب مقطر، آب شهر و آب شور مغناطیسی ۴۶٪ مول از محلول سدیم کلراید میزان تبخیر از خاک به ترتیب در حدود ۱/۴ ، ۶/۴ و ۲/۱۰ درصد کمتر از تیمار شاهد بود در باغات نیز کمیت و کیفیت محصول لیمو متأثر از آبیاری مغناطیسی دارای عملکرد بیشتر و از نظر تجارتی کیفیت بالاتری (رنگ ، طعم، و میزان شکر) داشتند.

 منبع:http://nabkeshavarzi.blogfa.com

راهکار زیست فناورانه:استفاده از سلول نمک زدای میکروبی برای شیرین سازی آب شور

+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 21:44 شماره پست: 142

در این سیستم الکتروشیمیایی زیستی همزمان با اکسیداسیون مواد آلی توسط باکتریها و تصفیه فاضلاب علاوه بر نمک زدایی از آب شور، مقداری انرژی مفید به شکل الکتریسیته حاصل می شود.

باکتریها با متابولیزه کردن مواد آلی موجود در محفظه آند، الکترون و پروتون تولید می کنند که الکترون ها به سمت آند و پروتون ها به سمت کاتد مهاجرت می کنند. این امر اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو محفظه ایجاد می کند که موجب جدا شدن یونها از محلول آب شور که در محفظه میانی قرار گرفته است می شود. در نتیجه این فرایند های انتقال بار میان این دو محفظه، آب نمک زدایی می شود و مقداری انرژی به شکل الکتریسیته تولید می شود.

مجاور بودن ایران با خلیج فارس و دریای عمان امکان بهره گیری از این منابع آب جهت تامین آب شرب را به خصوص برای نواحی جنوب کشور فراهم می کند.

منبع: http://congress.tbzmed.ac.ir/be/Abstract/13180  مقاله بررسی استفاده از سلول نمک زدای میکروبی برای شیرین سازی آب شور همزمان با تولید انرژی الکتریسیته، شانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران- مهر 1392

راهکار مهم :منع صادرات آب مجازی (امسال افزایش 80 درصدی صادرات هندوانه یا صادرات آب مجازی داشته ایم!)
+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 20:22 شماره پست: 141
هندوانه که جزو محصولات صادراتی به شمار می‌رود امسال از نظر وزنی 83.76 درصد و از نظر ارزشی 74.63 درصد افزایش صادرات را تجربه کرده است که عراق در این میان با خرید بیش از یک سوم این محصول عمده‌ترین مشتری هندوانه ایرانی به شمار می‌رود.

 اما در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرات محصولات کشاورزی که آب بری بالایی دارند مانند هندوانه، خربزه، سیب زمینی و ... صادرات آب مجازی است که با توجه به گران بودن آب برای تولید محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی چندانی ندارد و باید برای آن فکری کرد.

 عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز معتقد است ‌باید به گونه‌ای تولیدات کشاورزی را برنامه‌ریزی کنیم که به نام محصولات کشاورزی آب صادر نشود چراکه اگر صادرات محصولات کشاورزی نهایتا حدود 100 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد آب مایه ارزشمند و حیاتی است که به بهای ناچیزی صادر می‌شود.

رتبه بندی محصولات کشاورزی صادراتی + جدول

توصیه مهم رهبری به دولتی‌ها

منبع: http://www.eranico.com به نقل از خبرگزاری ایسنا و http://www.farjamnews.com

 

هفتاد درصد آب شیرین جهان صرف آبیاری می شود

+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:58 شماره پست: 140

هر انسان روزانه  تقریبا ۴ لیتر آب می نوشد و  برای تولید غذایی که در یک روز توسط هر فرد نوشیده می شود  دو هزار لیتر آب – یعنی ۵۰۰ برابر آب مصرفی  نیاز است... تولید ۱ تن غله به ۱۰۰۰ تن آب نیاز دارد

کمبود منابع آب در حالی مهمترین چالش منابع طبیعی شمرده می شود که در بسیاری از نقاط جهان در حال حاضر هفتاد درصد اب شیرین صرف آبیاری محصولات کشاورزی می شود و بسیاری از کشورها را به فکر واردات محصولات کشاورزی و یا تصرف منابع آبی دیگر کشور ها انداخته است.

منبع: http://www.farhangnews.ir به نقل از خبرگزاری مهر

هشدار پژوهشگران دانشگاه آرهوس دانمارک: سال ۲۰۴۰ میلادی، سال تشنگی
+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:52 شماره پست: 139
پژوهشگران دانشگاه آرهوس دانمارک در پژوهشی اعلام کردند کمبود آب تا سال ۲۰۴۰ میلادی به حدی‌ می‌رسد که یک سوم مردم جهان تشنه می‌مانند.

منبع: http://www.farhangnews.ir به نقل از ایسنا

بحران آب و توزیع نامتوازن جمعیت:از این پس نباید جمعیت بیشتری به تهران تحمیل شود.

+ نوشته شده در سه شنبه یکم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:45 شماره پست: 138

معاون اول محترم رییس جمهور :

بحران و کمبود آب در تهران دارای این پیام است که تهران بیش از ظرفیت فعلی، امکان پذیرش جمعیت بیشتر را ندارد. این یک هشدار است که از این پس نباید جمعیت بیشتری به تهران تحمیل شود...باید از تغییر کاربری زمینهای اطراف تهران جلوگیری شود و اجازه داده نشود که این اراضی به زمینهای مسکونی تبدیل شده و بر جمعیت تهران بیافزاید...

هم اکنون در مقطعی هستیم که برای عبور از بحران، مردم باید به صورت جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند ...اگر در روزهای آینده وضعیت مصرف آب تهران به گونه‌ای باشد که وزارت نیرو تشخیص دهد برای فصل پاییز مشکل خواهیم داشت، ناچارا تصمیمات دیگری همچون افزایش قیمت آب و یا قطع آب مشترکین پرمصرف اتخاذ خواهد شد

منبع:http://www.farhangnews.ir

راهکارمهم: نصب کنتور و ادوات اندازه گیری حجم آب بر روی چاه های مجاز کشاورزی
+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 19:7 شماره پست: 137
اهداف طرح نصب ادوات اندازه گیری حجم آب مصرفی چاه ها: حفاظت از منابع آب زیرزمینی،جلوگیری از اضافه برداشت آب چاه های مجاز،به تعادل رساندن آبخوان دشتهای ممنوعه و ...

سابقه نصب کنتور بر روی چاه های کشاورزی موضوعی قدیمی نیست، چراکه از یک دهه قبل، برخی از کشورها مانند استرالیا، نیوزلند و برخی از ایالتهای آمریکا به صورت محدود یا پایلوت نسبت به نصب کنتور بر روی چاههای کشاورزی اقدام کرده اند. برخی از کشورها نیز مانند ترکیه تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور را در دستور کار قرار داده اند.

منبع:گاهنامه شماره 1 دفتر نظامهای بهره برداری، نوشته مصطفی ملایی-لینک کامل گاهنامه:

http://opb.moe.gov.ir/getattachment/bc2eccb0-9d9c-4fff-a2bb-e675c2fdc68f

تعریف آب بران و تشکل آب بران
+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:52 شماره پست: 136

آب‌بران: به کلیه اشخاص حقیقی و یا حقوقی ذینفع که از منابع آبی اختصاصی یک شبکه آبیاری و زهکشی و یا یک سد کوچک، در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت، پرورش آبزیان و ... استفاده می کنند، اطلاق می شود

تشکل آب بران: تشکل های آب بران کشاورزی به سازمان های مردمی ورسمی اطلاق می شودکه باهدف افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید در بخش کشاورزی،آب برای انجام فعالیت‌ها و منافع مشترک در زمینه تولیدمحصولات کشاورزی ومدیریت ، حفاظت ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات وسامانه های آبیاری با اساسنامه مشخص تشکیل می شود.

منبع: http://hzarnegar.blogfa.com/post-31.aspx
برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به مقاله : ضرورت ها و چالش های سامان دهی به تشکل های آب بران به نگارش: نادر علیزاده معاون دفتر نظام های بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی   http://hzarnegar.blogfa.com/post-31.aspx

راهکار مهم: ایجاد تشکل های آب بران و حفاظت از منابع آب

+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:35 شماره پست: 135

با توجه به تنگناهای کم آبی و چالشهای ناشی از آن در قرن حاضر، اتخاذ تدابیر و راهکارهای ویژه برای مدیریت بهینه منابع آب در بخش کشاورزی از طریق آماده سازی بهره برداران(کشاورزان) برای حضور فعال در مدیریت سامانه های آبیاری و توسعه ظرفیت های محلی اجتناب ناپذیر است.

با سپردن کار مردم به مردم(مدیریت مشارکتی) در امور مرتبط با آب کشاورزی در شبکه های آبیاری و زهکشی و دشت ها می توان علاوه بر بهینه سازی مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری، در راستای امور زیرساختی و تولیدی محصولات کشاورزی نیز گام های مثبتی برداشت.

منبع:گاهنامه شماره 2 دفتر نظامهای بهره برداری، نوشته سیما شریفیان-لینک کامل گاهنامه:

http://opb.moe.gov.ir/getattachment/7805e112-eb61-44ee-b50c-c5df64fbe58b

 

آب شرب
+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:11 شماره پست: 134

 کمتر از 3% آب زمین قابل شرب است
حدود 2% آب زیرزمینی است
 حدود 1% مربوط به یخچالهای طبیعی، دریاچه­ ها و نهرهاست

97% مابقی آب زمین قابل شرب نیست

منبع:http://opb.moe.gov.ir

 

اجرای تونلی به‌طول ۲۹ کیلومتر از سد لار به سد لتیان برای جلوگیری از بخشی از فرار آب

+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 12:2 شماره پست: 133

مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه‌ای تهران:

در زمان حاضر سد لار ۳۰ میلیون مترمکعب و لتیان ۴۵ میلیون مترمکعب آب دارد که از این میزان ۲۷ میلیون مترمکعب قابل استفاده نیست...آخرین تصمیم این است تا با جمع‌آوری آب از چشمه‌های پایین‌دست و محل‌های فرار آب، تونلی به‌طول ۲۹ کیلومتر از سد لار به سد لتیان اجرا شود تا بخشی از فرار آب این سد معادل ۱۷۰ میلیون مترمکعب را به لتیان منتقل کند...برای این طرح حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با اجرای آن، انتقال آب از حوزه لار به سمت تهران دوبرابر می‌شود.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

راهکار:کنترل بر روند مصرف آب (کشاورزی) توسط تشکل های مردمی در چارچوب قانون
+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 11:51 شماره پست: 132
وزیر محترم نیرو، جناب آقای مهندس چیت چیان:

همچنین در شورای عالی آب مصوب شد به جای اینکه دولت بر روند مصرف آب کنترل داشته باشد تشکل های مردمی این کار را در چارچوب قانون انجام دهند.

