بحران آب

به نام خدا، راهکارهای مقابله با بحران کم آبی

بحران آب

به نام خدا، راهکارهای مقابله با بحران کم آبی

راهکار مهم : استحصال آب باران (جمع آوری آب باران)

طالب طبقه بندی شده مهم و بسیار ارزشمند در خصوص جمع آوری آب باران به همراه لینک مطالب در  وبلاگ علوم آب - تهیه  شده به همت جناب آقای دکتر محمد فرامرز :

 

 

  

1-جمع آوری آب باران water harvesting in arid and semi arid regions (استحصال آب باران)- بخش اول:

http://waterscience.blogfa.com/post-139.aspx

2- جمع آوری آب باران water harvesting in arid and semi arid regions (استحصال آب باران)- بخش دوم

http://waterscience.blogfa.com/post-143.aspx

3-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش سوم

http://waterscience.blogfa.com/post-146.aspx

4-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران)- بخش چهارم-مرور اجمالی سامانه های مختلف سطوح آبگیر باران در جهان و ایران وکاربرد آنها

http://waterscience.blogfa.com/post-151.aspx

5-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش پنجم- طبقه بندی سامانه های سطوح آبگیر باران :

http://waterscience.blogfa.com/post-232.aspx

6-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش ششم- سامانه های سطوح آبگیر باران در مناطق شهری و روستائی

http://waterscience.blogfa.com/post-236.aspx

7-جمع آوری آب باران Rain Water Harvesting (استحصال آب باران) بخش هفتم-حوزه های آبخیز شهری Urban Basins

http://waterscience.blogfa.com/post-237.aspx

منبع :  http://waterscience.blogfa.com

تکنولوژی تولید انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین از امواج دریا

سیستمی متفاوت در آب‌های ساحلی استرالیا نصب شده که از امواج دریا، تولید انرژی می‌کند. فرآیند تولید انرژی، عاری از هر گونه آلودگی زیست‌محیطی است و همچنین آب دریا را می‌تواند تصفیه کند و نمک آن را بگیرد.تکنولوژی به کار رفته، CETO، با الهام از الهه دریای یونانی‌ها نام گرفته و توسط شرکت انرژی امواج Carnegie توسعه یافته است. 

تفاوت سیستم CETO با دیگر ابزارهای تولید انرژی از امواج، عملکرد آن در زیر آب و وصل شدن آن به بستر دریاست. چند شناور مستغرق به قسمت‌های پمپ کف اقیانوس متصل هستند و هنگام حرکت امواج، نیرو را به پمپ‌ها منتقل می‌کنند. پمپ‌ها  به صورت پرفشار، آب را از طریق لوله‌های زیر دریا به ساحل منتقل می‌کنند و توربین‌های آبی به گردش درمی‌آید. تولید انرژی الکتریکی از این طریق، آلودگی در پی ندارد. به علاوه، با استفاده از آب پرفشار، می‌توان با فرآیند اسموز معکوس، نمک آب را گرفت. شیرین کردن آب با روش‌های دیگر، با پمپ‌های الکتریکی انجام می‌شود که برای به حرکت درآوردن آن‌ها نیاز به مصرف سوخت است که تولید گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد؛ امّا در این روش هیچ‌گونه آلودگی تولید نشده و از این نظر، کاهش گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد.


wave energy technology produces both clean water and clean energy ecogeek 01 تکنولوژی تولید انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین از امواج دریا


منبع: http://ecogeek.ir

تکنولوژی نوین :صرفه جویی قابل توجه آب با تولید علوفه گلخانه ای بجای علوفه مزرعه ای

یکی از راهکارها برای برون رفت کشور ار تبعات ناشی از بحران آب:

صرفه جویی700000000 (700 میلیون) لیتری مصرفی کشاورزی به ازای احداث هر واحد تولید علوفه گلخانه ای در دو سال با استناد به: مقاله گلخانه تولید علوفه -مجله سنبله -آبان ماه 1389


منبع : http://www.sabzfamco.com/fa/?p=pages&ID=209


سامانۀ تولید علوفه به روش هیدروپونیک (کشت بدون خاک) و کاهش بیش از 99 درصدی در مصرف آب کشاورزی

سامانه کشت هیدروپونیک (آبکشت یا کشت بدون خاک)  توانایی تولید روزانه یک تن علوفه تازه، ارگانیک و غنی شده در 36 مترمربع را دارد. این مقدار تولید برابر تولید 30 هکتار زمین زراعی مرغوب می باشد. با این تفاوت که این میزان تولید فقط در 7 روز میسر می شود. این میزان تولید توانایی تامین علوفه 50-55 راس گاو یا 250-300 راس گوسفند یا 100 راس اسب یا شتر در روز را دارد. 

ین سامانه به دلیل طراحی ویژۀ خود توانسته است مزایای شاخصی به شرح زیر را براحتی به ارمغان ‌آورد:

1- کاهش سطح زیر کشت (افزایش عملکرد در واحد سطح) به میزان 99/98%

2- کاهش مصرف آب به میزان %99/93

3- کاهش هزینه سرمایه گذاری به میزان %98/88

4- کاهش نیروی انسانی مورد نیاز به میزان %97/5 (جهت اشتغال زایی هدفمند)

5- کاهش هزینه های جاری به میزان%78/5

علاوه بر موارد بالا، به دلیل در دسترس بودن همیشگی مواد تازه و غنی شده که بصورت ارگانیک تهیه شده‌اند، سلامت عمومی دامها افزایش چشمگیری خواهد داشت و در نتیجه، میزان استفاده از مواد دارویی و آنتی بیوتیک در دام کاهش می یابد. این امر علاوه بر کاهش هزینه‌ها باعث خوش خوراک‌تر شدن محصولات دام نیز می شود.

منابع:http://meditech.ir/agriculture.products.Hydroponic.Fodder.fa  و  http://www.eecm.ir

راهکار فناورانه: نمک زدایی آب دریا با صرف کمترین انرژی الکتریکی

بخش عمده‏ ای از سطح سیاره زمین را آب فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به 97 درصد این آب‏ها شور و غیر قابل نوشیدن‏اند و از 3 درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب‏ها و بر فراز قله کوه‏ها وجود دارد...ابتکار جدید دو مهندس کانادایی به نامهای «بن آسپارو» و «جاشوا زوشی» در زمینه شیرین کردن آب دریا که از نظر مصرف انرژی، بسیار مقرون به صرفه و از نظر هزینه‏ ها نیز کاملا اقتصادی و ارزان است:

کلیات مراحل این روش ابتکاری :

1- انتقال  آب دریا به درون یک استخر کم‏ عمق و با کف سیاه‏رنگ تا میزان غلظت نمک موجود در آب دریا از 3.5 درصد اولیه (حالت طبیعی) به بیش از 20 درصد افزایش یابد (بدون اینکه هیچ‏گونه برق یا هر انرژی دیگری غیر از انرژی رایگان خورشیدی برای تبخیر آب شور استفاده شود)

2- استفاده از یک نوع مدار الکتریکی طبیعی برای تصفیه آب با صرف کمترین انرژی الکتریکی: چهار جریان آب وارد شده از چهار استخر مختلف در محلی به نام «پل‏های یونی» که از جنس پلی آستیون است،به واسطه تفکیک شدن یون‏های سدیم و کلرید در منطقه پل‏های یونی تقویت شده، آب شیرین و بدون نمکی در بخشی از مدار به دست می‏ آید.

منبع: http://www.tebyan.net به نقل از مجله دانشمند

 

ادامه مطلب ...