منبع:http://www.nejateab.ir

کنترل برداشت بی روِِیه آب های زیرزمینی: جلوگیری از برداشت آب از آب های زیرزمینی بیشتر از پروانه

+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 11:45 شماره پست: 131

وزیر محترم نیرو، جناب آقای مهندس چیت چیان:

یکی از مصوبات شورای عالی آب این بود که از سال آینده بخش عمده ای از اعتبارات وزارت نیرو به بخش آب های زیر زمینی اختصاص داده شود و نصب کنتورهای هوشمند، برقی کردن چاه های آب، بستن چاهای غیر مجاز و جلوگیری از برداشت آب بیشتر از پروانه از دیگر مصوبات این نشست بود.

منبع:http://www.nejateab.ir

بازار آب در 609 دشت کشور اجرا می شود
+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 11:41 شماره پست: 130
وزیر محترم نیرو، جناب آقای مهندس چیت چیان:

بازار آب در 609 دشت کشور اجرا می شود تا قیمت آب وضعیت اقتصادی پیدا کند و از هدر رفت آن جلوگیری شود...به دلیل پایین بودن قیمت آب در کشور مسابقه برای بیشتر مصرف کردن صورت گرفته و این مصرف بی رویه موجب از بین رفتن منابع آب می شود که باید در زمینه مصرف تجدید نظر جدی صورت گیرد. 

منبع:http://www.nejateab.ir

3057 انشعاب آب مشترکان پرمصرف در هفته‌ گذشته قطع شد

+ نوشته شده در دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 11:31 شماره پست: 129

مدیر عامل محترم شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

یک ماه به مشترکین پرمصرفی که بیش از 50 مترمکعب آب مصرف می‌کردند، فرصت برای کاهش مصرف داده‌ایم...پس از یک ماه، در روز 24 و 25 شهریورماه به مدت هفت ساعت از 10 تا 17 انشعاب آن‌ها قطع شد. هشداری که به مشترکین مذکور داده شد به خاطر مبحث مشتری مداری که همواره به آن توجه‌ داریم بود وگرنه مصرف 200 مترمکعب آب هیچ توجیهی ندارد و در فاز اول بدون دادن فرصت، انشعاب آن‌ها قطع شد.

در جلسه هیات دولت قرار شد تا افزایش قیمتی در پله‌های بالای تعرفه پلکانی انجام شود تا مشترکان پرمصرف به دلیل انگیزه اقتصادی مصرف خود را کاهش دهند.

منبع:http://www.nejateab.ir

 
مهار کم‌آبی با نصب حسگرهای هوشمند در فضای سبز مشهد
+ نوشته شده در شنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:41 شماره پست: 128
کارشناس مطالعات شهر هوشمند:

هر چند حسگرهای هوشمند، محصولاتی گران قیمت محسوب می شوند اما بازدهی و ثمرات استفاده از آنها در بلند مدت مشخص خواهد شد و در این راستا برای کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه کردن بهره برداری از آنها مطالعاتی آغاز شده است....در “سانتادر” از شهرهای اسپانیا ۱۲ هزار سنسور در شهر برای آبیاری فضای سبز، روشنایی شهر و  سطل های زباله نصب شده است و این حسگرها در تصمیم گیری ها، مدیریت این شهری را کمک می کند....صب حسگرهای هوشمند در پارک ها و فضای سبز مشهد می تواند راهکاری برای مدیریت منابع آب باشد.

منبع: http://www.waternews.ir/ به نقل از خبرگزاری مهر

معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی آب: بحران آب جدی است، مردم صرفه جویی کنند

+ نوشته شده در شنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:29 شماره پست: 127

معاون اول رییس جمهور: موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه بعنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخشها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره وری از این منابع گردد.
وزارت نیرو همچنین پیشنهاداتی را در 13 بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشتهای غیر مجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاه ها، آب‌خیزداری و آب‌خوانداری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضعیت بحران آب ارایه کرد که پس از گفتگو و بحث و تبادل نظر، بخشی از آنها با اصلاحاتی به تصویب رسید.

 

منبع: http://www.dolat.ir

 
وزیر محترم جهاد کشاورزی: آبیاری تحت فشار راه حل برون رفت از بحران کم آبی است
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:58 شماره پست: 126
جناب آقای مهندس محمود حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی:

آبیاری تحت فشار راه حل برون رفت از بحران کم آبی است...برنامه و عزم دولت جلوگیری ازهدررفت ۸۵ درصدی آب در بخش کشاورزی است...برداشت بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی بزرگترین چالش بخش کشاورزی کشور را تشکیل می دهد که تنها راه مقابله با این اضافه برداشت، مدیریت آب با استفاده از روشهای نوین است... وزرات جهاد کشاورزی باید از طریق آبیاری کم فشار به صرفه جویی در منابع و ذخایر آبی بپردازد...برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی باید با افزایش اعتبارات بهره وری را نیز بالا برد...وزارت جهاد کشاورزی باید در مصرف آب نظارت کند تا با بهره وری صحیح بحران آب مدیریت شود.

منبع: خبرگزاری مهر

آب خوان داری، راهکاری برای جلوگیری از تبخیر حدود هفتاد درصدی منابع آبی حاصل از نزولات جوی در کشور

+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:45 شماره پست: 125

مدیرعامل محترم آب منطقه‌ای سمنان:

با وجود اینکه ۴۵ میلیارد مترمکعب صرف تغذیه آبخوان‌ها می شود سالانه ۵۰میلیارد مترمکعب از آبخوان‌ها برداشت می شود...از مجموع ۴۱۰ میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور، ۲۸۰ میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود بنابراین ۱۳۵ میلیارد مترمکعب با پتانسیل تجدیدپذیر باقی می‌ماند که ۹۰ میلیارد مترمکعب آن در رودخانه‌ها و منابع سطحی جاری شده و ۴۵ میلیارد مترمکعب آن صرف تغذیه آبخوان‌ها می شود...متوسط تبخیر از سطح آزاد در جهان ۷۰۰میلیمتر است و این در حالی است که این رقم در کشور ما ۲۱۰۰ میلیمتر و در استان سمنان ۲۲۰۰ میلیمتر است یعنی متوسط تبخیر آب در استان سمنان بیش از سه برابر متوسط تبخیر آب جهان است.

منبع: ایسنا

(نویسنده وبلاگ : راهکار: آبخیزداری و آب خوان داری= استفاده بیشتر و بهینه آب حاصل از نزولات جوی و تغذیه در آبخوان ها و جلوگیری از تبخیر منابع آب سطحی)

علت مصرف بی رویه آب شرب خانگی: قیمت آب لیتری دو ریال
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:27 شماره پست: 124
در بخش خانگی هزینه مصرف هر لیتر آب تسویه شده با استانداردهای شرب از یک ریال برای کم مصرف ها تا ۱۰ ریال برای پرمصرف هاست. از آنجا که ۷۰ درصد مصرف کنندگان آب در بخش خانگی مصرفی بین ۰ تا ۲۰ مترمکعب در ماه دارند، متوسط هزینه مصرف آب در کشور در بخش خانگی هر لیتر ۲ ریال است.

از گذشته هر چیز کم ارزشی را با لفظ “بگو دو زار” خطاب می کردند اما اکنون مایه حیاتی که کشور در شرایط بحران تأمین آن قرار دارد را لیتری دو ریال مردم به مصرف می رسانند. از اینرو خیلی دور از ذهن و غیرقابل باور نیست که چرا هنوز برای جاروی برگ ها از پیاده رو یا شستن اتومبیل و حتی پر کردن استخرها از آب شرب استفاده می شود چون “آب لیتری دوزار” است!

منبع:خبرگزاری تسنیم

(نویسنده وبلاگ: یک مقایسه تمثیلی: در حالی هر لیتر آب شرب خانگی 2 ریال قیمت دارد که هر بطری آب معدنی نیم لیتری در بطری حدود پانصد تومان و به عبارتی پنج هزار ریال قیمت دارد. اختلاف 5000 برابری قابل توجه است. پس لازم است قدر آب شرب خانگی را  بیشتر بدانیم و در مصرف آن صرفه جویی نماییم)

اجرای طرح باروری ابرها در 12 استان کشور

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:14 شماره پست: 123

معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

طرح باروری ابرها به صورت جدی در برنامه های وزارت نیرو قرار گرفته است...تمام تجهیزات و بسترهای لازم برای انجام طرح پیش بینی و هواپیماها هم تجهیز شده اند و این کار از دو روش ژنراتورهای زمینی و عملیات هوایی انجام خواهد شد.

این طرح از ابتدای سال آبی 94 - 93 آغاز خواهد شد...طی نشست هایی که با سازمان هواشناسی کشور داشته ایم، این سازمان متعهد شده طی هشت ماه این مطالعه ها تمام شود تا درصورت امکان انجام این طرح به تمامی استان های کشور تعمیم یابد.

 

 منبع:http://dolat.ir

 

 
تحویل آب حجمی به کشاورزان بشرط بهره گیری از علم و فناوری های نوین در بخش کشاورزی
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 11:21 شماره پست: 122
مشاور معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی:

ما می توانیم مصرف آب را در قالب تحویل حجمی به کشاورزان و متناسب با برنامه تولید آنها و بشرط بهره گیری از علم و فناوری های نوین(استفاده از آبیاری تحت فشار،تغییر الگوی کشت و... ) بخش کشاورزی مدیریت کنیم...چنین اقدامی از سوی وزارت نیرو برای بخش کشاورزی مسرت بخش خواهد بود چرا که در آن صورت کشاورز باید آب را متناسب با نوع محصول تولیدی و سطح اراضی زیرکشت دریافت کند که به طور حتم از مصرف بی رویه آب در این بخش جلوگیری خواهد شد

در حال حاضر از حدود 770 هزار حلقه چاه تنها 40 هزار حلقه آن دارای کنتور است، باید با یک عزم ملی تمام چاه های بخش کشاورزی به کنتور هوشمند و حجمی مجهز شود تا آب مصرفی بخش کشاورزی نیز کنترل شود.


منبع: http://www.irna.ir وhttp://www.nejateab.ir

 

راهکار: نکاشت موقت در حوزه دریاچه ارومیه و تامین ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه

+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 14:30 شماره پست: 121

مشاور محترم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جناب آقای دکتر مکنون:

امسال قرار شد در حوزه دریاچه ارومیه بخش نکاشت داشته باشیم و دولت نیز برای آن اعتباری تعیین کرد که کشاورزان در سال جاری کشت نداشته باشند و سود خود را به صورت نقدی دریافت کنند؛ با استفاده از این اقدام ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه تامین شد اما باید توجه داشته باشیم که راهکار‌ها نباید ضرر و زیان مردم را به همراه داشته باشد.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از ایسنا

استفاده از انرژی فاضلاب و تبدیل فاز سوم فاضلاب به آب شرب در کشورهای مدرن
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 14:15 شماره پست: 120
مشاور محترم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جناب آقای دکتر مکنون:

درهیچ یک از کشورهای پیشرفته فاضلاب دور ریخته نمی‌شود به خصوص در کشور خشکی همچون ایران اصلا نباید آب را یک بار مصرف کنیم. در شهر بوستون آمریکا تمام فاضلاب به انرژی تبدیل می‌شود و در ژاپن نیز فاز سوم تصفیه فاضلاب یعنی تبدیل آن به آب شرب نیز انجام شده و ۱۰۰درصد فاضلاب تولیدی تصفیه می‌شود.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از ایسنا

راهکار مهم: استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری محصولاتی که به شکل درختچه و درخت هستند

+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 14:12 شماره پست: 119

مشاور محترم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جناب آقای دکتر مکنون:

تصفیه فاضلاب برای کشاورزی را جزو اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری محصولاتی که به شکل درختچه و درخت هستند راهکار خوبی خواهد بود و سلامتی محصولات را نیز دچار مشکل نمی‌کند چراکه فاضلاب تصفیه شده با میوه تماس ندارد.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از ایسنا

راهکار مهم: کاشت صیفی‌جات تنها در گلخانه‌ها باید مجاز باشد
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:57 شماره پست: 118
مشاور محترم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جناب آقای دکتر مکنون:

تولید محصولات کشاورزی به ویژه در شرایط گلخانه که تبخیر آن کم است می‌تواند موثر باشد چراکه کشاورزی آزاد، تبخیر آب بالایی دارد بنابراین کاشت صیفی‌جات تنها در گلخانه‌ها باید مجاز باشد.

(مثال:) کاشت گوجه فرنگی‌ در گلخانه در هر هکتار با ۵۰۰ تن محصول همراه است در حالی که در کشاورزی آزاد ۳۰ تن گوجه فرنگی به ازای هر هکتار تولید می‌شود، پس با کشت گلخانه‌ای مصرف آب کم‌تر، تولید بیش‌تر، محصول و زارعین پولدارتری خواهیم داشت.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از ایسنا

راهکار مهم= واردات محصولات کشاورزی آب بر+ تولید و صادرات محصولات کم آب بر
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:55 شماره پست: 117
مشاور محترم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جناب آقای دکتر مکنون:

واردات محصولات کشاورزی که به آب زیادی نیاز دارد حتی برای مصارف داخلی صرفه اقتصادی بیشتری به همراه دارد. همچنین تولید محصولاتی مانند زعفران و کیوی که با آب کم‌تر تولید می‌شوند و قیمت بالایی دارند نیز باید در اولویت کشاورزی ایران باشد.

منبع: http://www.waternews.ir به نقل از ایسنا

تولید محصولات آب بر مانند هندوانه در فضای کنترل شده بجای فضای باز= افزایش ۱۰ برابری بهره‌وری آب
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:44 شماره پست: 116
قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی:

درخصوص تولید محصولات آب بر از جمله صیفی‌جاتی مانند هندوانه و صادرات آن‌ها، در حال تدارک امکانات و بسترهای لازم هستیم تا با حمایت از سیاست تولید محصول در محیط‌های کنترل شده بتوانیم تولید در فضای باز را محدود کنیم... توسعه تولید محصولات آب بر در فضای کنترل شده(مانند گلخانه) به پشتیبانی علمی، فنی و اعتباری نیاز دارد که دولت باید آن را تامین کند که در این صورت حداقل بهره‌وری آب در این بخش تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

منبع: http://www.waternews.ir/ به نقل از ایسنا

راهکار مهم: توسعه باغ، بهره‌وری آب را نسبت به کشت غیر از باغ افزایش می‌دهد
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:35 شماره پست: 115
قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اولین اقدام، اجرای الگوی بهینه کشت و توسعه باغ در مناطق مستعد و کشت ارقام متحمل به کم‌آبی است که مطالعات آن در حال حاضر نهایی شده و در حال اجراست...اساسا توسعه باغ، بهره‌وری آب را نسبت به کشت غیر از باغ افزایش می‌دهد لذا ادامه انجام مطالعات دقیق تفصیلی و اجرایی اراضی مستعد توسعه باغ در کشور را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم...با استراتژی‌های بهینه‌سازی مصرف آب در  راستای تدوین عملیات اجرایی سیاست اقتصاد مقاومتی،طرح توسعه باغ دیم و دیم با آبیاری تکمیلی را به زودی تهیه می‌کنیم که در نتیجه آن با افزایش بهره‌وری آب، افزایش تولید کمی و کیفی محصولات باغی، افزایش صادرات، اشتغال و در آمد کشاورزان و همچنین بهبود معیشت آن‌ها مواجه خواهیم شد...هر گونه توسعه جدید محصول باغی با رعایت اصول و مزیت نسبی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری مورد حمایت قرار می‌گیرد.

منبع: http://www.waternews.ir/ به نقل از ایسنا

طرح تفکیک آب بهداشتی و شرب
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:24 شماره پست: 114

 قائم مقام محترم وزیر نیرو : امسال ۵۱۷ شهر که ۱۲ مورد آن کلانشهر (با جمعیت حدود ۲۳ میلیون نفر) بودند، در وضعیت تنش آبی قرار داشتند که با پایش مداوم آب، تابستان را بدون قطعی برنامه ریزی شده آب سپری کردیم....شیوه‌ های مصرف آب در کشور باید دگرگون شود.

برای انجام طرح تفکیک آب بهداشتی و آب شرب افزون‌ بر تامین امکانات و بستر فنی، باید فرهنگ‌ سازی لازم برای استفاده از آب‌ های بسته‌ بندی در بین مردم انجام شود...بایستی سرمایه‌ گذاری لازم برای استفاده از روش‌ ها و تجهیزاتی که مصرف‌ کننده را به استفاده حداقلی از آب تشویق کند، انجام گیرد. چرا که هم‌ اکنون حتی اگر مردم بخواهند مصرف خود را کاهش دهند، بسیاری از تجهیزات مورد استفاده آنها اجازه این کار را به مشترک نخواهد داد.

منبع: http://www.waternews.ir/ به نقل از خبرگزاری مهر

صرفه جویی 100میلیون مترمکعب آب در یک سال اخیر با کاهش 0.8 درصدی هدررفت آب در شبکه آبرسانی
+ نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:43 شماره پست: 113
مدیر محترم دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور، جناب آقای سیدعلی سیدزاده:

طبق اولویت‌ بندی انجام‌ شده برای مدیریت مصرف در شهرهای بالای 30 هزار نفر جمعیت، طی یکسال گذشته افزون‌ بر 12 هزار کیلومتر نشت‌ یابی و رفع نشت در شبکه توزیع، نشت‌ یابی افزون بر یک میلیون و 175 هزار انشعاب، نشت‌ یابی و رفع نشت در 480 کیلومتر خطوط انتقال، بازسازی 1684 کیلومتر شبکه توزیع و نوسازی 91487 رشته انشعاب را انجام شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آبفای کشور افزود: برآیند این کارها و فعالیت‌‌ها، کاهش آب بدون درآمد در شهرهای کشور از 25.5 درصد به 24.7 درصد بوده که این مقدار کاهش(0.8 درصد)، معادل با صرفه‌ جویی 100 میلیون مترمکعب آب است.

این مقام مسئول در آبفای کشور از برنامه‌ ریزی برای همکاری مشترک با مرکز همکاری‌‌های خاورمیانه‌‌ای ژاپن (JCCME) و برگزاری نشست‌‌های متعدد با این مرکز خبر داد و افزود: کشور ژاپن با دارا بودن فقط حدود 4 درصد هدررفت آب در شبکه، بهترین گزینه برای این همکاری و تبادل تجربه بوده که در این راستا 35 نفر از مدیران و کارشناسان دفاتر نظارت بر کاهش آب بدون درآمد برای آموزش به این کشور اعزام شدند.

منبع:http://www.nejateab.ir

آغاز مطالعه استفاده از آب‌های ژرف در کشور

+ نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:31 شماره پست: 112

 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، جناب آقای مهندس حاج‌ رسولیها:

آب‌های ژرف شامل منابع آبی عمیقی است که در طول هزاران سال و در اعماق بسیار زیاد زمین تشکیل می‌شود. این آب‌ها درواقع بخشی از آب‌های تجدیدپذیر با دوره تجدید بسیار طولانی است و از ذخایر آب راهبردی محسوب می‌شوند و هرگونه بهره‌برداری از آنها می‌بایست با دقت و حساسیت و تنها در شرایط خاص انجام گیرد.

 مطالعه در این زمینه در برخی نقاط جهان همچون صحرای لیبی و جنگل‌های آمازون انجام و به اکتشاف منابع آب با وسعت و حجم قابل‌توجهی منجر شده است، اما تاکنون در ایران این مطالعه‌ها به‌صورت سیستماتیک انجام نشده و تنها در برخی از حفاری‌های شرکت ملی فولاد ایران و در اعماق بیش از 500 متر به منابع آب محدودی برخورد شده است که از نظر منشا، حجم و توان آب‌دهی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

وی از آغاز مطالعه سه پروژه در سیستان، هزارمسجد خراسان رضوی و یزد خبر داد و افزود: با انجام مطالعه در بخش آب‌های ژرف، می‌توان مشخص کرد آب‌های حاصل از ذوب برف و بارندگی در ارتفاعات کشور آیا به دریا وارد می‌شوند یا در اعماق از کشور خارج می‌شود.

منبع:http://www.nejateab.ir

راهکار فناورانه:مثالهایی از انتقال میکروبیوم گیاهان مقاوم در برابر کم آبی به گیاهان معمولی
+ نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:19 شماره پست: 111
1-دانشمندان، هاگ قارچ اندوفایت موجود در علف Dichanthelium lanuginosum را روی دانه های گندم اسپری کردند. گندم معمولا حداکثر تا دمای ۳۸ درجه سانتی گراد امکان رشد دارد. دانه های گندم پس از افشانده شدن هاگ مذبور روی آنها توانستند حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند و کمتر از مقدار معمول به آب نیاز داشتند.

2-دانشمندان قارچ های اندوفایت را از نوعی گیاه با نام علمی Leymus mollis که در شوره زارها رشد می کندو و همچنین از نوعی توت فرنگی که در ارتفاعات زیاد رشد می کند و دمای حداقل ۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کند استخراج کرده و روی دانه های برنج افشاندند. نتیجه این شد که گیاه برنج می توانست شوری زمین و نیز سرما را تحمل کند. همچنین این کار سبب شد برنج حاصله از این گیاه، پنج برابر اندازه دانه های برنج معمولی شده و نیز نیمی از آب مورد نیاز گیاه معمولی برنج را مصرف کند. دانشمندان دریافتند این دانه ها، ژن های مربوط به مقاومت در برابر شرایط سخت و تحمل کم آبی را در خود تغییر داده و به نسل بعدی منتقل کردند.

3-پژوهشگر دیگری با استفاده از هاگ به دست آمده از گیاهان مقاوم در برابر شرایط سخت، نوعی پودر ساخته که می توان آن را روی دانه هر گیاهی ریخت. این پودر سبب می شود برنج در دمای پایین و در زمین هایی که بالا آمدن سطح آب دریاها، سبب شور شدن آنها شده، بتواند به رشد خود ادامه دهد.

4-در پژوهشی دیگر، قارچ های اندوفایت و باکتری ها از نوعی گیاه صحرایی مقاوم در برابر کم آبی به گوجه فرنگی، فلفل و علف (که هر سه غذای دام است) منتقل شد. نتیجه این که میزان هر سه این محصولات افزایش یافت.

منبع: http://www.aftabir.com

راهکار فناورانه: انتقال میکروبیوم گیاهان مقاوم در برابر کم آبی و خشکسالی به گیاهان معمولی

+ نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 15:35 شماره پست: 110

میکروبیوم گیاهان عبارت است از همه قارچ ها، باکتری ها و ویروس هایی که در سیستم ریشه هر گیاهی موجود است. گیاهانی که در محیط های خشن مانند مناطق شیب دار اورست یا صحراهای خشک و سوزان یوتا زندگی می کنند، از نوعی میکروبیوم برخوردارند که می تواند این شرایط بسیار دشوار محیطی را تحمل کند.

 نکته: میکروارگانیسم های همزیست با گیاهان در ازای دریافت مواد غذایی از گیاه به آن کمک می کنند نیتروژن را از زمین گرفته و افزون بر این، از گیاه در برابر گرما، خشکسالی و ارگانیسم های بیماری زا محافظت می کند.

در یک پژوهشی ، قارچ های اندوفایت و باکتری ها از نوعی گیاه صحرایی مقاوم در برابر کم آبی به گوجه فرنگی، فلفل و علف (که هر سه غذای دام است) منتقل شد. نتیجه این که میزان هر سه این محصولات افزایش یافت.

 سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده برای تامین نیازهای بشر، حجم تولید محصولات کشاورزی تا ۴۰ سال دیگر باید به دو برابر میزان کنونی افزایش یابد و انتقال میکروبیوم گیاهی، راهی سریع برای رسیدن به این هدف خواهد بود. با در نظر گرفتن خشکسالی هایی که سال های آینده در بسیاری از کشورها روی خواهد داد، دانشمندان چندان امیدوار نیستند مهندسی ژنتیک بتواند گره ای از این مشکل بگشاید. در این میان، شاید استفاده از قارچ ها و سایر میکروب های موجود در گیاهان مقاوم، تنها راه حل پیش رو باشد.

منبع: http://www.aftabir.com و http://www1.jamejamonline.ir


پرورش گیاهان مقاوم

 خشکسالی و گرمای کم سابقه در سال های اخیر، کشاورزی بسیاری از کشورها را دچار مشکلات متعددی کرده است. براساس پیش بینی کارشناسان، میزان محصولات مختلف کشاورزی در جهان حدود ۲۰ درصد نسبت به سال های قبل کاهش یافته است.

 در چنین اوضاع نامساعد جوی، گیاهانی که به گونه ای تغییر ژنتیکی یافته اند و نیاز به آب کمتری دارند، نظر بسیاری را به خود جلب خواهند کرد. اما زمان و هزینه ای که برای تولید گیاهان تغییر ژنتیکی یافته صرف می شود زیاد است و گویی همه به دنبال راهی با بازدهی سریع تر هستند.

شاید راه حلی سریع تر را بتوان در میکروبیوم گیاهان یافت. میکروبیوم گیاهان عبارت است از همه قارچ ها، باکتری ها و ویروس هایی که در سیستم ریشه هر گیاهی موجود است. گیاهانی که در محیط های خشن مانند مناطق شیب دار اورست یا صحراهای خشک و سوزان یوتا زندگی می کنند، از نوعی میکروبیوم برخوردارند که می تواند این شرایط بسیار دشوار محیطی را تحمل کند.

 میکروارگانیسم های همزیست با گیاهان در ازای دریافت مواد غذایی از گیاه به آن کمک می کنند نیتروژن را از زمین گرفته و افزون بر این، از گیاه در برابر گرما، خشکسالی و ارگانیسم های بیماری زا محافظت می کند.

 ســال ۲۰۰۲، برخی پژوهشگران از دانشگــاه واشنگتن در حال بررسی نوعی علف با نام علمی Dichanthelium lanuginosum بودند که در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد در چشمه های آب گرم زیرزمینی زندگی می کند. این گروه پژوهشی، دانه های این نوع علف را استرلیزه کرد تا بتواند نوعی قارچ موجود در آن را که اندوفایت (endophyte) نامیده می شود، استخراج کند. نتیجه این شد که پس از خارج کردن این قارچ، گیاه دیگر نمی توانست در دمای بالا دوام آورد.

 همین نکته جالب، پژوهشگران را به فکر انجام آزمایشی دیگر انداخت. آنها با خود گفتند شاید انتقال میکروبیوم گیاهان مقاوم در برابر کم آبی و خشکسالی به یک گیاه معمولی بتواند به آنها کمک کند تا آب کمتری مصرف کنند.

 برای آزمودن این ایده، این دانشمندان، هاگ قارچ اندوفایت موجود در آن گونه خاص از علف را روی دانه های گندم اسپری کردند. گندم معمولا حداکثر تا دمای ۳۸ درجه سانتی گراد امکان رشد دارد. دانه های گندم پس از افشانده شدن هاگ مذبور روی آنها توانستند حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند و کمتر از مقدار معمول به آب نیاز داشتند.

می توان گفت میکروبیوم های مختلف می تواند طیفی از ویژگی های ارزشمند را به برخی محصولات کشاورزی منتقل کند. این گروه پژوهشی همچنین قارچ های اندوفایت را از نوعی گیاه با نام علمی Leymus mollis که در شوره زارها رشد می کند و همچنین نوعی توت فرنگی که در ارتفاعات زیاد رشد می کند و دمای حداقل ۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کند، استخراج کردند. سپس قارچ استخراج شده را روی دانه های برنج افشاندند. نتیجه این شد که گیاه برنج می توانست شوری زمین و نیز سرما را تحمل کند. همچنین این کار سبب شد برنج حاصله از این گیاه، پنج برابر اندازه دانه های برنج معمولی شده و نیز نیمی از آب مورد نیاز گیاه معمولی برنج را مصرف کند.

 نکته مهم در این میان این بود که اثرات حاصله بسیار سریع به وجود آمد. در واقع تنها ۲۴ ساعت پس از افشاندن قارچ مذکور، ریشه های گیاه برنج بلندتر شد. همچنین دانشمندان دریافتند این دانه ها، ژن های مربوط به مقاومت در برابر شرایط سخت و تحمل کم آبی را در خود تغییر داده و به نسل بعدی منتقل کردند.

نکته: میکروارگانیسم های همزیست با گیاهان در ازای دریافت مواد غذایی از گیاه به آن کمک می کنند نیتروژن را از زمین گرفته و افزون بر این، از گیاه در برابر گرما، خشکسالی و ارگانیسم های بیماری زا محافظت می کند

 دکتر راسل رودریگز، استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن و سرپرست این گروه پژوهشی بر این باور است که قارچ ها تنها در نقش آغازکنندگان این تغییرات در گیاهان عمل می کنند ولی هنوز سازوکار دقیق این تغییرات مشخص نیست. در واقع گیاهان خودشان توانایی انجام این کارها را دارند، ولی به قارچ به عنوان محرک انجام آن نیازمندند.

 تلاش برای تغییر ژنتیکی گیاهان برای مقاوم ساختن آنها در برابر کم آبی نیازمند صرف زمانی طولانی و هزینه ای زیاد است. حال آن که افشاندن هاگ روی گیاهان همین کار را در زمانی بسیار کوتاه تر و با هزینه ای کمتر انجام می دهد.

 در این میان، یک پژوهشگر دیگر با استفاده از هاگ به دست آمده از گیاهان مقاوم در برابر شرایط سخت، نوعی پودر ساخته که می توان آن را روی دانه هر گیاهی ریخت. این پژوهشگر به همراه دکتر رودریگز بتازگی شرکتی تاسیس کرده که قرار است این نوع پودر را به تولید انبوه برساند. این پودر سبب می شود برنج در دمای پایین و در زمین هایی که بالا آمدن سطح آب دریاها، سبب شور شدن آنها شده، بتواند به رشد خود ادامه دهد.

 نتایج اولیه نشان داده این نوع پودر سبب افزایش ۳۵ درصدی محصول می شود. همچنین آزمایش دیگری روی ذرت در حال انجام است. دانشمندان فکر می کنند قارچ های اندوفایت می تواند سبب کاهش میزان آب مورد نیاز گیاهان شود و افزون بر این، نتایج آزمایشگاهی نشان داده قارچ های اندوفایت سبب آسیب زدن به محصول در نواحی پر آب نمی شود. جالب است بدانید گیاهانی که برای مقاومت در برابر کم آبی تغییر ژنتیکی یافته اند، در شرایط پر آبی و تغییر وضع هوا، رشد بسیار کمی دارند. در نتیجه می توان گفت قارچ های اندوفایت مزایای بیشتری نسبت به تغییر ژنتیکی دارد.

 گروه پژوهشی دانشگاه واشنگتن در حال جمع آوری قارچ های اندوفایت از قاره های مختلف است. اگر هر قاره ای، مجموعه ای از قارچ های خاص خود داشته باشد، می توان از به کارگیری قارچ های یک قاره برای قاره دیگر جلوگیری کرد.

 در این میان پژوهشگران دیگر نیز بیکار نماندند. در پژوهشی دیگر، قارچ های اندوفایت و باکتری ها از نوعی گیاه صحرایی مقاوم در برابر کم آبی به گوجه فرنگی، فلفل و علف (که هر سه غذای دام است) منتقل شد. نتیجه این که میزان هر سه این محصولات افزایش یافت.

 سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده برای تامین نیازهای بشر، حجم تولید محصولات کشاورزی تا ۴۰ سال دیگر باید به دو برابر میزان کنونی افزایش یابد و انتقال میکروبیوم گیاهی، راهی سریع برای رسیدن به این هدف خواهد بود. با در نظر گرفتن خشکسالی هایی که سال های آینده در بسیاری از کشورها روی خواهد داد، دانشمندان چندان امیدوار نیستند مهندسی ژنتیک بتواند گره ای از این مشکل بگشاید. در این میان، شاید استفاده از قارچ ها و سایر میکروب های موجود در گیاهان مقاوم، تنها راه حل پیش رو باشد.

NewScientist

مترجم: صالح سپهری‌فر

 
راهکار تغییر الگوی کشت: تولید گل محمدی مقاوم به شوری و کم آبی
+ نوشته شده در پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 15:19 شماره پست: 109
دکتر ایرج رستگار، مدیر یکی از مراکز بیوتکنولوژی کشور:

گل محمدی تولید شده توسط ما مقاوم به شوری و کم آبی است و صرفا نقش سبزینگی ندارد و به دلیل کارآمدی اقتصادی و ارزش افزوده زیادش می توان از آن اسانس تام گرفت....اسانس تام به ازای هر یک کیلو 9 هزار یورو (حدود 30 میلیون تومان) است در حالی که ما در کشورمان فقط از گل محمدی برای گلاب گیری استفاده می کنیم اما می توان با استفاده از دانش بیوتکنولوژی زمین های بایر را تبدیل به ثروت عظیمی کرد...این گل احتیاج به آب ندارد و به صورت دیمی آبیاری می شود.

از آبیاری هوشمند تا گل محمدی مقاوم به شوری و کم آبی

منبع: http://danakhabar.com

 

آغاز مرحله‌ دوم قطع‌ آب مشترکان پرمصرف

+ نوشته شده در یکشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:32 شماره پست: 108

پس از قطع آب مشترکین پرمصرفی که بیش از 200 مترمکعب آب مصرف می‌کردند، اکنون نوبت به مشترکین 50 مترمکعبی رسیده و با پایان یافتن مهلت داده شده از روز 24 شهریورماه آب مشترکینی که الگوی مصرف خود را تغییر ندهند، قطع خواهد شد....در ماه‌ های اخیر به ۷۰۰ هزار مشترکین پرمصرف اخطار کتبی داده شده است و گفته شده است که باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند.

منبع:http://www.talanews.com

جداسازی نمک از آب شور با استفاده از تراشه آبی (Waterchip)
+ نوشته شده در یکشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:19 شماره پست: 107
از دهه 1970 استاندارد طلایی نمک‌زدایی استفاده از روش اسمز معکوس بوده است؛ روشی که در آن با استفاده از پمپ‌های غول‌آسا آب دریا از درون غشاهایی گذرانده می‌شود که اگرچه اجازه عبور آب را می‌دهند، اما ذرات نمک نمی‌توانند از آنها عبور کنند. فرایند مذکور اگرچه موثر و کارآمد است و بیش از 99 درصد نمک را حذف می‌کند، اما نقطه ضعف بزرگی دارد: اسمز معکوس گران‌قیمت و به شدت انرژی‌بر است.

 کایل کناست، دانشجوی دکترای 26 ساله شیمی کاربردی دانشگاه تگزاس، موفق شده با استفاده از الکتریسیته به جای نیرو، روشی کارآمد و صرفه‌جویانه برای جداسازی نمک از آب شور ابداع کند. در ابزار ابداعی وی به نام تراشه آبی (Waterchip) وجود دارد که به اندازه کافی کوچک است که در کف دست جا شود، آب از میان میکروکانال‌های Y شکل عبور می‌کند. در نقطه انشعاب دو شاخه Y، الکترودی تعبیه شده است که بار الکتریکی آزاد می‌کند. بار آزاد شده میدانی الکتریکی ایجاد می‌کند که نمک محلول را به درون یکی از کانال‌ها (کانال شوری غلظت بالا) منحرف می‌کند و آب نمک‌زدایی شده از شاخه دیگر خارج می‌شود

یک دستگاه تراشه آبی می‌تواند 25 درصد نمک آب شور را جدا کند و خروجی آن تنها یک قطره آب است. اما این فناوری در ابعاد بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است. با پشت سر هم چیدن تنها چند تراشه می‌توان خلوص خروجی دستگاه را بهبود بخشید. همچنین راه‌اندازی میلیون‌ها عدد از آنها به صورت موازی، از نظر تئوری می‌تواند به اندازه یک نیروگاه بزرگ اسمز معکوس آب شیرین تولید کند، و تنها نصف آن انرژی مصرف کند.

منبع: http://www.khabaronline.ir

مقابله با بحران کم آبی: توسعه پسته کاری در یزد با روشهای نوین آبیاری

+ نوشته شده در یکشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 19:43 شماره پست: 106

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد: با وجودیکه خسارت های زیادی به علت کم آبی به کشاورزان استان یزد وارد شد ولی پسته کاران یزدی دست از تلاش برنداشتند و با آبیاری قطره ای توانستند با مشکلات مقابله کنند.

مسئول موسسه تحقیقات پسته استان یزد: اگرچه در ابتدا با روش غرقابی نهال های پسته استان یزد شکل گرفته و بارور شده است ولی ادامه رشد درختان با کمبود آب میسر نیست و با روش آبیاری قطره ای توانسته ایم ارقام تجاری موجود پسته استان را حفظ کنیم و ارتقا بخشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه: در حال حاضر منطقه سلطان احمدلو دارای 5300 هکتار باغ پسته است که اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در تمام باغات این منطقه توسط باغداران در حال اجراست.

26372.jpg

منابع :http://www.isna.ir  و  http://www.iribnews.ir

 
راهکار فناورانه: نمک زدایی آب دریا با صرف کمترین انرژی الکتریکی
+ نوشته شده در جمعه چهاردهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 21:20 شماره پست: 105
بخش عمده‏ ای از سطح سیاره زمین را آب فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به 97 درصد این آب‏ها شور و غیر قابل نوشیدن‏اند و از 3 درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب‏ها و بر فراز قله کوه‏ها وجود دارد...ابتکار جدید دو مهندس کانادایی به نامهای «بن آسپارو» و «جاشوا زوشی» در زمینه شیرین کردن آب دریا که از نظر مصرف انرژی، بسیار مقرون به صرفه و از نظر هزینه‏ ها نیز کاملا اقتصادی و ارزان است:

کلیات مراحل این روش ابتکاری :

1- انتقال  آب دریا به درون یک استخر کم‏ عمق و با کف سیاه‏رنگ تا میزان غلظت نمک موجود در آب دریا از 3.5 درصد اولیه (حالت طبیعی) به بیش از 20 درصد افزایش یابد (بدون اینکه هیچ‏گونه برق یا هر انرژی دیگری غیر از انرژی رایگان خورشیدی برای تبخیر آب شور استفاده شود)

2- استفاده از یک نوع مدار الکتریکی طبیعی برای تصفیه آب با صرف کمترین انرژی الکتریکی: چهار جریان آب وارد شده از چهار استخر مختلف در محلی به نام «پل‏های یونی» که از جنس پلی آستیون است،به واسطه تفکیک شدن یون‏های سدیم و کلرید در منطقه پل‏های یونی تقویت شده، آب شیرین و بدون نمکی در بخشی از مدار به دست می‏ آید.

منبع: http://www.tebyan.net به نقل از مجله دانشمند


بخش عمده‏ای از سطح سیاره زمین را آب فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به 97 درصد این آب‏ها شور و غیر قابل نوشیدن‏اند و از 3 درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب‏ها و بر فراز قله کوه‏ها وجود دارد...ابتکار جدید دو مهندس کانادایی به نامهای «بن آسپارو» و «جاشوا زوشی» در زمینه شیرین کردن آب دریا که از نظر مصرف انرژی، بسیار مقرون به صرفه و از نظر هزینه‏ ها نیز کاملا اقتصادی و ارزان است:

کلیات مراحل این روش ابتکاری :

1- ابتدا آب دریا به درون یک استخر کم‏ عمق و با کف سیاه‏رنگ تا میزان غلظت نمک موجود در آب دریا از 3.5 درصد اولیه (حالت طبیعی) به بیش از 20 درصد افزایش یابد (بدون اینکه هیچ‏گونه برق یا هر انرژی دیگری غیر از انرژی رایگان خورشیدی برای تبخیر آب شور استفاده شود)

2- استفاده از یک نوع مدار الکتریکی طبیعی که در آن، به جای اینکه جریان الکتریکی به وسیله الکترون‏ها حمل شود از اتم‏های بارداری به نام یون برای جابه جایی جرین الکتریکی استفاده شده است که در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی بین آب‏هایی با درجه غلظت متفاوت نمک به وجود آمده ‏اند.نمک از دو یون تشکیل شده است: یکی یون دارای بار مثبت بنام «سدیم» و دیگری یون دارای بار منفی یعنی «کلرید».این دو یون، در دو جهت مخالف هم در مدار حرکت می‏کنند؛ و در زمان مخلوط شدن چهار جریان آب وارد شده از چهار استخر مختلف (که دارای درجات متفاوتی از غلظت نمک هستند)، به اوج فعالیت و فعل و انفعال شیمیایی خود می ‏رسند. این چهار جریان در محلی به نام «پل‏های یونی» که از جنس پلی آستیون است، با هم تلاقی می‏کنند. پلی آستیون دارای خاصیت جداسازی یون‏های مثبت و منفی است؛ در این صورت که فقط یکی از دو یون سدیم یا کلرید می‏تواند از آن عبور کند. در این زمان، یک واکنش کاملاً طبیعی دیگر نیز بین جریان‏های مختلف آب ورودی به این محوطه روی می‏دهد و آن، انتقال نمک از آب‏های پرنمک‏تر به سمت آب‏های کم نمک‏تر است. این واکنش طبیعی، به واسطه تفکیک شدن یون‏های سدیم و کلرید در منطقه پل‏های یونی تقویت شده و در نهایت، آب شیرین و بدون نمکی در بخشی از مدار به دست می‏آید که می‏ توان آن را به سمت بخش بسته‏ بندی یا لوله‏ های مخصوص انتقال یا تصفیه آب (بخش میکروب‏زدایی) هدایت کرد.

به عبارت روشن‏تر، آسپارو و زوشی توانسته‏ اند با کمک گرفتن (و به عبارت بهتر الهام گرفتن) از طبیعت، سیستمی را طراحی کنند که در آن، پس از افزودن بر غلظت نمک موجود در بخشی از آب شور ورودی سیستم، آن را در مجاورت آب‏های شوری با غلظت پایین‏تر قرار می‏دهند و از خاصیت انتقال طبیعی نمک از آب‏های شورتر به سمت آب‏های کم‏ نمک‏تر، به بهترین نحو بهره می‏گیرند و این کار را با صرف کمترین انرژی الکتریکی انجام می‏دهند.

متن کامل مقاله: http://www.tebyan.net/newmobile.aspx?pid=120905

بحران جدی آب از سد کرج تا ارومیه

+ نوشته شده در جمعه چهاردهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:28 شماره پست: 103

وضعیت خشکسالی و کمبود آب به شدت مردمان شهر و روستاها در سراسر کشور تهدید می کند.جایی که نه آب کافی برای شهروندان و مردمان روستا و نه احشام و زمینهای کشاورزی وجود دارد.روزهای گرم تابستان با وجود فرا رسیدن آخرین ماه تابستان ادامه دارد. ذخیره عظیم آب در پشت سد کرج از یک سو و کمبود شدید آب در ارومیه یادآور این نکته است که وضعیت زرد بی آبی در شرف قرمز شدن است.

لینک خبر و تصاویر از خبرگزاری تابناک: http://www.tabnak.ir/fa/news/431482 

 
وضعیت بحران آب فراتر از هشدار!
+ نوشته شده در جمعه چهاردهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:23 شماره پست: 102
بحران کم آبی به روایت تصاویرخبرگزاری تابناک:برای مشاهده تمام تصاویر از لینک زیر مشاهده فرمایید.

http://www.tabnak.ir/fa/news/431691 

 

بحران آب در سد لتیان: شهروندان پایتخت، روزهای سخت و بحرانی کم آبی را پیش رو خواهند داشت.

+ نوشته شده در جمعه چهاردهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:18 شماره پست: 101

به موجب گرمای شدید هوا و کمبود بارش باران حجم آبهای ذخیره شده در پشت سدلتیان کاهش چشمگیری داشته است.شهروندان پایتخت، روزهای سخت و بحرانی کم آبی را پیش رو خواهند داشت.(سال 1393)

لینک تصاویر کم آبی سد لتیان: http://www.tabnak.ir/fa/news/432083/

(نویسنده وبلاگ: ضرورت صرفه جویی مصرف آب توسط شهروندان تهرانی و تمام هم وطنان بیش از پیش احساس می شود)

هشدار بحران آب: ارس هم رو به خشکی گذاشت
+ نوشته شده در جمعه چهاردهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 1:47 شماره پست: 100
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل، در گفت‌وگو با مهر :

همیشه گمان می‌رفت این رود هیچ وقت خشک نمی‌شود.امسال قبل از اجرای برخی پروژه‌های آبی شاهد خشکی تنها منبع آبی شمال استان بودیم. آب شرب، کشاورزی و دام ٤٠٠‌هزار نفر از طرق رود ارس تأمین می‌شود و این در حالیست که امروز ما به حجم مرده سد ارس رسیده‌ایم...با وجود تمامی تلاش‌ها در کشت اول مشکل داشتیم و درحال حاضر ٣٠‌هزار هکتار از اراضی این منطقه در وضع بحرانی است. برای تأمین آب، پنج اکیپ انتظامی مسئولیت توزیع آب در این منطقه را عهده‌دار شده است.

٤٥‌درصد از حجم منابع آبی این رود کاهش یافته است که با توجه به اجرای برخی پروژه‌ها در بالادست رودخانه یعنی در حوزه ترکیه، در آینده نزدیک حتی نیاز فعلی نیز قابل تأمین نخواهد بود.

منبع:http://www.tabnak.ir به نقل از خبرگزاری مهر

پیشنهادات راهبردی در استحمام برای صرفه جویی آب

+ نوشته شده در چهارشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:54 شماره پست: 99

سردوش های کاهنده مصرف آب

1- زمان دوش گرفتن خود را به کمتر از پنج دقیقه کاهش دهید.با این کار ماهیانه در حدود ٤٠٠٠ لیتر در مصرف آب صرفه جویی خواهید نمود.

2-هنگامی که سر خود را با شامپو می شورید.شیر آب را ببندید.با این کار حدود 180 لیتر در هفته صرفه جویی می شود .

3-با نصب یک سر دوشی با جریان کم، می توان در حدود ٢٠٠٠ لیتر در هفته صرفه جویی نمود.

مطالعات حاکی از آن است که 30 درصد مصارف خانگی مربوط به مصارف استحمام می باشد. آب مصرفی در این بخش به خصوصیات رفتاری، فشار آب، مدت زمان استحمام و توالی استحمام بستگی دارد. دوش های کم مصرف بدون محدود کردن و افت فشار محسوس دبی مصرفی در این بخش را کاهش می دهد. دوش های کم مصرف علاوه بر تنظیم جریان و کاهش فشار تا حد مناسب برای مصرف، با مخلوط کردن هوا با آب و ایجاد حالت کمپرسور، جریان آب با فشار ایجاد می کند. مصرف سردوش های معمولی در حدود 18 لیتر در دقیقه است در حالیکه با استفاده از سردوش های کم مصرف حتی انواع معمولی آن این میزان تا 11 لیتر در دقیقه کاهش می یابد.

منبع:منبع:ww.watersavingabfaesfahan.ir

 
پیشنهادات راهبردی در شستشوی ماشین برای صرفه جویی آب
+ نوشته شده در چهارشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 8:39 شماره پست: 98
شستشوی اتومبیل از جمله مصارفی است که بخش عمده ای از مصرف آب را به خود تخصیص می دهد. در صورتیکه عادت و روش شستشو اصلاح گردد، مقدار آب مصرف شده در این بخش به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. برای شستشوی اتومبیل به صورت رایج تا 370 لیتر آب مصرف می شود. این در حالیست که کارواش ها در حدود 60 لیتر آب برای هر ماشین آب مصرف می کنند و آب مصرفی کارواش ها نیز اغلب از چاه تأمین می شود.

در صورتی که ناگزیر شدید در منزل اتومبیل را بشویید،از یک آب پاش در هنگام شستشوی ماشین استفاده نمایید و در زمان شستشو شیر آب را ببندید.

منبع:ww.watersavingabfaesfahan.ir


 

سامانۀ تولید علوفه به روش هیدروپونیک (کشت بدون خاک) و کاهش بیش از 99 درصدی در مصرف آب کشاورزی

+ نوشته شده در چهارشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 0:57 شماره پست: 97

سامانه کشت هیدروپونیک (آبکشت یا کشت بدون خاک)  توانایی تولید روزانه یک تن علوفه تازه، ارگانیک و غنی شده در 36 مترمربع را دارد. این مقدار تولید برابر تولید 30 هکتار زمین زراعی مرغوب می باشد. با این تفاوت که این میزان تولید فقط در 7 روز میسر می شود. این میزان تولید توانایی تامین علوفه 50-55 راس گاو یا 250-300 راس گوسفند یا 100 راس اسب یا شتر در روز را دارد. 

ین سامانه به دلیل طراحی ویژۀ خود توانسته است مزایای شاخصی به شرح زیر را براحتی به ارمغان ‌آورد:

1- کاهش سطح زیر کشت (افزایش عملکرد در واحد سطح) به میزان 99/98%

2- کاهش مصرف آب به میزان %99/93

3- کاهش هزینه سرمایه گذاری به میزان %98/88

4- کاهش نیروی انسانی مورد نیاز به میزان %97/5 (جهت اشتغال زایی هدفمند)

5- کاهش هزینه های جاری به میزان%78/5

علاوه بر موارد بالا، به دلیل در دسترس بودن همیشگی مواد تازه و غنی شده که بصورت ارگانیک تهیه شده‌اند، سلامت عمومی دامها افزایش چشمگیری خواهد داشت و در نتیجه، میزان استفاده از مواد دارویی و آنتی بیوتیک در دام کاهش می یابد. این امر علاوه بر کاهش هزینه‌ها باعث خوش خوراک‌تر شدن محصولات دام نیز می شود.

منابع:http://meditech.ir/agriculture.products.Hydroponic.Fodder.fa  و  http://www.eecm.ir

 
تکنولوژی نوین :صرفه جویی قابل توجه آب با تولید علوفه گلخانه ای بجای علوفه مزرعه ای
+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:40 شماره پست: 96
یکی از راهکارها برای برون رفت کشور ار تبعات ناشی از بحران آب:

صرفه جویی700000000 (700 میلیون) لیتری مصرفی کشاورزی به ازای احداث هر واحد تولید علوفه گلخانه ای در دو سال با استناد به: مقاله گلخانه تولید علوفه -مجله سنبله -آبان ماه 1389

منبع : http://www.sabzfamco.com/fa/?p=pages&ID=209

 

آبیاری هوشمند و مدیریت هوشمند مزرعه

+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 2:13 شماره پست: 94

یکی از روش هایی که در افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی اهمیت دارد استفاده از سیستم های هوشمند در مزرعه است.اجزای اصلی سیستم آبیاری هوشمند عبارتند از:

1) کامپیوتر مرکزی: در سیستم آبیاری هوشمند مهمترین وظیفه را کامپیوتر مرکزی انجام می دهد.از طریق کامپیوتر مرکزی میتوان کنترل کننده ها را بر اساس نیازی که گیاه ویا گیاهان مورد نظر به آب و مواد غذایی دارند، برنامه ریزی کرد و بر عملکرد صحیح سیستم نظارت داشت. در این نوع آبیاری تمامی اطلاعات به دست آمده از اجزای مختلف سیستم ( ایستگاه هواشناسی ، کنترل کننده ، عوامل مربوط به خاک و...) با ذکر تاریخ وساعت در کامپیوتر مرکزی ذخیره می شود.

2)دستگاه کنترل کننده: این دستگاه بسیار هوشمند بوده و می تواند با توجه به برنامه ای که از طریق کامپیوتر مرکزی به آن داده شده است ، اطلاعات را از اجزای مختلف سیستم گرفته و بعد از آنالیز کردن آنها به آبیاری زمین بپردازد . لازم به ذکر است که در این مورد وسعت زمین به هیچ وجه مهم نبوده واین کار بدون دخالت انسان انجام می گیرد . از دیگر قابلیت های آبیاری هوشمند این است که در مواقع اضطراری و زمانی که کامپیوتر مرکزی در دسترس نمی باشد می توان از طریق موبایل وشبکه اینترنت برای تغییر برنامه کنترل کننده استفاده کرد.

3)حسگرها: از مهمتر ین این حسگرها می توان حسگرهای رطوبتی خاک، حسگر انجماد، رطوبت هوا ، باران ، حرارتی و تبخیر و تعرق و ... را نام برد. این حسگرها به طور دایم با کامپیوتر مرکزی و دستگاه کنترل کننده در ارتباط هستند و اطلاعات را ارسال می کنند.

4) ایستگاه هوا شناسی: این ایستگاه از نوع اتوماتیک می باشد وتمامی اطلاعات مربوط به جو را ارسال می کند. این ایستگاه مجهز به سیستم اعلام خطر می باشد و با هرگونه تغییر در جو اعلام خطر می کند و کنترل کننده آبیاری را به طور موقت قطع می کند.

منبع:http://swp.persianblog.ir

(مجموعه ای دیگر از مطالب مرتبط با آبیاری هوشمند در وبلاگ مذکور موجود است: سنسور رطوبت و دما سنج خاک، توسعه سیستم کنترل مرکزی برای آبیاری تحت فشار و ... )

سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند به منظور صرفه‌جویی و مدیریت آب
+ نوشته شده در دوشنبه دهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 23:17 شماره پست: 92
محققین استان فارس موفق به اختراع و راه‌اندازی سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند شده‌اند که به کارگیری آن در مزارع در صرفه‌جویی و مدیریت آب اثرگذار است. کارشناسان و مسئولان بخش کشاورزی بر این باورند که مقابله با بحران شکننده کم آبی در کشور از جمله فارس علاوه بر تدبیر ملی، فرهنگ‌سازی و گذر از شیوه‌های سنتی کشاورزی به صنعتی نیازمند پذیرش همکاری از سوی کشاورزان و همت آنان برای بهبود عملکرد است.

منبع: http://shahrkhabar.ir

کلید حل بحران کم آبی در دست کشاورزان
+ نوشته شده در دوشنبه دهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 23:14 شماره پست: 91
دولت سقف بهره‌گیری از تسهیلات آبیاری‌های نوین در استان  فارس را باز گذاشته است.

کشاورزان استان فارس برای دریافت تسهیلات و یارانه بلاعوض دولتی می‌توانند ضمن ثبت‌

نام اینترنتی در سایت نوین آبیاری از 40 میلیون ریال یارانه مستقیم دولتی برای آبیاری بارانی و 56 میلیون ریال برای اجرای سامانه آبیاری موضعی به ازای هر هکتار بهره‌مند شوند. کشاورزان باید به مزیت سامانه‌های نوین آبیاری، تسطیح لیزری و رعایت الگوی کشت آشنا شوند تا بتوان از عوارض بحران کم آبی کاست.

منبع:  http://imna.ir ,  http://shahrkhabar.ir

کلید حل مشکل بحران کم آبی اصفهان در دست مردم است

 
مطالبی مهم در مورد تسطیح اراضی و رابطه آن با صرفه جویی آب وسایر مزایای آن
+ نوشته شده در دوشنبه دهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 15:58 شماره پست: 90
به نقل از سازمان جهاد کشاورزی فارس، اداره امور فن آوری های مکانیزه کشاورزی

اثرات آبی- خاکی تسطیح:

کاهش و کنترل فرسایش آبی و خاکی
کاهش مصرف آب و افزایش راندمان مصرف آن
کاهش آب شویی مواد مغذی در خاک
اصلاح خاکهای نسبتاً شور با شیب های کنترل شده و ایجاد امکان استفاده از شیوه های مدیریتی خاص
لینک کامل مطالب: 
راهکارمهم: تسطیح لیزری اراضی=صرفه جویی مصرف آب کشاورزی+صرفه جویی مصرف سوخت
+ نوشته شده در دوشنبه دهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 15:41 شماره پست: 89

با استفاده از دستگاههای تسطیح سنگین لیزری (اسکریپر لیزری)،زمینهای شیبدار و ناهموار برای کشت محصول به شیب صفر درجه تبدیل می شود. در تسطیح لیزری از شخم زدن عمیق در هنگام کشت و متراکم شدن خاک جلوگیری می شود و صرفه جویی قایل ملاحظه ای در مصرف آب کشاورزی و مصرف سوخت ماشین آلات کشاورزی ایجاد می شود. افزایش کمی و کیفی محصولات ، حفظ منابع آبی و افزایش بهره وری خاک از مزایای مهم تسطیح لیزری است. کاهش 65 درصدی مصرف آب ، 35 درصد در افزایش بازدهی تولید محصولات ، هموار شدن زمین‌های زراعی و برنامه‌ریزی آبیاری در مزارع از مزایای تسطیح لیزری زمین‌های کشاورزی است.

 منبع:بخشهایی از دو خبر http://www.yjc.ir و www.iribnews.ir

 
راهکارهای مهم : کاهنده های مصرف آب
+ نوشته شده در یکشنبه نهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 15:53 شماره پست: 88
1- افشانک های مجهز به پیچ تنظیم :

مجهز به پیچ تنظیم جریان آب خروجی از سرشیر، دارا بودن مکانیزم اختلاط آب با هوا، صرفه جویی در مصرف آب به میزان 35 – 85 درصد

2- سرشیرهای فشاری غیرخودکار:

(درروشویی سرویس بهداشتی شیر ظرفشویی و شیلنگ توالت) این سرشیر با قابلیت اختلاط هوا با آب خروجی، میزان مصرف آب را تا 48% کاهش میدهد. از طرفی قابلیت قطع سریع جریان به کمک فشار ضامن موجود، علاوه بر افزایش میزان کاهش مصرف آب، از انتقال آلودگی به واسطه تماس دست با شیر آب جلوگیری میکند.

3-سرشیرهای فشاری خودکار:

گزینه ای بسیار مناسب جهت استفاده در اماکن عمومی(نظیر پارکها، بیمارستانها، هتلها، سرویسهای بهداشتی عمومی) میباشد، این سرشیر علاوه بر امکان کاهش مصرف آب تا سقف 89 درصد قابلیت قطع خودکار جریان آب و قابلیت تنظیم زمان برقراری جریان آب را داشته و قفل ضد سرقت دارد.

4-سردوش های کاهنده: 

در کاربری های خانگی، استحمام و دوش حمام ، استفاده از سردوش های مناسب با قابلیت اختلاط آب و هوا، کنترل میزان جریان خروجی آب و حالت های مختلف پاشش، می تواند تا حدود 50 درصد مصرف آب را کاهش دهد.این سردوش ها  قابل نصب روی دوش های تلفنی و ثابت هستند.

5-شیرآلات الکترونیکی:

صرفه جوئی در مصرف آب تا 70% و مجهز به سیستم مخلوط کننده آب و هوا برای صرفه جویی بیشتر

6-شیر و سرشیر فتوالکتریکی:

 شیرها و سر شیرهای فتوالکتریک برای علاقمندان به استفاده بهداشتی از شیرهای آب که دوست ندارند در زمان استفاده از شیر آنرا لمس کنند(مثلا دربیمارستان) مناسب است. شیرها و سر شیرهای فتوالکتریک برای کاهش میزان آب مصرفی در اماکن خاص و عمومی مانند اتاق های عمل بیمارستان ها، مدارس، اماکن مذهبی و مساجد، ادارات دولتی، هتل ها، سینماها، پایانه ها و … کارائی بالائی دارند.

 7-فلش تانک های کم مصرف:

آمار نشان می دهد فقط 20 درصد مصرف آب در توالتها صرف پاکیزگی شخصی و طهارت می شود و 80 درصد بقیه آبی است که در خروجی فلاش تانکها مستقیماً به فاضلاب تبدیل می شود . در فلاش تانکهای دوگانه مخزن فلاش تانک به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم شده و خروجی هر کدام از این دو قسمت نیز جداگانه قابل تنظیم است . بدین ترتیب بسته به نیاز مصرف کننده خروجی مخزن کوچک و بزرگ یک بار تنظیم شده و استفاده کننده به فراخور نیاز در هر بار استفاده خود یکی از دگمه های کوچک یا بزرگ را خواهد فشرد .

8- شیرهای فشاری:

پس از آوردن فشار بر روی دسته شیر، جریان آب برای مدت زمان مشخصی ( 5 ، 10 و یا 15 ثانیه ) برقرار شده و پس از آن توسط مغزی (Cartridge) ویژه ای به صورت خودکار جریان آب قطع می شود و برای برقراری مجدد جریان، دسته شیر باید دوباره فشرده شود. لذا استفاده از این ساز و کار، جهت صرفه جویی آب در مدارس و دستشویی‌ها بسیار موثر می باشد.

9- سرشیرهای پدالی

10- سایر موارد : (مهره های کاهنده فشار، رابط اختلاط آب و هوا،شیرهای تک حالته در مسیر دوش)

لینک مطالب فوق به همراه تصاویر ازپرتال تخصصی و هوشمند مدیریت آب:

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=0

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=1

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=2

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=3

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=4

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=5

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=6 

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=7

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=8

http://www.watersavingabfaesfahan.ir/PerlatorLeft.aspx?index=9

منبع: پرتال تخصصی و هوشمند منابع آب

گامی در راستای به حداقل رساندن آب مصرفی برای مناظر شهری: یک چمن ایرانی مقاوم به کم آبی معرفی شد
+ نوشته شده در شنبه هشتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 22:32 شماره پست: 87
اپژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به انجام تحقیقاتی در زمینه معرفی گونه‌ای از چمن بومی ایرانی مقاوم به کم‌آبی شدند.

متاسفانه حجم فراوانی از آب در زمان آبیاری چمن به عنوان مهم‌ترین گیاه پوششی شهرها مصرف می شود. مزایای این چمن ایرانی مقاوم به کم آبی، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه استفاده از کودهای شیمیایی و سموم و ... می باشد.

منبع: http://www.hamshahrionline.ir

تکنولوژی تولید انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین از امواج دریا

+ نوشته شده در شنبه هشتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 20:50 شماره پست: 86

سیستمی متفاوت در آب‌های ساحلی استرالیا نصب شده که از امواج دریا، تولید انرژی می‌کند. فرآیند تولید انرژی، عاری از هر گونه آلودگی زیست‌محیطی است و همچنین آب دریا را می‌تواند تصفیه کند و نمک آن را بگیرد.تکنولوژی به کار رفته، CETO، با الهام از الهه دریای یونانی‌ها نام گرفته و توسط شرکت انرژی امواج Carnegie توسعه یافته است. 

تفاوت سیستم CETO با دیگر ابزارهای تولید انرژی از امواج، عملکرد آن در زیر آب و وصل شدن آن به بستر دریاست. چند شناور مستغرق به قسمت‌های پمپ کف اقیانوس متصل هستند و هنگام حرکت امواج، نیرو را به پمپ‌ها منتقل می‌کنند. پمپ‌ها  به صورت پرفشار، آب را از طریق لوله‌های زیر دریا به ساحل منتقل می‌کنند و توربین‌های آبی به گردش درمی‌آید. تولید انرژی الکتریکی از این طریق، آلودگی در پی ندارد. به علاوه، با استفاده از آب پرفشار، می‌توان با فرآیند اسموز معکوس، نمک آب را گرفت. شیرین کردن آب با روش‌های دیگر، با پمپ‌های الکتریکی انجام می‌شود که برای به حرکت درآوردن آن‌ها نیاز به مصرف سوخت است که تولید گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد؛ امّا در این روش هیچ‌گونه آلودگی تولید نشده و از این نظر، کاهش گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد.

wave energy technology produces both clean water and clean energy ecogeek 01 تکنولوژی تولید انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین از امواج دریا


منبع: http://ecogeek.ir
 
آب خاکستری و صرفه جویی آب
+ نوشته شده در جمعه هفتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 18:7 شماره پست: 85

آب خاکستری، مجموعه ای از فاضلاب های ظرفشویی، دستشویی و حمام می باشد و می تواند با ایجاد ساز و کاری جدید، برای آبیاری فضاهای سبز مجتمع ها (و یا حتی استفاده های خاص در داخل منزل همچون آب سرویس بهداشتی و غیره) مورد استفاده قرار گیرد. استفاده مجدد از آب خاکستری باعث کاهش مصرف آب های سطحی و زیرزمینی می شود. آب خاکستری، 50 تا 80 درصد فاضلاب شهری را تشکیل می دهد.
سیستم های استفاده مجدد از آب خاکستری از روش های کم هزینه دستی تا روش های تصفیه ثانویه که توانایی حذف روغن، چربی ها و مواد جامد را دارد، گسترده است.

لینک کامل مطلب:   http://www.watersavingabfaesfahan.ir/GrayWaterLeft.aspx?index=0    
                       


 

فرصت طلایی شیرین سازی و تامین آب ارزان درکشور

+ نوشته شده در جمعه هفتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:50 شماره پست: 84

در مناطق ساحلی کشور منابع عظیم انرژی و دریای بیکران آب شور مزیتی کم نظیر واستثنایی را برای ما ایجاد نموده  در این مناطق میتوان  با استفاده از بازیابی انرژی مازاد حرارتی ازنیروگاهها  و سوخت مازاد مخازن گاز و نفت استحصالی  که بلا استفاده می سوزد از طریق کوپلینگ با آب شیرین کن هایی مانند  تقطیر ناگهانی چند مرحله ای (MSF) ، تقطیر چند مرحله ای (ME) ، تراکم بخار(VC)و ...میلیونها متر مکعب اب را شیرین سازی و استفاده نمود...کاری که کشورهای همسایه ما با تکنولوژی غربی از بهره می برند .این امر علاوه بر تامین اب در این مناطق از هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه ملی جلوگیری خواهد نمود  چرا که در این روش از انرژی بلااستفاده که به هدر میرود مجددا استفده خواهیم نمودو مهمتر اینکه از هزینه کرد میلیاردها  تومان جهت انتقال اب به مناطق  کم اب ساحلی  جلوگیری می نماییم.

لینک کامل مقاله: http://www.tabnak.ir/fa/news/372628

آغاز طرح استقرار کشاورزی پایدار در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۳۵ روستای اطراف دریاچه ارومیه
+ نوشته شده در جمعه هفتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:24 شماره پست: 83
 طرح بین المللی استقرار کشاورزی پایدار با پشتیبانی سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و با کمک های مالی سازمان ملل متحد و دولت ژاپن در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۳۵ روستای اطراف دریاچه ارومیه آغاز می شود. سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان شبستر گفت: طرح استقرار کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه درمنطقه دشت تسوج شهرستان شبستر آغاز شد.

در این طرح با آموزش و توانمند سازی کشاورزان نسبت به : صرفه جویی در مصرف آب و کاهش مصرف آب برای نهاده های کشاورزی، افزایش بهره وری کشاورزی در واحد سطح ،تثبیت و استاندارد سازی عملیات تولید در مزارع و در نهایت کمک به احیای دریاچه ارومیه بدست خود کشاورزان اقدامات اساسی انجام می شود.

منبع: http://azargalam.ir

طرح شهرداری تبریز برای احیای دریاچه ارومیه با انتقال‌ آب پسماند شهر تبریز به دریاچه ارومیه

+ نوشته شده در جمعه هفتم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 17:12 شماره پست: 82

شهردار محترم تبریز:

شهرداری تبریز آماده است با همراهی دولت کار آغاز تصفیه و انتقال آب پسماند تبریز به دریاچه ارومیه را در نزدیک‌ترین مدت زمانی آغاز کند...دریاچه ارومیه روح و جان ماست...در صورتی که این دریاچه خشک شود حیات از تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان رخت برخواهد بست و همه ما باید برای احیای این دریاچه زیبا احساس مسئولیت کنیم...تبریز با داشتن جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای خروجی پسماند آب بالایی است که می‌توان این آب را بعد از تصفیه به دریاچه ارومیه انتقال داد...در صورتی که دولت نصف هزینه انتقال این آب‌ها را متقبل شود، شهرداری تبریز آماده است با پرداخت ۵۰ درصد هزینه انتقال این آب به دریاچه ارومیه سهمی در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد.... وی با اشاره به توانمندی بالای اجرایی و وجود متخصصان قوی در بدنه شهرداری تبریز اظهار داشت: آمادگی شهرداری برای انتقال آب پسماند تبریز را تنها به عنوان نمونه گفتم و ما می‌توانیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که در هر پروژه دیگری که مربوط به نجات دریاچه ارومیه باشد ورود کنیم.

منبع:http://azargalam.ir

الگوی مصرف بهینه برای صرفه جویی در مصرف آب:۱۳۰ لیتر برای هر نفر در روز
+ نوشته شده در پنجشنبه ششم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 21:18 شماره پست: 81
جدول استاندارد مصرف سرانه آب آشامیدنی(خانگی):
1- استحمام ۴۳ لیتر
2- نظافت خانه و آبیاری باغچه ۵/۸ لیتر
3- دستشویی ۲۶ لیتر کولر و تهویه ۵/۴ لیتر
4-لباسشویی ۵/۱۷ لیتر آشامیدنی و غیره ۵/۴ لیتر
5-پخت و پز ۱۳ لیتر ظرفشویی ۱۳ لیتر
جمع کل: ۱۳۰ لیتر برای هر نفر در روز
منبع : http://vista.ir به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو
(نویسنده : اگر این الگو رعایت شود، میزان آب خانگی  مصرفی توسط هر نفر 3900 لیتر در  ماه و 7800 لیتر در یک دوره مصرف دوماهه خواهد بود. لذا میزان مصرف بهینه آب مورد انتظار در قبض دو ماهه برای یک خانواده دو نفره حدود 16 متر مکعب(16000 لیتر)، برای یک خانواده سه نفره حدود 24 متر مکعب(24000 لیتر)، برای یک خانواده چهار نفره حدود 32 متر مکعب(32000 لیتر) و ... خواهد بود. اگر میزان مصرف آب قبض آب دوره دوماهه منزل خود را بررسی کنید به احتمال زیاد میزان مصرف منزل شما بیش از مقدار بهینه است! پس لازم است که برای رسیدن به مصرف بهینه صرفه جویی نماییم)

پلیس آب کرمان به الگوی کشوری تبدیل می‌شود

+ نوشته شده در پنجشنبه ششم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:35 شماره پست: 80

استاندار محترم استان کرمان:

از بین بردن محیط زیست و مصرف بی‌رویه آب از سویی به دلیل عدم برنامه‌ریزی دولت و عدم راهنمایی مردم و عدم مشارکت آنها بوده است.اگر مردم را به مشارکت دعوت کنیم، طی برنامه پنج ساله می‌توانیم منابع را مدیریت کنیم و پلیس آب را در یک ماه آینده اجرایی خواهیم کرد.منابع آبی استان نیاز به مدیریت صحیح دارد و پلیس آب در همین راستا تشکیل می‌شود.با تایید نهایی طرح پلیس آب در کرمان، این طرح به الگوی کشوری به ویژه در استان‌های کم آب تبدیل می‌شود. 

منابع: http://tasnimnews.com و http://isna.ir

قدر آب گوارای کشور را نمی دانیم! قیمت یک متر مکعب آب در 1000بطری یک لیتری 700 هزار تومان
+ نوشته شده در پنجشنبه ششم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 13:20 شماره پست: 79
پروفسور کردوانی،استاد دانشگاه و پدرعلم کویرشناسی در مصاحبه با عصر خبر:

مردم ایران قدر آب گوارای کشور را نمی دانند، در حال حاضر قیمت هر متر مکعب آب در تهران 350 تومان در حالی که یک لیتر آب معدنی با نرخ 700  تومان خریداری می شود یعنی اگر بخواهیم یک متر مکعب آب را در بطری خریداری کنیم که معادل 1000 لیتر می شود باید 700 هزار تومان بپردازیم لذا در صورتی که صرف جویی نکنیم پرداخت این قیمت ها برای آب شرب (در آینده) دور از ذهن و بعید نیست.

منبع: http://www.asrkhabar.com<%2